Nordic Choice Hotels:

Hotellkjeden rammet av datavirus

- Har satt krisestab.

DATAVIRUS: Nordic Choice Hotels har varslet Nasjonal sikkerhetsmyndighet etter at hotellkjedens IT-systemer ble rammet av et datavirus natt til 2. desember. Foto: Adam Ihse/TT / NTB
DATAVIRUS: Nordic Choice Hotels har varslet Nasjonal sikkerhetsmyndighet etter at hotellkjedens IT-systemer ble rammet av et datavirus natt til 2. desember. Foto: Adam Ihse/TT / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Petter Stordalens hotellkjede Nordic Choice Hotels er rammet av et datavirus. Viruset har rammet hotellkjempens systemer for booking, innsjekk, utsjekk og betalingsløsninger, melder selskapet i en pressemelding.

Viruset skal ha blitt oppdaget natt til torsdag. Nasjonal sikkerhetsmyndighet er varslet.

Petter Stordalen opplyser til Børsen at han sitter opptatt i møte, og henviser til hotellkjedens kommunikasjonsteam.

«Vi har fullt søkelys på å løse problemene så raskt som mulig med alle verktøy vi har. Nasjonal sikkerhetsmyndighet er varslet om det som har skjedd», heter det i en uttalelse fra hotellkonsernet.

- Gjestene ivaretatt

Selskapet opplyser videre at alle kunder må regne med mer ventetid enn normalt som følge av viruset.

«Vi har etablert manuelle systemer til bruk på hotellene slik at gjestene blir ivaretatt, men alle må påregne noe mer ventetid enn normalt», skriver selskapet og legger til:

«Vi vil være tilgjengelige for kunder som har spørsmål, både på våre hoteller og på vårt kundesenter.»

- Satt krisestab

I en tekstmelding til Børsen skriver pressekontakt i Nordic Choice, Bettina Flatland, at det nå jobbes med å innhente informasjon om hendelsen.

- Vi kan dessverre ikke gå inn på detaljer nå, men de fleste av våre hoteller i Norge, Sverige, Danmark, samt enkelte hoteller i Finland, har problemer med sine systemer, skriver hun og fortsetter:

- Vi jobber med å innhente informasjon om hendelsen, samtidig som søkelyset vårt nå er å ivareta gjestene på hotellene. Det må dessverre påregnes noe mer ventetid enn normalt, men vi har etablert manuelle systemer for blant annet inn- og utsjekk ute på hotellene slik at gjester som har booket rom hos oss, kan være trygge på at de får rommet som bestilt.

Nettstedet Digi.no melder at hotellkjeden har satt krisestab, som har jobbet gjennom hele natta - «med utskiftning til uthvilt personell i morgentimene».

- I dag opplever vi store tekniske problemer i våre systemer. Det jobbes på spreng med å løse problemet, og vi er veldig lei oss for de ulemper dette medfører, skriver selskapet på sine Facebook-sider.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer