SAS-streiken:

Hudflettes: Svarer ikke

SAS vil ikke svare Børsen på hvilke kutt i lønninger ledelsen selv vil gjøre. Nå refses SAS-ledelsen av Rødt som mener kontrastene mellom selskapet og de ansatte er «slående».

STREIK: Konsernsjef i SAS Anko van der Werff raser etter at det nå blir pilot-streik. Video: Mia Engenes Bratlie. Reporter: Jon Even Andersen Vis mer
Publisert

- Når en leder med lønn på over 12 millioner kroner snakker om at ansatte må skamme seg fordi de forsøker å redde grunnleggende rettigheter, så viser det at lederne har mista bakkekontakten, sier Seher Aydar (Rødt) til Dagbladet Børsen.

Hun snakker naturligvis om den pågående pilot-streiken i SAS, som i løpet av ei uke har etterlatt titusenvis av reisende strandet.

Mandag ettermiddag er så langt 178 flyginger til og fra Norge blitt kansellert - bare i dag.

Blant kravene fra SAS er at pilotene alene skal redusere kostnadene med 30 prosent for å redde selskapet, men både Rødt og Flygerforeningen er blant dem som har gått hardt ut mot SAS-ledelsens egne lønninger.

Børsen har siden onsdag etterspurt hvilke kutt ledelsen selv vil gjøre for å redde selskapet, men har fortsatt ikke fått noe svar.

Tause

- På samme måte som alle andre ansattgrupper, bidrar også ledelsen til SAS Forward. Lønn til ledelsen er et spørsmål styret tar en avgjørelse på, skrev SAS i en e-post til Børsen onsdag i forrige uke.

I lys av at det i dette svaret pekes på styret, har vi stilt følgende spørsmål til styreleder i SAS, Carsten Dilling:

  • Har konsernsjef Anko van der Werff fått endret lønn/honorar som en del av SAS forward-programmet? Hvis ja, vennligst utdyp med så mange detaljer som mulig.
  • Jan Levy Skogvang oppfordrer ledelsen til å bidra med lønnskutt. Er det en god idé? Hvorfor / hvorfor ikke?
  • Har andre i toppledelsen tatt lønnskutt / bonuskutt? Hvis ja, utdyp gjerne med så mange detaljer som mulig.
  • Har lønnskutt/bonuskutt i ledergruppa (inkludert CEO) blitt drøftet, diskutert eller vurdert? Utdyp gjerne.

Til tross for purringer på begge sider av helgen, har SAS fortsatt ikke besvart Børsens henvendelser om lederlønninger mandag ettermiddag.

Aydar er blant dem som reagerer på at selskapet «øser ut millioner i skyhøye lederlønninger», til tross for at det går dårlig med selskapet og at de ansatte har blitt bedt om å spare inn.

- Kontrasten er slående, konkluderer hun til Børsen.

Hun kritiserer også denne praksisen opp mot forskning og hevder forskningen viser at slike lederlønninger har tilnærmet null effekt for god og effektiv ledelse.

- Forskning viser til og med at det har negativ effekt. Forskning viser nemlig at store gap mellom lederes og ansattes lønninger kan gå ut over motivasjonen til de ansatte. Det skjønner jeg godt, sier Aydar.

Ønsker eierskap

Til tross for sin ramsalte kritikk av SAS-ledelsen og for at selskapet over lengre tid har vært inne i en dyp økonomisk krise, ønsker Rødt fortsatt at staten skal gå inn på eiersiden for å redde flyselskapet.

- Rødt var mot statlig nedsalg av SAS i sin tid. Det handla om å ivareta nødvendig infrastruktur, bruke eierskapet aktivt for ryddige arbeidsforhold, og omstilling i møte med klimaendringene. De samfunnsmessige vurderingene var riktige, mener jeg, sier Aydar.

Det var i juni 2018 at daværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen gjennomførte salget av den norske stats 37,8 millioner aksjer i SAS. Den gang ble aksjene solgt for om lag 597 millioner kroner.

SAS-STREIK: Hotellkonge Petter Stordalen sier han synes det er ufattelig leit at ting har blitt som de har blitt i SAS. Video: Expressen. Reporter: Daniel Ingmo Vis mer

Siden har aksjeprisen gått betydelig ned.

Streiken kommer nå på toppen av en økonomisk krise i SAS der selskapet har sagt at de må kutte årlige kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner, og samtidig hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i nye penger.

Etter at SAS-pilotene gikk ut i streik for ei uke siden, har SAS søkt om og fått konkursbeskyttelse i USA.

- Luftslott

Den norske stat har allerede sagt nei til å skyte inn penger i SAS for å redde selskapet.

Høyres Peter Frølich uttalte nylig til VG at man må «akseptere konkurs som en av livets harde realiteter», og rettet kritikk mot Rødts holdninger til å gå inn i det kriserammede flyselskapet:

- Å kjøpe seg opp i SAS ville vært et luftslott drevet fram av feilslåtte analyser. Er det én ting jeg ikke ville vært veldig trygg på, så er det at ambisiøse næringspolitikere på venstresiden kan gjøre bedre bedriftsøkonomiske kalkuleringer enn markedet selv klarer, sa Frølich.

Til den kritikken svarer Aydar at den viktigste kampen som står om SAS nå, er den kampen pilotene står i.

- Rødt har gitt sin fulle støtte til streiken, fordi dette handler om hva slags arbeidsliv vi vil ha. Flybransjen har lenge drevet et løp mot bunnen hva gjelder arbeidsforhold, og nå har det gått for langt.

På spørsmål om hvorfor nettopp SAS, eller om Rødt også ønsker statlig eierskap i andre flyselskaper, svar Aydar følgende:

- Historisk sett har staten vært eier i SAS, slik den svenske og danske staten fremdeles er og har bedt Norge om å bli. Men jeg utelukker ikke kategorisk at det kunne vært aktuelt for andre selskap. Akkurat nå er det aller viktigste for oss å støtte den viktige arbeidskampen som pågår.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer