Raser mot Helthjem:

- Helt på jordet

Sofie (26) fikk frastjålet sønnens julegave. Nå mener hun postleverandøren fraskriver seg alt ansvar.

OPPRØRT: Sofie Henriksen (26) ble både sint og fortvilet da hun skulle plukke opp julegaven til sønnen. Foto: Privat.
OPPRØRT: Sofie Henriksen (26) ble både sint og fortvilet da hun skulle plukke opp julegaven til sønnen. Foto: Privat. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sofie Henriksen (26) fra Sætre hadde allerede tidlig i høst planlagt en julegave til sønnen på ni år.

Pakken ble sendt fra Kina og skulle leveres med Helthjem.

Den siste lørdagen i oktober fikk hun melding om at postleverandøren hadde levert en pakke i postkassa hennes klokka 08:10 om morgenen.

Sofie hevder at hun aldri fikk varsel om at pakken var sendt i utgangspunktet, noe hun stusset over.

Hun forteller til Dagbladet at hun følte seg syk gjeldende helg, og at hun derfor ventet i drøye to timer før hun gikk ut av huset.

Da hun kom fram til postkassa, var det imidlertid ingen pakke som ventet - bare en liten krok hvor pakken skal ha hengt.

- Jeg ble først ganske lei meg, men sinnet tok fort over. Pakken hadde en verdi på rundt 1000 kroner.

Sofie delte sin historie i Røyken og Hurums avis først.

Måtte ta seg sammen

Sofie sier til Dagbladet at hun måtte «ta seg sammen» før hun ringte kundeservice.

- Det er jo tross alt ikke kundesenteret sin feil, kommenterer hun oppgitt.

På telefon med HeltHjems hjelpesenter, skal Sofie ha fått høre at det ikke var deres ansvar:

- De sa de skulle gi beskjed videre til fraktselskapet de mottok pakken fra. Det var opp til de hva de ville gjøre med det, sier hun fortvilt.

"TELTE TIL TRE": Sofie følte hun måtte roe seg før hun ringte kundeservice. Foto: Privat.
"TELTE TIL TRE": Sofie følte hun måtte roe seg før hun ringte kundeservice. Foto: Privat. Vis mer

- Veldig beklagelig

- Først og fremst er det veldig beklagelig å høre at Sofie har hatt en slik opplevelse, sier PR-og kommunikasjonsrådgiver i Helthjem, Synne Haugrønning Baa, til Dagbladet.

Hun sier de i hovedsak leverer pakker på dørmatte og i postkasse. Men dersom pakken er for stor for postkassa, blir den festet med en pose på stativet.

- Vi har veletablerte rutiner og det skjer svært sjelden at pakker forsvinner på denne måten. Men vi forstår godt at det oppleves frustrerende for de som rammes, kommenterer hun.

Videre opplyser Baa at Helthjem har sporing på alle sine pakker, hvor kundene får oversikt over hvor pakken befinner seg fram til levering.

«Helt på jordet»

Etter den skuffende oppdagelsen bestilte Sofie en ny pakke med det samme - men denne gangen i morens navn.

- Der blir pakkene alltid levert til nærbutikken dersom det ikke er plass i postkassa. De bor i tillegg ganske avsides, men det løser seg alltid, sier hun videre.

Småbarnsmoren er fortvilet over hendelsen og mener Helthjem kunne operert annerledes:

- Jeg synes de er helt på jordet. Det er deres feil. Det er de som hang pakken på utsida når de egentlig kunne levert den på butikken vi har rett i nærheten, sier hun og viser til at firmaet opplyser på sine hjemmesider at de har levering hos nevnte butikk.

Hun sier hun til vanlig ikke bruker Helthjem, men at hun denne gangen ikke hadde noe annet leveringsalternativ.

Seinere på dagen fikk hun vite at en nabo hadde fått leveringsbekreftelse samme dag. Vedkommende hadde da sett hennes pakke henge utenfor.

- At leverandøren kan finne på å henge pakken i en krok utenfor postkassa, er utrolig, avslutter hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer