SAS-ledelsen til Børsen:

- Har vært sterke følelser

Leder for SAS Norge Flygerforening omtalte avtalen som en «tragedie». Nå kommer SAS-sjefen med en beklagelse.

KONSEKVENSER: Administrerende direktør i SAS Anko Van Der Werff forklarer hvor store konsekvenser streiken har fått for SAS. Reporter: Frode Andresen. Video: Marthe Tveter Gjønnes Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(STOCKHOLM/OSLO (Børsen): - Det er bittersøtt. Det er bittert å tenke på all skaden vi har påført våre passasjerer de siste ukene. Vi beklager dypt. Det har ikke vært enkelt for passasjerene, spesielt ikke i høysesongen. Det har heller ikke vært lett for våre ansatte. Det har vært noen veldig tøffe uker, sier Anko van der Werff til Børsen.

Natt til tirsdag ble det bekreftet: SAS-ledelsen og pilotene har kommet til enighet, og dermed avsluttes streiken som har vart siden 4. juli.

Mandag kveld ble det kjent at avtalen var på plass, men likevel var det ikke utelukkende positiv stemning.

- Tragedie

På spørsmål om de var fornøyde med avtalen, svarte leder for SAS Norge Flygerforening, Jan Levi Skogvang:

- Nei, overhodet ikke. Dette er en tragedie for pilotene, rent avtalemessig. Men det er godt at vi er ferdige og at vi får flyene opp i luften igjen, sa han mandag kveld.

Noen timer seinere skrev partene under på avtalen, noe som betyr at streiken er over.

- Letta

Når Børsen forelegger Skogvangs uttalelse til SAS' sjef i Norge, Kjetil Håbjørg, og spør hvordan han selv vil beskrive avtalen, svarer han:

- Denne avtalen har krevd lange diskusjoner og kraftige innrømmelser på begge sider av bordet.

- Og vi kan si vi er letta at vi har fått til en avtale med våre pilotforeninger. Vi er glade for at vi nå får flyene i lufta slik at vi kan få passasjerene på sin velfortjente ferie. I tillegg er vi letta over at vi kan videreføre arbeidet i omstillingen i SAS, legger han til.

LETTA: Sjef for SAS Norge, Kjetil Håbjørg. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
LETTA: Sjef for SAS Norge, Kjetil Håbjørg. Foto: Beate Oma Dahle / NTB Vis mer

Håbjørg beskriver diskusjonen de har stått i som «krevende», og dreid seg om grunnleggende tema. Videre er han nå opptatt av å gjøre selskapet konkurransedyktig i et nytt marked.

Også van der Werff trekker et lettelsens sukk:

- Vi er veldig glad for at streiken er over, at vi har signert den riktige avtalen for begge parter, at vi kan fly igjen, at pilotene er tilbake i flyene og at vi nå kan vise hva vi er gode på, sier han.

- Schizofrene

I løpet av de siste drøye to ukene har frontene vært steile, mildt sagt.

Da streiken ble et faktum gikk van der Werff hardt i strupen på SAS-pilotene. Han kalte dem blant annet schizofrene og han mente at det var «skamfullt at dette er måten pilotene velger å gi tilbake til alle sjenerøse og tålmodige skattebetalere der ute».

RASENDE: Administrerende direktør i SAS, Anko van der Werff, var rasende da han uttalte seg til pressen mandag 4. juli. Foto: Chris Anderson / TT / NTB
RASENDE: Administrerende direktør i SAS, Anko van der Werff, var rasende da han uttalte seg til pressen mandag 4. juli. Foto: Chris Anderson / TT / NTB Vis mer

- Det har kommet mye harde utspill mot hverandre i løpet av denne streiken. Hvor mye av dette er spill, og hvor mye er reell frustrasjon?

- Jeg tror det har vært sterke følelser på begge sider av bordet, og det har gitt utslag i sterke uttalelser også. Vi er letta over at vi nå har en avtale, og vi skal jobbe hardt for å gjenopprette et godt samarbeid internt i selskapet i de videre arbeide for å redde SAS, sier Håbjørg.

STREIK: Reiselivsjournalist Odd Roar Lange mener både ledelsen og pilotene må ta ansvar for SAS-streiken. Vis mer

Nevnte Skogvang raste tidligere i streikens forløp mot toppsjef van der Werffs lønn, som han mener er på 17 millioner i året.

Håbjørg sier han ikke har diskutert van der Werffs lønn med toppsjefen selv.

- Det er en sak mellom Anko og styret, sier Håbjørg.

- Pilotene har gått ned 5 prosent i lønn på denne avtalen. Hvor mye har ledelsen gått ned i lønn?

- Ledelsen har lønnsfrys fra 2019 til 2025 i seks år. I tillegg har vi bortfall av variable lønn, og frivillig nedgang i perioder. Så denne planen krever at absolutt alle bidrar, både ledelse, ansatte piloter, kreditorer, alle som er i og i nærheten av SAS må bidra for å at vi skal komme oss gjennom pandemien og være konkurransedyktig framover.

Beklager til passasjerene

En rekke eksperter har gått ut og sagt at streiken og kansellerte flyavganger går hardt ut over tilliten og omdømmet til selskapet.

- Igjen, må virkelig beklage til våre passasjerer. Vi må virkelig rydde opp overfor passasjerene. Det vil ta tid å bygge opp tilliten igjen, og det har jeg full forståelse for, sier van der Werff til Børsen.

Han omtaler streiken som «unødvendig» og at det har gått hardt utover et selskap som er under konkursbeskyttelse.

- Vi kunne selvsagt ha løst det på en annen måte. En toukers streik midt i høysesongen er selvfølgelig veldig skadelig.

- BLANDEDE FØLELSER: Leder i norsk SAS-flygers forening Roger Klokset sitter igjen med blandede etter at partene kom til enighet til SAS-streiken. Reporter: Frode Andresen. Video: Marthe Tveter Gjønnes Vis mer

På spørsmål om hvordan streiken har satt selskapet tilbake, sier Håbjørg at den har gått utover merkevaren og de øvrige ansatte.

Nå vil de jobbe for å skape tillit i investormarkedet.

- Det er ytterst viktig for SAS' framtid at vi lykkes med å finne en enighet med foreningene, sier Håbjørg.

- Hvordan skal dere gjenopprette tilliten til kundene?

- Vi skal gjøre tre ting, for det første skal vi så raskt som mulig igangsette vårt produksjonsapparat, så vi kan fly våre gjester til ferie. I tillegg videreføre det store arbeidet vi har i gang for å sikre SAS' framtid etter pandemien. I tillegg har vi sammen med foreningen tid i denne perioden til å sette oss ned og sikre at vi har et godt internt samarbeid slik at vi unngår denne typen konflikter i framtida.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer