SAS-streiken

Gylne avtaler: - Verdt mye

SAS sitter på viktige avtaler med flyplassen Heathrow i London, som kan bringe hundrevis av millioner til selskapet. Men om de kommer til å gi fra seg dem for å få tilgang til friske midler, er usikkert, ifølge flyanalytiker.

MILLION-AVTALER: SAS har flere alternativer til å få inn friske penger i kassa. Men om det vil være verdt det i framtida, er usikkert. Foto: Annika Byrde / NTB
MILLION-AVTALER: SAS har flere alternativer til å få inn friske penger i kassa. Men om det vil være verdt det i framtida, er usikkert. Foto: Annika Byrde / NTB Vis mer
Publisert

Ifølge en ny rapport fra analyseselskapet IBA, er SAS på topplista over flyselskaper i verden som har flest såkalte «slots», som vil si tidsrom å fly, på Heathrow-flyplassen i London.

Disse avtalene kan være verdt hundrevis av millioner, som kan gi friske penger inn i kassa. Ifølge rapporten har nemlig slike tidsrom tidligere blitt solgt for opp mot 75 millioner dollar stykket.

I 2015 solgte SAS to slike avtaler, som ga dem et engangsbeløp på 700 millioner svenske kroner, ifølge finans.dk.

Ifølge den nye rapporten hadde SAS 218 slike «slots» i uka i 2021 på Heathrow.

FORHANDLER: Mandag 18. juli fortsetter forhandlingene i SAS-streiken. SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs håper at meklingen snart er ved veis ende. Video: Dagbladet TV / Ivan Larsson. Vis mer

- Gir opp inntektskilde

Om selskapet kommer til å kvitte seg med noen av disse tidsrommene for å få tilgang til friske midler, er for tidlig å si, ifølge flyanalytiker i Winair Hans Jørgen Elnæs.

- Om de begynner å selge, så gir de jo også opp disse slotsene som inntektskilde, sier han til Børsen, og legger til:

- Det er andre alternativer enn bare å selge dem. De kan lease ut slots til andre selskaper for en tidsperiode, eller de kan selge dem med en klausul om å få kjøpe dem tilbake etter en satt tid. Så SAS kan fortsatt ha inntekt uten å gi fra seg disse helt.

Ikke alle tidsrommene SAS har tilgang til er verdt like mye. Ifølge Elnæs er det avtalene mellom 7-10 på morgenen eller 15-18 på ettermiddagen som er verdt mest.

- ANDRE ALTERNATIVER: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener SAS har flere muligheter for å få friske midler inn i selskapet. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
- ANDRE ALTERNATIVER: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener SAS har flere muligheter for å få friske midler inn i selskapet. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer

- Vil se et mindre SAS

Flyanalytikeren mener SAS har flere alternativer enn de nevnte Heathrow-avtalene til å tjene penger.

- SAS eier 20 fly som de kan selge. Det er riktignok begrensede ressurser, og kommer helt an på hvor gammelt flyet er og i hvor god stand det er når det selges, sier han.

Et annet alternativ er å selge Eurobonous eller selskapets kundedatabase.

- Den er mye verdt. Men om SAS vil selge den, er usikkert. Det er store verdier i disse kundeverdiprogrammene, sier han.

- Kan SAS komme seg ut av streiken like store som før?

- Jeg tror vi vil se et mindre SAS. Jeg tror vi kommer til å merke det spesielt på langdistanserutene, og hvor store fly de vil stille med. Så får vi se hvordan det påvirker kort- og mellomdistanse-flygninger. Nøyaktig hvor mye de vil bli påvirket av dette er vanskelig å si sikkert, sier han.

Mandag er det 15 dager siden SAS-pilotene starta å streike, og forhandlingen pågår fortsatt mellom selskapet og pilotene i Stockholm.

Styreleder i SAS, Carsten Dilling, sier til finans.dk at han ikke vil kommentere om selskapet vurderer å selge de verdifulle Heathrow-avtalene, men at de nå fokuserer på forhandlingene mellom partene.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer