Boeing 747, også kalt jumbojet, ble satt i trafikk av Boeing i 1970. Siden har det dominert langdistansene i internasjonal luftfart, både for last og passasjerer.
Nå er eventyret helt over. Den aller siste jumbojeten blir i dag, 31. januar, levert ut til en kunde, melder AP.

Om dagligvarebransjen: - Veldig dystert
- Hvis du elsker denne bransjen, har du gruet deg til dette øyeblikket, sier luftfartsanalytiker Richard Aboulafia til nyhetsbyrået.
Ikonisk
Totalt er det blitt produsert 1574 fly av denne typen, som historisk sett har vært sentral med tanke på masseturisme. Også «Air Force One», den amerikanske presidentens fly, er en jumbojet.
Boeing 747 har også fungert som transportfly for NASAs romferjer.

Flyet, med plass til nær 500 passasjerer, revolusjonerte reiselivet. Det koblet sammen internasjonale byer som aldri før hadde hatt direkteruter og bidro til å gjøre passasjerfly tilgjengelig for folk flest.
- Enormt bidrag
Men de siste 15 åra har både Boeing og Airbus introdusert mer effektive og mindre kostbare fly, som har to motorer i stedet for fire.

Tapte 1637 milliarder kroner
- Ingen vil ha et firemotors passasjerfly lenger, men det sletter ikke det enorme bidraget flyet ga til utviklingen av industrien, eller dets bemerkelsesverdige arv, legger Aboulafia til.
Det er fraktfly-selskapet Atlas Air som har kapret det aller siste av det ikoniske flyet.
Et stort antall nåværende og tidligere Boeing-arbeidere ventes å være på plass i Seattle til å vinke et siste farvel.