- Dette spiller på klisjeene om Sørlandet, og er utelukkende humor, sier Formoe til Dagbladet.
Den siste tida har Widerøes reklamefilm «Velkommen til Kristiansand» blitt en smått viral sensasjon på Sørlandet. I skrivende stund har reklamefilmen over 138 000 visninger på YouTube.
Alt er imidlertid ikke bare fryd og gammen på «Det glade Sørlandet» - ifølge Fædrelandsvennen har nemlig en del seere reagert på reklamens stereotype framstilling av sørlendinger. Blant andre jazzvokalist Hilde Hefte har kritisert låta.
- Jeg ser veldig godt at dette er ment som humor. Men skal du tulle med noe så inderlig inngrodd som mytene om makrell, sjekte, tean (tærne, journ.anm) i tanga og Julius, er du nødt til å gjøre det på en mye mer raffinert måte enn dette. For dette syntes jeg var plumpt, platt og dårlig, sier Hefte til Fvn.
«Hadde jeg ikke vært herfra og vet hva folka og byen står for og inneholder, hadde jeg stukket av i motsatt retning.», står det i en Facebook-kommentar avisa har gjengitt.
Kulturredaktør i Fædrelandsvennen, Karen Kristine Blågestad mener det er noe særlig sørlandsk over kritikken av den lettbeinte reklamelåta.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger