Krigen i Ukraina

Ikke skjedd siden krigen startet

Her sendes en gigantisk last med ukrainsk mais ut i verden for første gang siden krigen startet.

MAIS I TANKENE: Lasteskipet «Unity N» er klar til avgang, lastet med 71 000 tonn mais fra Ukraina. Foto: Daniel Stoenciu/Inquam Photos/Reuters/NTB
MAIS I TANKENE: Lasteskipet «Unity N» er klar til avgang, lastet med 71 000 tonn mais fra Ukraina. Foto: Daniel Stoenciu/Inquam Photos/Reuters/NTB Vis mer
Publisert

Lasteskipet «Unity N» er klar til å seile fra den rumenske havna Constanta med 71 000 tonn ukrainsk mais. Forsendelsen er historisk.

- Dette er det første Panamax-fartøyet med ukrainsk mais som forlater denne havna, sier toppsjefen for havneoperatøren Comvex, Viorel Panait, til Reuters.

Panamax er betegnelsen på de største skipene som kan seile gjennom Panamakanalen, begrenset oppad til de 305 meter lange og 33,5 meter lange slusekamrene.

Dermed er «Unity N» den første gigalasten med ukrainske kornprodukter som sendes ut i verden siden Russlands invasjon av Ukraina 24. februar.

Hindre hungersnød

Ukrainas havner har som kjent vært blokkert siden krigen startet.

GIANT: Lasteskipet, som seiler ut med ukrainsk mais, tilhører kategorien som er designet for å kunne seile gjennom Panamakanalen. Foto: Daniel Stoenciu/Inquam Photos/Reuters/NTB
GIANT: Lasteskipet, som seiler ut med ukrainsk mais, tilhører kategorien som er designet for å kunne seile gjennom Panamakanalen. Foto: Daniel Stoenciu/Inquam Photos/Reuters/NTB Vis mer

Dermed har verdens fjerde største korneksportør vært tvunget til å bruke togforbindelser inn mot Vesten, eller via elva Donau inn til Romania - begge deler med betydelige begrensninger i volum.

- Å bidra til å få ut ukrainske kornprodukter er et viktig bidrag for å forhindre global hungersnød, sier Panait til Reuters.

KYIV: Raketten som helt i starten av krigen traff ei boligblokk i Kyiv, rammet også kontorene til den norske gjødselsgiganten Yara. Video: Twitter/@ZelenskyyUa/@BlessedCloudz Vis mer

Havnen han styrer har en daglig kapasitet på 70 000 tonn - i tillegg til en terminal for håndtering av mineraler.

Via sistnevnte ble det i forrige uke lastet og skipet ut 35 000 tonn ukrainsk jernmalm. Og mer er i vente.

Ny last på vei

Den neste lasten med jernmalm er planlagt å forlate den rumenske nødhavna for ukrainsk gods allerede 15. mai.

Videre er nye 80 000 tonn med ukrainsk korn på vei til Constanta, ifølge Reuters.

Havnesjef Panait understreker at det er et betydelig forbedringspotensial når planlagt oppgradering av jernbanelinjene mellom Romania og Ukraina er gjennomført.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer