Høilis boligsmell: - Blir bra for alle parter

Kan omsider gå mot en løsning rundt herregården til Europris-arvingen.

TRØBLETE PROSESS: I fire år har Maria Høili forsøkt å kvitte seg med luksusboligen i Lier. Salgsprosessen har vært alt annet enn enkel. Foto: Morten Krogh / Se og Hør
TRØBLETE PROSESS: I fire år har Maria Høili forsøkt å kvitte seg med luksusboligen i Lier. Salgsprosessen har vært alt annet enn enkel. Foto: Morten Krogh / Se og Hør Vis mer
Publisert

I 2013 bladde milliardærdatter og Europris-arving Maria Høili (37) opp 27 millioner kroner for en praktvilla i Lier i Buskerud. Boligen kjøpte hun av sin egen bror, Dag Alexander Høili (51).

Tre år seinere forsøkte 37-åringen og ektemannen å selge eiendommen for 38 millioner kroner. Paret, som opprinnelig ønsket 40 millioner, lyktes derimot ikke å finne nye eiere.

Fire år etter står luksusboligen fortsatt i Høilis navn. En del av årsaken er at det er en landbrukseiendom med priskontroll. Den er ment å sikre brukbar økonomi for dem som vil drive gårdsdrift.

Fikk avslag

Priskontrollen satte også kjepper i hjulene for Europris-arvingen og ektemannen i fjor, da de la ut boligen for salg til 35 millioner kroner.

I salgsannonsen ble det fristet med et «meget herskapelig» hovedhus med stor hall, flere stuer, fem soverom med egne bad, og jacuzzi, ifølge E24.

Maria Høili søkte opprinnelig om å fradele våningshuset fra resten av landbrukseiendommen. På den måten kunne hun selge det på det åpne markedet. I stedet fikk hun nei fra politikerne, og måtte trekke annonsen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer