Beholder ansatte:

IKEAs krafttak:
- Veldig annerledes

Derfor velger møbelgiganten en annen strategi.

ALLE JOBBER: Regjeringens nye corona-retningslinjer førte til stenging av IKEA-varehusene på Slependen og Furuset, og planleggingsstudioet i Oslo. Til tross for at det er tomt for kunder i butikken på Furuset i Oslo, beholder assisterende varehussjef Omed Poor alle sine ansatt på jobb. Video: Bjørn Langsem Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Svensk-australske Alanah Coleman (21) kom til møbelgigantens avdeling på Furuset for ett år siden, rett før pandemien for alvor begynte å herje.

Hun er klokkeklar:

- Jeg er så glad for å kunne jobbe!

En jobb å gå til

I motsetning til mange andre i sin bransje, har Coleman hatt en jobb å gå til det siste året. Hun ser på nært hold hva andre permitterte svensker her i landet må igjennom – timelange køer utenfor NAV-lokalene, bare for å bli skuffet.

Det frister ikke. Hun er tydelig:

- Livet som permittert er jo ikke noe gøy. Jeg er glad for å få gjøre noe.

Kollega Talha Butt (20) er enig.

- Det føles veldig bra å få komme på jobb. Vi kjenner oss veldig heldige. Spesielt når vi ser hvor mange i bransjen som velger å permittere, sier han.

ANDRE OPPGAVER: Talha Butt (20) og Alanah Coleman (21) jobber vanligvis i den hektiske «Bytte & Retur»-avdelinga. Nå leverer de varer til ut til kunden, som sitter i bilen gjennom hele handleturen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
ANDRE OPPGAVER: Talha Butt (20) og Alanah Coleman (21) jobber vanligvis i den hektiske «Bytte & Retur»-avdelinga. Nå leverer de varer til ut til kunden, som sitter i bilen gjennom hele handleturen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Aldri vært et tema

Arbeidsdagen er godt i gang, men på parkeringsplassen utenfor IKEA Furuset glimrer kundene med sitt fravær. Lørdag fikk varehuset beskjeden: dørene må stenges som følge av mutantvirus-utbruddet i Nordre Follo.

Nå er det bare «Klikk & Hent» og hjemlevering som kan holdes i gang.

Mens mange rammede butikker velger å permittere, har IKEA en helt annen strategi. De ansatte skal komme på jobb.

- Det har aldri vært et tema å permittere en eneste ansatt, sier assisterende varehussjef på IKEA Furuset, Omed Poor (35).

Hjemmekontor og kurs

De som kan utføre jobben hjemmefra, sitter nå på hjemmekontor. Poor anslår at det dreier seg om 75 av de rundt 600 ansatte.

På en vanlig dag er det rundt 400 som møter på jobb. Nå er tallet litt lavere, et sted mellom 300-400, sier Poor.

Nå som det ikke er kunder i butikken, kan de lenge planlagte kursene endelig gjennomføres:

- Dette er et scenario vi har hatt i baktankene lenge. Nå er det en god anledning for kompetanseheving. Mange ansatte sitter nå og tar individuell trening på PC. En del gjør det hjemmefra.

E-kursene skal øke tryggheten og kompetansen til de ansatte, ifølge Poor. Det er fokus på bærekraft, sikkerhets- og trygghetstrening for alle medarbeidere, sortimentstrening for salgspersonalet og matsikkerhetskurs for restaurantpersonalet.

Lønna er som vanlig.

IKEA Furusets ansatte har hele 60 forskjellige nasjonaliteter.

- De medarbeiderne som har behov for støtte for å komme seg gjennom treningskursene, for eksempel på grunn av språkbarrierer, får hjelp her på huset, sier Poor.

SJEFEN SJØL: Assisterende varehussjef, Omed Poor (bildet), kom til Norge fra Kurdistan for 23 år siden. Han begynte som sommervikar i logistikkavdelingen for 17 år siden. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
SJEFEN SJØL: Assisterende varehussjef, Omed Poor (bildet), kom til Norge fra Kurdistan for 23 år siden. Han begynte som sommervikar i logistikkavdelingen for 17 år siden. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Andre oppgaver

Selv om det ikke er kunder i butikken, er det mye å gjøre.

Mange av de ansatte får nå andre oppgaver. Coleman og Butt er eksempler. De jobber vanligvis i den svært folksomme avdelingen «Bytte & Retur».

Nå er de satt til den helt ferske «Klikk & Hent»-avdelingen til IKEA. Første kunde er ventet ved åpning klokka 12.

Men på grunn av de nyeste coronareglene kan ikke kunden komme inn.

Kunden «sjekker inn» fra bilen og får deretter anvist en parkeringsplass. De ansatte farter inn og ut av hovedinngangen, og leverer varene til kunden som sitter i bilen.

TOMT: Vanligvis koker det i avdelingen «Bytte & Retur», men nå ser køsystemet slik ut. Noen av de ansatte er flyttet til «Klikk & Hent»-avdelinga. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
TOMT: Vanligvis koker det i avdelingen «Bytte & Retur», men nå ser køsystemet slik ut. Noen av de ansatte er flyttet til «Klikk & Hent»-avdelinga. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Vi er vant til å ha mye kunder og mye trykk inne i butikken. Så det er veldig annerledes. Men vi har jo gode kollegaer og det er god stemning. Vi gjør det beste ut av det, sier svensk-australieren Coleman.

- Superstolt

Sjefen Poor blir tydelig rørt. Han vet alt om å jobbe på gulvet. Han begynte selv på varehuset for 17 år siden, og har gått gradene til stillingen som assisterende varehussjef, som han deler med Vegar Aabø (49).

- Jeg er superstolt av alle de fantastiske folka våre som er i arbeid, hver eneste dag. Den gløden jeg ser her er ubeskrivelig, sier han.

Det siste året har vært tøft, også for møbelgiganten.

Poor trekker fram samarbeidet med verneombudet og de tillitsvalgte som sentralt for at de klarer å holde hjulene i gang. De ansattes trygghet har høy prioritet.

- Det som nå skjer, er et krafttak fram mot en ny åpning.

KRAFTTAK: Butikken skal gjøres klar og være på et så høyt nivå som mulig før gjenåpning. Mona Helen Vereecke vanner små grantrær. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
KRAFTTAK: Butikken skal gjøres klar og være på et så høyt nivå som mulig før gjenåpning. Mona Helen Vereecke vanner små grantrær. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Investering og DNA

De seineste inngripende tiltakene rammer bransjen hardt. Alle butikker i 25 kommuner, unntatt dagligvare, bensinstasjoner og apotek, ble nylig pålagt å stenge dørene for kunder. I første omgang fram til 31. januar.

- Vi har aldri vært igjennom en slik pandemi før. Men jeg tror at å holde medarbeidere i jobb så langt det lar seg gjøre, vil være en investering for framtida. Betydningen av at vi står sammen i pandemien - det vil vi få igjen masse for seinere, sier Poor.

Han skyter inn:

- Det er i DNA-et til IKEA å ta vare på medarbeiderne, rett og slett. De ansatte er vår aller viktigste ressurs.

- Hvordan har dere råd til å ikke permittere?

- Hittil har vi ikke diskutert hvor lenge vi kan holde på. Men det har selvfølgelig økonomiske konsekvenser. Nå er fokus å holde åpent og våre medarbeidere i jobb.

Poor understreker at de vurderer situasjonen fortløpende. Han kan ikke utelukke permitteringer i framtida.

- Det er godt å være en del av et stort internasjonalt selskap som IKEA, når man havner i en slik klem. Men det har konsekvenser for oss lokalt og IKEA globalt. Pandemien har virkelig utfordra oss, fått oss til å tenke nytt og annerledes.

Poor er imidlertid optimistisk:

- Vi gjør det beste ut av situasjonen, også fokuserer vi på det vi kan levere. Vi kan hvertfall holde varehusene i drift, og sikre at vi kan nå kundene våre på en helt annen måte enn tidligere.

PÅ NETT: Cato Beachpunk har funnet varehusets mest behagelige arbeidsplass mens han supplerer online planlegging. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
PÅ NETT: Cato Beachpunk har funnet varehusets mest behagelige arbeidsplass mens han supplerer online planlegging. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Kjøkkenplanlegging på nett

En annen som har fått en litt annerledes arbeidsdag er kjøkkenplanleggeren Denniz S. T. Arnauld (36).

- Er du glad for å ikke bli permittert?

- Veldig! Jeg er kjempeglad for å ha noe å gjøre, ikke bare sitte og tvinne tommeltotter og søke nye jobber. Jeg setter stor pris på å ha et sted å møte opp og se andre mennesker.

Han er blant de åtte som fortsatt sitter på huset og planlegger nye kjøkken med kundene, over nett. Fem gjør den samme jobben fra hjemmekontor.

En typisk sesjon er på 90 minutter. Når folk skal planlegge eget kjøkken, følger det med en del kritiske spørsmål, ifølge Arnauld.

- Det er en spennende opplevelse, og gøy å se hvor fort man klarer å snu seg og gjøre noe helt nytt, som vi ikke har gjort før.

ANNERLEDES HVERDAG: Istedenfor å møte kunden fysisk, planlegges kjøkken over nett. - Det er de med spesialkompetanse på kjøkken som tar seg av denne jobben. Denniz er en av dem, skryter sjefen Poor. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
ANNERLEDES HVERDAG: Istedenfor å møte kunden fysisk, planlegges kjøkken over nett. - Det er de med spesialkompetanse på kjøkken som tar seg av denne jobben. Denniz er en av dem, skryter sjefen Poor. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Arnauld skryter av arbeidsgiveren sin:

- IKEA har vært kjempeflinke til å snu seg rundt, ta til seg retningslinjer og bruke verneombud. Samtidig har de sørget for at det er trygt for kunder og ansatte. Jeg blir mer og mer stolt av IKEA, sier Arnauld og kaster et blikk opp på sjefen sin, Poor.

- Har du forberedt denne talen før vi kom?

- Nei hahaha!

Poor ler.

- Tusen takk, Denniz, sier Poor.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer