Elis Regina ble regnet som en av Brasils største og mest folkekjære artister før hun gikk bort altfor tidlig i en alder av 36 år.
Mange sperret derfor opp øynene da Regina «dukket opp» i Volkswagen sin ferske tv-reklame - 41 år etter sin død.
Bilgiganten har altså benyttet seg av kunstig intelligens (KI) og skal ifølge The Guardian ha lagt ned 2400 timer med intensivt arbeid for å bringe den brasilianske legenden tilbake i rampelyset for en kort stund.

Skrekkadvarsel: - Over og ut
- Strigråter
I reklamefilmen, som markerer Volkswagens 70 år på det brasilianske markedet, får man altså se KI-utgaven av Regis som har en duett med sin egen datter, den Grammy-vinnende artisten Maria Rita.
Sistnevnte var bare fire år da mora gikk bort.
MOR OG DATTER: Her kan du se reklamevideoen der KI-utgaven av Regis har duett med datteren. Video: YouTube
- Klokka er sju på morgenen … Og jeg strigråter, skriver Brasils førstedame, Rosângela Lula da Silva, på Twitter.
Selv om mange brasilianere har latt seg røre til tårer over opptredenen, har reklamefilmen også utløst et skred av negative reaksjoner. Ifølge The Guardian har reaksjonene i Brasil vært preget av raseri og vemmelse - ikke minst har stuntet sørget for heftig debatt om etikken rundt bruk av KI.
- Har fått velsignelse
Flere påpeker blant annet at Elis Regina ikke har hatt anledning til å selv godkjenne materialet. Gigantselskapet avfeier imidlertid kritikken.
- Ideen var å bruke kunstig intelligens for å skape et unikt øyeblikk der en av de største sangerne i brasiliansk musikkhistorie gjenforenes med sin datter, Maria Rita, sier Volkswagen i en uttalelse, og presiserer at selskapet «har fått velsignelse» fra Reginas etterlatte.

KI og kriser på hemmelig toppmøte
- Elis har framprovosert en debatt om framtida ... Til tross for at hun fysisk døde for mer enn 40 år siden ... Jeg kan ikke forestille meg en annen person enn Elis for dette, sier Reginas eldste sønn, João Marcello Bôscoli, som var 11 år da mora døde.
Skal undersøkes
Ifølge den nederlandske avisa Algemeen Dagblad vil reklamens vaktbikkje i Brasil, Conar, undersøke om Volkswagen kan ha brutt etiske retningslinjer i arbeidet med reklamen.

Advokat-flause i retten: - Uten sidestykke
Flere stiller seg nemlig kritisk til om selskapet burde merket reklamen bedre.
- Det har blitt stilt spørsmål om hvorvidt bruken av slike teknikker kan få noen til å forveksle fiksjon med virkeligheten, framfor alt barn og tenåringer, sier en representant for Conar, som videre opplyser at de vil komme med en konklusjon innen 45 dager.