- Harald (29) tjener penger uten å løfte en finger.
De lovende ordene kommer fra Sparebank 1 Østlandet sin reklamekampanje på sosiale medier. Med teksten følger et bilde av den unge mannen.
Det som imidlertid ikke kommer fram i annonsen, er at 29-åringen ikke er ekte.
Bildet av Harald er nemlig generert av kunstig intelligens (KI), skriver NRK, som skriver at reklamen vekker oppsikt og harme.
Eksperter de har snakket med mener at bruken kan bli problematisk dersom den lurer folk.
Etterlyser grep
Ole Magnus Kinapel, filmskaper i NewsLab og redaktør for Teknokratiet, er blant de som reagerer. Det var han som først avslørte at mannen i bildet ikke er ekte.
I et debattinnlegg i Aftenposten etterlyser han strengere regler.

Målrettet reklame: - Åpner for manipulasjon
- Man skal være uhyre observant for å avsløre det KI-genererte bildet i havet av reklame på sosiale medier. Man må nesten være fotograf selv for å legge merke til noe sånt, heter det i innlegget.
Kinapel påpeker at bildet avsløres av dårlige sømmer i jakka og en glidelås som stopper ut av det blå. Han kjørte bildet gjennom nettstedet aiornot.com, som kunne avsløre at bildet er falskt.
Her kan du se selv:

- Selvsagt uheldig
Siv Stenseth, konserndirektør for kommunikasjon i Sparebank 1 Østlandet, skriver i en e-post til Dagbladet at KI er et felt de har lite erfaring med.
- Her har vi trådt feil. Det er selvsagt uheldig, men dette kan vi bare ta lærdom av, sier hun.
Bruken av KI-generert innhold er til utredning hos Sparebank 1, men ifølge Stenseth sier de nåværende rutinene at slike bilder ikke skal brukes.

Hun sier seg enig i at KI-generert innhold skal merkes, og ønsker tydeligere retningslinjer velkommen.
Stenseth kan ikke svare på hvorvidt kampanjen kan oppleves som misledende.

KI-sjokk: Nakenbilder av lokale barn
- Dette handler uansett om tillit og troverdighet. Uttrykket i kampanjen er ikke i tråd med hvordan vi ønsker å framstå. Det er vår holdning at når vi framstiller noe for å være uttalt av en konkret kunde, så skal det være en ekte kunde.
Er regulert
Karianne Tung (Ap), minister for digitalisering og forvaltning, mener problematikken rundt kunstig intelligens og reklame er aktuell, men understreker overfor NRK at det ikke er uregulert.
Ifølge Tung jobber regjeringen med en digitaliseringsstrategi der de vil se på reguleringen av KI.
