Black Friday-boikott:

Hardt ut: Gir bort pengene

Nisjebutikkene er «møkk lei» Black Friday. For noen aktører holder det ikke med boikott, de tyr til motkamp.

HVIT FREDAG: Sagene Bokhandel startet tradisjonen som nå er på sitt 7. år. I fjor gikk pengene til Fattighuset på Grønland. Foto: Maria Moen Nordli
HVIT FREDAG: Sagene Bokhandel startet tradisjonen som nå er på sitt 7. år. I fjor gikk pengene til Fattighuset på Grønland. Foto: Maria Moen Nordli Vis mer
Publisert

Økt husleie, økte varekostnader og høyere priser legger press på norsk varehandel. Et gigantsalg som Black Friday er nærmest umulig å gjennomføre for de aller minste butikkene.

- Det vi gjør er ikke bare en boikott, men noe mer. Jeg vil heller kalle det en motkraft, forteller Angelique Heggheim, medeier av Sagene Bokhandel.

Heggheim og samboeren eier og driver bokhandelen på Sagene, og så seg tidlig lei Black Fridays kjøpshysteri. Nå arrangerer de Hvit Fredag for sjuende år på rad.

- Vi ville gjøre noe helt motsatt, og heller rette oppmerksomheten mot noe som gir til andre i jula. Vi donerer dagens overskudd, og runder gjerne opp beløpet for å kunne gi litt selv også, forteller hun.

BLACK FRIDAY: Det er salg på salg overalt, og det kan være bra, men i år kom det nye regler for prismarkedsføring, som gjør sjansen større for å gå i prisfeller nå enn tidligere. Video: Anabelle Bruun/Dagbladet TV Vis mer

For Heggheim handler jula aller mest om giverglede. I år går inntektene til Leger uten grenser.

- Det er viktig for oss hvor pengene går. Hvor brenner det mest nå? Jeg får vondt i magen av alt som skjer i verden nå, spesielt på Gaza. Jeg er nok ikke alene om det, sier hun alvorlig.

Engasjerer

Heggheim opplever at flere har behov for å ta avstand fra kjøpefesten, også kundene. Giverbehovet gjenspeiles gjerne i omsetningstallene fra novembers siste fredag.

- Det har ofte endt opp som en av årets beste omsetningsdager. Veldig mange ønsker å bidra, så det trekker definitivt folk, sier hun.

Likevel har hun forståelse for at flere har behov for å handle på salg nå enn tidligere, og er usikker på om det vil komme folk i år.

- Det er en helt annen tid nå, økonomisk og ellers. Desto viktigere er det for oss å kunne bidra. Vi måtte ha stått på randen av konkurs for at vi skulle sluttet med det, fortsetter hun.

TRADISJON: Også i fjor gjennomførte bokhandelen «hvit fredag». Foto: Maria Moen Nordli
TRADISJON: Også i fjor gjennomførte bokhandelen «hvit fredag». Foto: Maria Moen Nordli Vis mer

Nisjebutikkene sliter med å være konkurransedyktige på årets største handlefest. De store kjedene har langt større mulighet til å kjøpe inn et bredt utvalg varer til svært lave priser. Flere av de små bedriftene risikerer å miste kunder dersom de ikke deltar.

- Før vi begynte med Hvit Fredag var det helt tomt i butikken. Vi postet om konseptet på Facebook, og hvert år ser vi at mange deler og oppmuntrer andre til å bidra. Det gir meg veldig tro på menneskeheten, smiler hun.

Heggheim legger ikke skjul på at konseptet engasjerer, og oppmuntrer andre aktører til å tenke nytt rundt Black Friday.

Uaktuelt

Klesbutikken Frøken Dianas salonger på Grünerløkka i Oslo tar også bevisst avstand til salgskalaset.

- Vi har aldri verken hatt eller vurdert å ha salg på Black Friday. Vi har boikottet fra første sekund, opplyser klesbutikk-gründer Elise Dingstad til Børsen.

Dingstad er én av to gründere bak klesbutikken Frøken Dianas Salonger på Grünerløkka i Oslo. Også de opererer med Hvit Fredag, og donerer en fast sum hvert år. De siste åra har de valgt å gi til Flying Seagulls.

- De er ikke så kjent, men de holder forestillinger i flyktningleirer verden over, sikkert også Gaza etter hvert. De gjør alt for å gi barn på flukt et pusterom i en ellers grusom tilværelse, forteller Dingstad til Børsen.

Selv kjenner Dingstad organisasjonen godt, og legger til at hun selv har sett forestillingene deres.

- Det at vi donerer har ikke så mye med Black Friday å gjøre, men gir en anledning for motmarkering. Da er det godt å gi til noen vi vet gjør en viktig jobb, fortsetter hun.

Enormt press

Frøken Dianas opplevde også at kundene uteble da Black Friday først meldte sin ankomst her til lands. Dette har snudd de siste åra. Dingstad, som også er daglig leder, roser kundene:

- Vi er heldige med bevisste kunder som ønsker å handle hos oss likevel. Noen forespørsler om salg blir det jo, men vi får bare kudos og forståelse for at vi velger å ikke ha det, fortsetter hun.

Dingstad opplever at Black Friday legger høyt press på hele bransjen, og vil ikke se bort ifra at mange trolig ser seg nødt til å delta.

- Man risikerer å miste en hel dag, eller en hel uke med omsetning. Fredager før jul er noen av de viktigste handledagene for alle. Mange føler seg nok presset til å være med på salgskalaset, forteller hun.

Til tross for forventninger ellers i bransjen, kommer Dingstad aldri til å gi etter for Black Friday.

- Black Friday strider mot alt vi står for, konstaterer hun.