- Holder millioner som gisler

Ukraina anklager Russland for å med vilje forsinke eksport av enorme mengder korn. - Det kan virke som Russland bruker avtalen om korneksport fra Ukraina som et forhandlingskort, sier ekspert.

ETTERSLEP: Over 150 skip skal ligge i vannet og vente på en inspeksjon, som Ukraina hevder Russland forsinker med vilje. Foto: Erdem Sahim / EPA / NTB
ETTERSLEP: Over 150 skip skal ligge i vannet og vente på en inspeksjon, som Ukraina hevder Russland forsinker med vilje. Foto: Erdem Sahim / EPA / NTB Vis mer
Publisert

Ukraina anklager Russland for å med vilje forsinke ankomsten til 165 skip som er på vei fra Tyrkia for å lastes med ukrainsk korn.

- Vi oppfordrer det internasjonale samfunnet, spesielt afrikanske og asiatiske stater som er avhengige av Ukrainas korneksport, til å kreve at Russland umiddelbart stopper disse kunstige forsinkelsene i inspeksjonene av kornkorridorfartøyene, sier Ukrainas utenriksdepartement ifølge Andalou Agency.

- Vi må ikke la Kreml holde millioner av mennesker som gisler i deres «sultelek», legger de til.

- Dårlig nytt

Ruth Haug, professor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), peker på at etterslep av kornskip går ut over lav- og mellominntektsland i Midtøsten, Afrika og Asia som er avhengige av kornimport samt matvarebistand til flyktninger og internt fordrevne.

- Dersom uttransport av korn fra Ukraina forsinkes aller stoppes, vil det sannsynligvis føre til at kornprisene stiger på verdensmarkedet som er dårlig nytt i forhold til inflasjonen som de fleste land i verden nå sliter med, sier Haug til Børsen.

- Trenger hastetiltak

Black Sea Grain Initiative, i regi av FN, ble signert i juli i år for å sikre ukrainsk korneksport til resten av verden gjennom en sikker maritim korridor.

Fartøyer som frakter korn og andre matvarer til og fra ukrainske havner må grundig inspiseres, noe som er påkrevd i tråd med avtaleverket, for å kunne eksportere kornet.

Nå roper FN varsko om at det haster å få løst etterslep-problemet.

- Det er for tiden over 150 fartøyer som venter rundt Istanbul for å bevege på seg, og disse forsinkelsene har potensial til å forårsake forstyrrelser i forsyningskjeden og havneoperasjoner, sier Ismini Palla, FN-talsperson for kornavtalen Black Sea Grain Initiative.

Haug viser til at Russland er verdens største hveteeksportør og gjerne vil eksportere eget korn.

- Det kan virke som at Russland bruker avtalen om korneksport fra Ukraina som et forhandlingskort når det gjelder egen eksport av korn og kunstgjødsel, sier Haug.

- En annen måte å løse problemet

- Det er definitivt tenkelig at Russland ikke fremskynder inspeksjoner av kornforsendelser i Tyrkia under FNs kornavtale, sier postdoktorstipendiat ved universitetet i København, Jan Stockbruegger, til Børsen.

- Ukraina er avhengig av inntekter fra korneksport for å finansiere krigen mot Russland. Den må også gjøre plass til den nye innhøstingen i havnene sine. Så Russland har insentiver til å bremse ukrainsk korneksport.

Han tror imidlertid ikke det er hele historien.

- Antall inspeksjoner av kornfartøy har faktisk økt i oktober, men mange tradere har sendt fartøyer for å hente ukrainsk korn før den nåværende kornavtalen utløper de neste månedene. Så en løsning på problemet er å sørge for at den neste kornavtalen ikke utløper så fort for å sikre at det ikke er et slikt rush med noen måneders mellomrom når avtalen er i ferd med å utløpe.

Han peker også på at det er svært tidkrevende å inspisere alle fartøyene som venter utenfor Tyrkia.

- I hvert fall delvis, fordi mange fartøyer som kommer til inspeksjon ikke har forberedt de nødvendige dokumenter og andre ting for å sikre raske og effektive inspeksjoner. Så en annen måte å løse problemet på ville være å sikre at fartøyer som ankommer til inspeksjoner er bedre forberedt, sier han og legger til:

- Jeg er imidlertid usikker på om Russland for øyeblikket er interessert i å endre inspeksjonsregimet eller i å utvikle andre tiltak for å få fart på eksporten.

- Politisk motivert

Kyiv hevder 3 millioner tonn korn forhindres fra å bli eksportert av Ukraina. På grunn av dette har 10 millioner mennesker over hele verden ikke mottatt mat i tide på grunn av «Russlands politiske agenda».

Russlands inspektører har «betydelig forlenget inspeksjonen av fartøy … som følge av det har mer enn 165 fartøy blitt stående i kø i nærheten av Bosporosstredet, og dette tallet vokser hver dag», heter det i en uttalelse fra det ukrainske utenriksdepartementet, ifølge NTB.

- Vi har grunn til å tro at forsinkelsene av de russiske inspeksjonene av korninitiativets fartøyer er politisk motivert, skriver departementet videre.

Avtale

Ukraina, en av verdens største korneksportører, leverer normalt rundt 45 millioner tonn korn til det globale markedet hvert år. Men etter Russlands invasjon bygget det seg opp enorme mengder korn som ikke kunne fraktes sikkert med skip til og fra ukrainske havner

Black Sea Grain Initiative åpnet for at ukrainsk eksport av korn, andre matvarer og gjødsel, inkludert ammoniakk, kunne gjenopptas gjennom en sikker maritim humanitær korridor fra tre viktige ukrainske havner.

Avtalen ble signert i Tyrkia, med representanter fra FN, Russland, Ukraina og Tyrkia til stede.

Siden avtalen trådde i kraft har mer enn 365 skip med over 8 millioner tonn landbruksprodukter forlatt ukrainske havner, ifølge Andalou.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer