Norwegian:

I bitter rettsstrid: - Direkte skadelig

Flyselskapet Norwegian føler seg utnyttet etter klimaskandale. I dag møtes partene for første gang i retten.

SETTER NED FOTEN: Flyselskapet Norwegian og klimaorganisasjonen Global Climate Institute møtes til oppgjør i en dansk rettssal tirsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
SETTER NED FOTEN: Flyselskapet Norwegian og klimaorganisasjonen Global Climate Institute møtes til oppgjør i en dansk rettssal tirsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert

I oktober 2017 inngikk Norwegian et samarbeid med den danske klimaorganisasjonen Global Climate Institute (GCI), en avgjørelse flyselskapet seinere skulle angre bittert på.

Gjennom miljøinitiativet «Plant for the Planet», som hadde mål om å gjøre luftfarten mer klimavennlig, skulle selskapet plante 7000 trær i England og Spania, for så å utvide med titusenvis av trær over resten av verden.

I alt ble det plantet 22 000 trær. Snaue to år seinere kunne danske DR avsløre at over halvparten hadde visnet og dødd. Ei heller hadde initiativet hatt nevneverdig positiv klimaeffekt.

Ingen tillit

I sentrum av PR-skandalen sto Global Climate Institute - som hadde ansvaret for selve treplantingen. Det katastrofale utfallet førte til at forholdet mellom samarbeidspartnerne surnet betraktelig.

Nå, i underkant av fem år seinere, barker partene sammen i den danske Sø- og Handelsretten. Det melder danske Børsen.

- Vår tillit til GCI er selvfølgelig ikke-eksisterende, sier Sara Westphal Emborg Neergaard, kommunikasjonssjef hos Norwegian Danmark, til avisa.

Krever fjerning

Helt konkret ønsker Norwegian at GCI fjerner all informasjon om flyselskapet fra organisasjonens nettside. Kravet er også at GCI stanser all bruk av Norwegian i sin markedsføring - noe eieren nekter å imøtekomme.

- GCI mener at de har rett til å bruke materialet, som ble utarbeidet for felles bruk og i nært samarbeid, skriver GCIs advokat Kim S. Larsen på vegne av direktør og eier, Morten Egelund Jensen.

Norwegian, som ble beskyldt for grønnvasking i saken, viser imidlertid til at avtalen ble oppsagt i 2019, fordi samarbeidet ikke levde opp til selskapets forventninger.

- Vi mener det er direkte skadelig for vår merkevare at omverdenen og våre kunder kan bli villedet på GCIs nettside med materiale som er mer enn fire år gammelt, fortsetter Neergaard.