I sommer gikk seks av Lufthansa sine passasjerfly Boeing 747-400 inn for landing ved den lille flyplassen Twente Airport i Nederland.
Der har de vært ufrivillig strandet siden.
Ifølge CNN Travel skulle flåten midlertidig parkeres grunnet kraftig redusert flytrafikk under coronapandemien. Tyske Lufthansa inngikk derfor en avtale med flyplassen, som ga selskapet grønt lys til å gå inn for landing mellom juni og juli.

Riv ruskende galt
Så oppsto problemene. Da de seks maskinene ønsket å forlate Twente igjen rykket nederlandske Human Environment and Transport Inspectorate (ILT), tilsvarende norske Luftfartstilsynet, inn og forbød flyene å ta av.
- Flyplassen ikke egnet
Ifølge CNN og Aviation24 må Twente Airport overholde en viss sikkerhetsprotokoll som gjelder for tunge luftfartsmaskiner som Boeing 747. Videre pekes det på et annet, kritisk element:
- Flyplassens infrastruktur er for øyeblikket ikke egnet for at større og tyngre fly skal kunne ta av, uttalte en talsmann for ILT til CNN Travel forrige uke.
Twente Airport spesialiserer seg på demontering av gamle fly. Dersom Lufthansas flåte hadde blitt stående i lang tid, kunne flyplassen potensielt sikret seg en lukrativ avtale. Det var også ambisjonen, bekrefter administrerende direktør for flyplassen, Meiltje de Groot, til Aviation24.
Den tyske flygiganten hadde imidlertid andre planer. Tidligere i år solgte Lufthansa flere av de parkerte flyene i Nederland til en amerikansk aktør.

Raser mot coronaregler: - En vits
Blemme
Talsmannen i ILT mener at Twente Airport tråkket i salaten.
- Flyplassoperatøren har ikke bedt om tillatelse til å fravike de internasjonale sikkerhetsreglene. Det kunne utgjort en sikkerhetsrisiko, fortsatte ILTs talsperson.
Lufthansa forklarer at de handlet i god tro om at unntaket var innvilget i dette tilfellet. En stund så det ut til at saken skulle avgjøres i retten, men nå har partene kommet til enighet.

Lufthansa med gigantkutt
Det bekrefter ILT til CNN.
- Begge parter enes om at en slik hendelse ikke skal gjentas, sier en talsperson, som videre opplyser at Lufthansa har fått innvilget et ekstraordinært unntak om å la flyene forlate bakken.
Kravet er at maskinene skal være så lett som overhodet mulig ved avreise, og ha lite drivstoff. Det første flyet har planlagt avreise innen kort tid. Samtlige maskiner skal være i lufta og borte innen juni 2021.