Julehandel som svir

- Har gått for langt

Mange butikker drar inn over det dobbelte av normalen. Kjøpefesten kan gi 1 million nordmenn økonomisk bakrus.

VARSLER BAKRUS: Styrer du med åpne øyne mot en trang januar, er du i alle fall ikke alene. Foto: Heiko Junge / NTB
VARSLER BAKRUS: Styrer du med åpne øyne mot en trang januar, er du i alle fall ikke alene. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert

- Nordmenn står på toppen av behovspyramiden og balanserer. Det er åpenbart at mange av oss kjøper for mye ting og tang, fastslår varehandel-ekspert Eirik Melle i Danske Bank.

En fersk undersøkelse som YouGov har gjennomført på oppdrag fra Danske Bank avdekker oppsiktsvekkende funn om nordmenns handlevaner og innsikt i egen økonomi rett før den store julehøytida.

- Det er fryktelig dumt, istemmer forbrukerøkonom Thea Olsen.

For mens mange butikkeiere kan se at årsomsetningen nok en gang berges gjennom noen travle førjulsuker, innrømmer hele 1 million nordmenn at de bevisst styrer mot en julesmell som kaster økonomiske skygger langt inn på nyåret.

Vet det blir trangt

Undersøkelsen, der et representativt utvalg på 1000 personer har svart, viser blant annet følgende:

  • 1 million nordmenn vedgår at de bruker mer penger enn de burde på julefeiringen. Like mange sier at økonomien i januar vil bli trang som følge av overforbruk i julehandelen.
  • Tre av ti unge vet at januar kommer til å bli spesielt trang.
  • Bedre planlegging kunne krympet julebudsjettet, innrømmer 1 million nordmenn.
  • Seks av ti synes julegavehandlingen er gått for langt.
  • En av fire betaler halvparten eller mer av innkjøpene til jul med kredittkort.

- Mange sliter med å sette opp en ønskeliste til jul. Er du blant dem, er det kanskje fornuftig å tenke seg om to ganger, sier forbrukerøkonom Thea Olsen i Danske Bank til Børsen.

Dobler i desember

Bransjeanalytiker Eirik Melle slår fast at julehandelen er ekstremt viktig for deler av varehandelen.

- Totalt og for alle bransjer samlet utgjør desember rundt 10 prosent av den totale årsomsetningen. Det betyr at desemberfasiten er omtrent 25 prosent over en gjennomsnittsmåned, sier han.

Så er det noen bransjer der julehandelen er spesielt viktig:

- Dagligvarer, som er den største kategorien, får et betydelig løft i desember. For elektronikk og sportsbransjen kan omsetningen være 40-50 prosent over normalen, og for kosmetikk, gullsmed, leketøy og bokbransjen kan desember ligge over det dobbelte av de øvrige månedene, sier Melle til Børsen.

De siste coronainnstrammingene slår neppe ut i negativ retning for varehandelen, fastslår analytikeren videre. Kanskje tvert om.

- Tidligere erfaringer fra en stadig lengre periode med pandemi, tilsier at netthandelen får et kraftigere løft enn den fysiske handelen. Men hele varehandelen ser ut til å nyte godt av strengere smitteverntiltak. Dette går på bekostning av tjenestesektoren her i landet, sier Melle.

Nekter for sløsing

Han stusser litt over at seks av ti nordmenn sier at julegavehandlingen har gått for langt.

- Vi balanserer jo på toppen av Maslows behovspyramide her i landet. Det er få som med hånda på hjertet kan si at de trenger alt de kjøper, sier Melle, og følger opp med en refleksjon til ettertanke:

DRAR INN: Bransjeanalytiker Eirik Melle forteller at deler av varehandelen har dobbel omsetning i desember sammenlignet med resten av året. Foto. Danske Bank
DRAR INN: Bransjeanalytiker Eirik Melle forteller at deler av varehandelen har dobbel omsetning i desember sammenlignet med resten av året. Foto. Danske Bank Vis mer

- Samtidig som veldig mange innrømmer at de bruker mer penger enn de har på julehandelen, er det langt færre som sier at de sløser. Jeg tenker at dette burde henge sammen. Men kanskje ville det gitt for dårlig samvittighet dersom vi innrømmet overfor oss selv at overforbruk og sløsing er to sider av samme sak, sier Melle.

Brukt og reise

Forbrukerøkonom Thea Olsen i Danske Bank tror at mange unge kjenner spesielt på kjøpepress og derfor handler med penger de ikke har.

TIPS: Forbrukerøkonom Thea Olsen fastslår at planlegging, bruktkjøp og en uansett planlagt reise kan dra ned julegavebudsjettet. Foto: Danske Bank
TIPS: Forbrukerøkonom Thea Olsen fastslår at planlegging, bruktkjøp og en uansett planlagt reise kan dra ned julegavebudsjettet. Foto: Danske Bank Vis mer

- De lukker øynene. Det er fryktelig dumt. Samtidig viser vår undersøkelse at de mellom 18 og 25 år er flinkest til å planlegge innkjøpene. Her ligger det store muligheter for å kutte budsjettet, for da tar du ned impulskjøp og øker sjansen for å handle til gunstig pris, sier Olsen.

- Andre gode råd for å kutte gavebudsjettet?

- Nordmenn kan bli flinkere til å handle brukt. Det er mange varer til høy kvalitet og en rimelig penge å finne, i tillegg til vinn-vinn for miljø og bærekraft. Et annet tips er at dersom du uansett har planer om å dra på en tur med en venninne, partner eller kompis - så kan jo den kommende turen gjerne være årets julegave til hverandre, sier Olsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer