Norsk importør slår alarm:

- Har bare sett starten av krisa

Roper varsko om skrekkscenarioet, som kan vare så lenge som til 2023.

ANKRET OPP: Problemene illustreres tydelig av de vedvarende køene av enorme containerskip som ligger utenfor havnene i Los Angeles og ved Long Beach i USA. Foto: Mario Tama/Getty Images/AFP
ANKRET OPP: Problemene illustreres tydelig av de vedvarende køene av enorme containerskip som ligger utenfor havnene i Los Angeles og ved Long Beach i USA. Foto: Mario Tama/Getty Images/AFP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prisene skyter i været, forsinkelsene blir stadig lengre og alarmen har allerede gått for fullt for julehandelen. Nå slår en norsk importør alarm om en krise Norge bare har sett starten på.

- De fleste norske importører får sine varer minst et halvt år seinere enn normalt, noe som betyr at mange bedrifter må binde mye kapital. Samtidig får de ikke sesongvarer inn til riktig tid. Det hjelper ikke å få brøytemaskiner levert i mars måned, eller julevarer i januar, sier Rune WEE, eier av utstyrsimportøren Wee.no.

Peker på 2023

Wee sier at flere av hans leverandører ikke ser noen løsning det neste halvåret.

- Det er problemer i alle ledd. En må nok beregne tre til seks måneder leveringstid, sier Wee til Børsen.

Han mener det er en «handelskrise vi dessverre bare har sett starten av».

- Fra å være en ren logistikkutfordring har situasjonen endret seg til å handle om flere faktorer. Trolig må vi langt inn i 2023 før tilgangen på produkter i Norge er normalisert, sier Wee.

- Ville vært katastrofe

Her hjemme rammer de globale utfordringene flere butikkjeder.

- Vi merker en mye lengre tid fra man bestiller til vi får varen, sier Nille-sjef Kjersti Hobøl, til Børsen.

Hun peker på manglende råvaretilgang, produksjonskapasitet, stengte fabrikker og containerkrisa, som årsak til den lange leveringstida.

Hun understreker at julevarene normalt skulle vært på Nille sine lager for lengst, men at mye fortsatt ikke er kommet.

- Å få julevarene i januar ville vært en katastrofe. Vi trodde vi var ute i god tid med bestillingene i år, men det er bare så vidt det holder, sier Hobøl og legger til at det er langt fra sikkert at de kommer i tide.

- Vi håper og tror, sier hun.

Sjefen for alt-mulig-butikken tror vi skal langt ut i 2022 før situasjonen begynner å normalisere seg.

GRUNNSTØTT: Flere skip står bom fast i en av verdens viktigste kanaler. Grunnen er et grunnstøtt konteinerskip. Video: Julianne Cona / Nicolas Vivan. Vis mer

- Uoversiktlig

Eja Tuominen, kommersiell direktør i IKEA Norge, sier at møbelgiganten har utfordringer med tilgang på produkter.

- Bakgrunnen er sammensatt og mye kan knyttes til pandemien. Stengte fabrikker, mangel på noen råvarer og utfordringer med transport, kombinert med rekordstor etterspørsel har gjort situasjonen uoversiktlig, skriver Tuominen til Børsen.

- Det kan ta tid før situasjonen igjen blir bedre. Vi håper på en bedring i produkttilgjengelighet tidlig på vårparten, legger hun til.

Tuominen sier de jobber kontinuerlig for å løse utfordringene.

- Vi har god oversikt over forsyningskjeden og kan gi alle kunder en leveringsdato for deres bestilling.

Butikkjeden Europris har på sin side bare opplevd mindre forsinkelser.

- Vi merker i grunn veldig lite til dette. Det går på samarbeidet vi har med rederiene. Vi har flere tiårs erfaring, et godt nettverk og solid rykte, sier Europris-sjef Espen Eldal, til Børsen.

Han opplyser at de mest populære produktene, og julevarene, vil være på plass i butikkhyllene i tide.

- Det er et krevende marked, men det er absolutt håndterbart, sier Eldal.

OVER BORD: Mye gikk tapt da dette skipet mistet nesten 2000 containere i Stillehavet 30. november 2020. Video: HIDEMURA Vis mer

Enorme køer

Den lange leveringstida som rammer Norge, skyldes store utfordringer globalt. Problemene illustreres tydelig av de vedvarende køene av enorme containerskip som ligger utenfor havnene i Los Angeles og ved Long Beach i USA. Samtlige venter på å kunne legge til kai for å losse av.

Ved havna i Los Angeles, som er en av verdens travleste, har de nå begynt å jobbe døgnet rundt i et forsøk på å lette på den enorme køen.

Bare i havet rett utenfor Los Angeles flyter det nå containerskip med varer til en verdi av over 200 milliarder kroner, som venter på å bli losset, ifølge ferske anslag fra meklerhuset Goldman Sachs.

Alt er imidlertid ikke løst i det containerne er losset av. For i september satt rundt en tredjedel av fraktcontainerne urørt i havna i mer enn fem dager etter lossing. Før coronakrisa var det bare noen få prosent av alle containere som ble stående urørt så lenge, ifølge CNN.

Ber myndighetene ordne opp

Jeremy Nixon leder shippinggiganten Ocean Network Express, som står for mer enn seks prosent av verdens shippingfrakt.

Toppsjefen tegner et bilde av et skrekkscenario, der problemene i forsyningskjeden kan vare så lenge som til 2023.

Han oppfordrer regjeringer lokalt om å investere i kapasiteten til deres havner, jernbaner, lagre og veisystemer.

- Det må være litt statlig støtte her for å kanskje flytte folk fra deler av økonomien der etterspørselen ikke er så sterk, over til mer kritiske deler av økonomien der etterspørselen er veldig sterk og viktig for den globale forsyningskjeden, sier Nixon til Financial Times.

Selv om president Joe Biden har lagt press på togtransport- og lastebilfirmaer, samt havner i et forsøk på å øke kapasiteten for å møte den stadig økende etterspørselen, mener Nixon at situasjonen, i USA spesielt, fortsatt er kritisk, ifølge avisa.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer