SAS-streiken

- Helt usant

SAS-sjefen avviser pilotenes påstander overfor Børsen.

SAS-STREIKEN: Konsernsjef i SAS, Anko van der Werff, avviser pilotenes påstander overfor Børsen, og mener omstillingsplanen SAS Forward vil lykkes. Reporter: Jon Even Andersen. Video: Mia Engenes Bratlie Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

STOCKHOLM/OSLO (Børsen): Det ble i morges kjent at SAS og enkelte datterselskaper har søkt om konkursbeskyttelse i USA - en såkalt Chapter 11-prosess. Årsaken, ifølge selskapet, er å få anledning til å kunne restrukturere uten å gå konkurs.

Bakgrunnen er den pågående pilotstreiken, som koster SAS svært dyrt. Selskapet er samtidig svært forgjeldet, og er inne i «SAS Forward» - en stor omorganiseringsplan hvis følger er direkte årsak til pilotstreiken.

- På grunn av streiken taper vi mye penger. Vi har mange kanselleringer, og folk ønsker ikke lenger å booke med oss, forklarer SAS' konsernsjef Anko van der Werff til Børsen i Stockholm etter formiddagens hasteinnkalte pressekonferanse.

SAS-pilotene har reagert sterkt på meldingen om Chapter 11-prosessen, og mener selskapet bruker den som brekkstang inn i en konkursbeskyttelse. De mener at streiken er villet fra ledelsens side, for å skape en syndebukk.

- SAS-ledelsen har trenert og strukket forhandlinger og mekling helt fra november i fjor og til dagen før søknaden, uten noensinne å ha intensjon om å ville inngå en avtale med SAS-pilotene, sier Roger Klokset, leder for SAS-pilotene, til NTB.

- Veldig åpne

Under SAS' hasteinnkalte pressekonferanse i Stockholm om søknaden spør Børsen konsernsjefen:

I STORMEN: Konsernsjef Anko van der Werff (t.v.) og styreleder Carsten Dilling under dagens pressekonferanse. Foto: Lars Schröder / TT / NTB
I STORMEN: Konsernsjef Anko van der Werff (t.v.) og styreleder Carsten Dilling under dagens pressekonferanse. Foto: Lars Schröder / TT / NTB Vis mer

- Den første reaksjonen fra fagforeningene er at selskapet bruker dem, og at streiken på en måte er en gunstig middel for å starte Chapter 11-prosessen. Kan du kommentere det?

Van der Werff avviser påstanden på det sterkeste.

- Det er helt usant. Vi har vært veldig åpne og veldig transparente om dette. Dette er hva vi trenger når det gjelder å fordele byrden, svarer han, og fortsetter med å spesifisere hva SAS Forward-planen er for noe:

- Vi trenger å skaffe 9,5 millarder svenske kroner. Vi trenger å finne investorer til det. Det er åpenbart at [den svenske] staten har sagt: «Vi ønsker ikke å være en langtidsinvestor, vi vil ikke delta i det.» Det er åpenbart at den norske staten har sagt at «vi vil ikke delta i kapitalinnsamlingen», sier konsernsjefen.

- Det er også åpenbart at den danske regjeringen har sagt at «vi ønsker å delta, men bare hvis dere innarbeider SAS Forward», og for det andre, med mine ord: «Vi vil ikke spille annenfiolin. Hvis det kommer noen andre inn i prosessen og tar brorparten av investeringen», sier van der Werff.

- Gjør vår andel

- Vi ser etter investorer, og har vært veldig klare på at investorene bare kommer inn dersom vi gjør vår andel. De 9,5 milliardene vil bare komme inn dersom vi gjør som Carsten [Dilling, SAS' styreleder] nevnte: kostnadsreduksjon på 7,5 milliarder kroner, og 20 millarder gjennom å konvertere gjeld til aksjer. Hvorfor ville ellers folk komme inn? spør konsernsjefen retorisk.

- Det er det dette egentlig handler om. Derfor har vi alltid vært veldig åpne om dette. Det kan være at vi trenger den rettsprosessen dersom enkelte ikke vil samarbeide med oss utenfor rettssalen. Det har ingenting å gjøre med fagforeningene. Streiken kommer inn ved at datoen er framskutt, fordi selskapet nå trenger beskyttelse mot ytterligere likviditetslover.

- Trykker på knappen

Styreleder Carsten Dilling anslår at SAS taper i overkant av 100 millioner kroner daglig som følge av streiken, og sier til Børsen at tapene setter selskapets likviditet under press.

- Det eneste jeg har sagt her i dag, som er faktum, er at timingen for å gå til konkursbeskyttelse har rykket fram på grunn av streiken, sier Dilling.

Han sier videre at styret er nødt til å fortløpende vurdere framtidsutsiktene for likviditeten i selskapet, og om det er voksende bekymringer for de neste 12-18 månedene.

- Streikevarselet og streiken som begynte i går har absolutt skapt et problem. Det er derfor vi trykker på knappen nå. Vi må se på om dette selskapet er operativt om 12-18 måneder, det er vårt ansvar å gjøre det. Derfor har de presset timingen fram, sier han med henvisning til pilotenes streik.

Dilling legger til:

- Å spekulere på at vi bruker dette som brekkstang, det er helt feil. De tar helt feil!

- Veldig alvorlig

Mellom 250 og 300 flygninger kan ende opp med å bli kansellert hver dag så lenge streiken pågår, opplyser Tonje Sund, pressesjef i SAS, til Børsen. Samtidig er det klart at alle kabinansatte i selskapet vil bli permittert fra i dag.

Van der Werff beklager overfor alle som nå får kansellerte flygninger og ødelagte ferier.

- Det er veldig alvorlig. Streik er alvorlig. Det er høysesong og veldig vanskelig for folk å finne alternativer. Også finansielt er det veldig alvorlig. Hvor lenge vil dette vare? spør han retorisk overfor Børsen.

- Jo lenger streiken varer, jo vanskeligere blir det for selskapet, legger han til.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer