Hun er egentlig død

En brasiliansk Volkswagen-reklame skaper heftig debatt.

DØDE I 1982: Den legendariske artisten Elis Regina gikk bort for mer enn fire tiår siden. Her dukker en KI-utgave av henne opp i Volkwagens nye reklame. Foto VW
DØDE I 1982: Den legendariske artisten Elis Regina gikk bort for mer enn fire tiår siden. Her dukker en KI-utgave av henne opp i Volkwagens nye reklame. Foto VW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Elis Regina ble regnet som en av Brasils største og mest folkekjære artister før hun gikk bort altfor tidlig i en alder av 36 år.

Mange sperret derfor opp øynene da Regina «dukket opp» i Volkswagen sin ferske tv-reklame - 41 år etter sin død.

Bilgiganten har altså benyttet seg av kunstig intelligens (KI) og skal ifølge The Guardian ha lagt ned 2400 timer med intensivt arbeid for å bringe den brasilianske legenden tilbake i rampelyset for en kort stund.

- Strigråter

I reklamefilmen, som markerer Volkswagens 70 år på det brasilianske markedet, får man altså se KI-utgaven av Regis som har en duett med sin egen datter, den Grammy-vinnende artisten Maria Rita.

Sistnevnte var bare fire år da mora gikk bort.

MOR OG DATTER: Her kan du se reklamevideoen der KI-utgaven av Regis har duett med datteren. Video: YouTube

- Klokka er sju på morgenen … Og jeg strigråter, skriver Brasils førstedame, Rosângela Lula da Silva, på Twitter.

Selv om mange brasilianere har latt seg røre til tårer over opptredenen, har reklamefilmen også utløst et skred av negative reaksjoner. Ifølge The Guardian har reaksjonene i Brasil vært preget av raseri og vemmelse - ikke minst har stuntet sørget for heftig debatt om etikken rundt bruk av KI.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.