Petter Stordalen lanserte med brask og bram sin nye merkevare Strawberry denne uka.
Gjennom massive reklamekampanjer har flere land blitt eksponert for «hotellkongens» nye, prikkete logo. Hotellkjeden Nordic Choice Hotels blir til Strawberry, og prislappen skal ligge på nesten én milliard kroner.
Av flere sosiale medier-brukere kritiseres Stordalen for logoens påfallende likhet med et bringebær.

«Jeg ser et bringebær. Hvilket bær ser du?», skrev Hans-Petter Nygård-Hansen, kommunikasjonsrådgiver og gründer av kommunikasjonsbyrået KommFrem, på Facebook.
Til Dagbladet sier han at han løftet denne debatten i selgernes og markedsførernes bransjemedier fordi han mener logoen kunne vært løst bedre.
- Mest av alt med et blunkefjes fordi Stordalen har vært opptatt av jordbær siden han var barn. Da burde han også ha sett at logoen ikke er et jordbær, sier han.

Superrike ble fattigere
- Et molekyl
Dagbladet har tatt debatten på alvor og spurt en rekke jordbærbønder om denne nye logoen er i tråd med deres forventninger til den berømte jordbærselgeren.
Petter Stordalen får tydelig kritikk fra en jordbæråker på Helgeland.

Arild Stenhaug på Utskarpen i Rana er lokalt kjent som «jordbærkongen». Han kjenner ikke igjen jordbæret han har som sitt levebrød, i Stordalens logo.
- Det minner mest om en bindingsstruktur til et molekyl, sier han til Dagbladet.

- Legger man godviljen til, minner det også om et bringebær, sier han.
Og skal jordbærkongen på Helgeland virkelig legge godviljen til, er dette det nærmeste han kommer:
- Kan man si at det er et jordbærmolekyl, spør han.
Norges beste
Petter Stordalen har nemlig solid jordbærfaglig bakgrunn:
Før hotellene og kongetittelen var han jordbærselger på Porsgrunn torg. Der jobbet han for farens dagligvarebutikk og fikk i 1974 tittelen «Norges beste jordbærselger» av Porsgrunns Dagblad.

«Jordbærfilosofien», kalles historien om Stordalens gründerkarriere, og nå løftes det samme jordbæret fram i alle kanaler.
- Bør lære
Bærfaglige innvendinger kommer også fra jordbærbonden Tor Gunnar Bjøre fra Noresund i gamle Buskerud.
- Jeg anbefaler Stordalen å sjekke ut Norskebaer.no for å lære forskjellen, samt lære litt om norsk bærproduksjon, sier Bjøre til Dagbladet.

Han er samtidig opptatt av det viktigste:
- Jeg håper de velger å kjøpe masse jordbær og bringebær til hotellene sine, sier Bjøre.
- Kunstnerisk frihet
Jordbærbonde Simen A. Myhrene fra Lier velger å tolke Stordalen i beste mening:
- Det står jo at det er Strawberry, så da synes jeg det likner. Det er vel lagt inn en god porsjon kunstnerisk frihet, sier Myhrene til Dagbladet.
Han er entreprenør og tredje generasjons jordbærbonde på gården Sylling Vestre.
- Det er jo bra med fokus på jordbær - så lenge de er norske og verdens beste, legger han til.

- Det var brutalt
- Elsker mangfold
Stordalens selskap tar seg tilsynelatende ikke nær av kritikken fra jordbærbøndene.
- Det er bare gøy at logoen vår vekker diskusjon og engasjement. Det liker vi, så klart, skriver Bettina Flatland, kommunikasjonsdirektør i Strawberry, i en tekstmelding.
Hun legger til:
- Det er ingen hemmelighet at Strawberry bærer med seg historien til Stordalens jordbærfilosofi. Men kjent bær har mange former, og vi er et selskap med en kultur som både applauderer og elsker mangfold. For oss er meningen bak Strawberry og utformingen av selve logoen viktigere enn hvor anatomisk korrekt det er, skriver Flatland.