SAS-streiken:

Ingen tro på gjennombrudd: - Absurd

Skandinavia holder pusten før nytt skjebnemøte i SAS-konflikten onsdag. Dette må til for å få selskapets piloter bak spakene igjen.

KRITISK SITUASJON: Onsdag skal partene i SAS-konflikten ha nytt forhandlingsmøte - ni dager etter at meklingen brøt sammen. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
KRITISK SITUASJON: Onsdag skal partene i SAS-konflikten ha nytt forhandlingsmøte - ni dager etter at meklingen brøt sammen. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ni dager etter det dramatiske meklingsbruddet mellom SAS og pilotforeningene, står partene igjen ansikt til ansikt i Stockholm.

Partene gjennopptar forhandlingene klokka 10 på Næringslivets hus i den svenske hovedstaden.

Du kan følge sendingen live på Børsen.no og Dagbladet.no.

- Vi får se hvor SAS står nå i forhold til forrige søndag. Vi er helt tydelige på, og forutsetter at, hvis SAS kaller oss inn, er det for å komme med noe nytt på bordet, sier leder i SAS Norge Flygerforening, Jan Levi Skogvang, til Børsen tirsdag kveld.

STREIK: Konsernsjef i SAS Anko van der Werff raser etter at det nå blir pilot-streik. Video: Mia Engenes Bratlie. Reporter: Jon Even Andersen Vis mer

Mye står på spill for et kriserammet flyselskap som hittil i streiken har lidd et tap i milliardklassen. Titusenvis av passasjerer er rammet, og uroen vokser dag for dag. I kjølvannet av streiken har krasse utspill haglet begge veier.

- Vi har vært i streik i ei uke, det er krevende for alle og rammer mange av våre kunder. SAS ønsker å avslutte denne streiken og få folk på jobb, flyene i lufta og kunne betjene våre reisende, sier Kjetil Håbjørg, sjef for SAS i Norge, til Børsen.

Mandag erklærte riksmekleren i Norge at konflikten var fullstendig fastlåst. Kort tid etter at Børsen omtalte et potensielt skrekkutfall for partene i form av tvungen lønnsnemnd, tok SAS initiativ til nye forhandlinger.

- Senket forventningene

Det store spørsmålet nå er hvem som rikker på seg. Pilotkorpset gjør det soleklart at SAS må bringe noe nytt til bordet.

- Pilotforeningene har hele tiden ønsket å finne en løsning. Derfor håper vi nå at SAS kommer med realistiske forslag slik at vi får avsluttet streiken, uttalte leder i SAS-flygeres forening, Roger Klokset, til NTB mandag.

Streiken omfatter 900 piloter på tvers av Norge, Sverige og Danmark. Formann i Dansk Pilotforening, Henrik Thyregod, tror ikke på en enighet onsdag, men utelukker ikke at det kan komme en forløsning.

- Det vi opplevde på mandag var så absurd at vi har måttet senke forventningene litt og håpe på det beste. Jeg forventer ikke at vi kommer til enighet i morgen, men jeg tror at vi skal lykkes med å få til en avtale. Jeg kan ikke se for meg at man kan fly SAS-flyene uten SAS-pilotene, og det blir ingen enkel oppgave å finne 1000 nye piloter, sier Thyregod til Finans.dk.

STREIK: Formann i Dansk Pilotforening, Henrik Thyregod, forteller at han føler seg brukt etter at SAS og pilotene ikke klarte å komme frem til en løsning søndag formiddag. Reporter: Jon Even Andersen Vis mer

- Forutsetning

Vilkårene i meklingen blir derfor avgjørende. Pilotene mener at de allerede har strukket strikken så langt som overhodet mulig for å komme SAS i møte.

- Men er dere villige til å vike på kravene?

- Vi har ikke gjort annet enn å vike. Sånn sett har vi ikke noe nytt å bidra med, fortsetter Skogvang til Børsen.

- Så dere står på samme vilkår som før streiken?

- Det har jeg ingen kommentar til. Vi forutsetter at hvis SAS kaller oss inn, så er det fordi de ønsker å presentere noe nytt.

- Alvorlig

Riksmekler Mats Ruland sa til Børsen før helgen at begge parter må være «forberedt på å lide» dersom de skal komme fram til en enighet i forhandlingene.

- I en helt fastlåst situasjon må man ha bevegelse på begge sider, hvis ikke så vil det ikke bli en løsning, sa han til Børsen fredag.

Det er en advarsel SAS tar på alvor, ifølge Kjetil Håbjørg, som er selskapets sjef i Norge.

- Vi ønsker å komme i dialog med pilotene i meklingen. Vi har notert oss at riksmeklingsmannen har påpekt at begge parter må revurdere sine standpunkt for at vi skal finne en enighet, det tar vi alvorlig, sier Håbjørg til Børsen og presiserer:

- Det er imidlertid viktig for oss å få fram at dette ikke er noen vanlig lønnsforhandling. Dette er en diskusjon om hvordan vi skal skape et bærekraftig SAS for framtida. I lys av det er det ytterst krevende for oss å komme videre.

Håbjørg sier det viktigste for SAS nå er at partene kommer sammen i forhandlingsrommet:

- Slik at vi kan komme fram til en god avtale og sammen få en slutt på denne ødeleggende streiken. Det dreier seg om å tilpasse produksjonen til sommer istedenfor vinter, helger istedenfor ukedager. Dette krever mer fleksibilitet – noe man har i andre selskaper. Den fleksibiliteten trenger vi for å bruke våre dyktige ressurser på best mulig vis, sier han.

Håbjørg innrømmer at det er «store spørsmål» som må løses før partene kan si seg enige.

- Men denne konflikten vil bare løses ved forhandlingsbordet og gjennom et godt partssamarbeid.

- Vil finne svar

Riksmekler Ruland ankommer Sverige allerede onsdag. Skogvang forklarer at han reiser til Næringslivets hus i Stockholm i morgen. Det er her forhandlingene mellom partene har foregått.

- Jeg ser for meg at vi tar opp forhandlingene et sted mellom ni og ti i morgen, fortsetter han.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener partene vil finne en nøkkel ut av konfliktrommet.

- Hvis man tolker informasjonen som kom ut i etterkant av forrige rundes forhandlingene rett, så var det tilnærminger på en del av punktene, før det brøt sammen. Så jeg tror de vil finne et svar på dette i løpet av uka, sier han til Børsen.

- Blir overrasket

Elnæs mener at et nytt brudd i meklingen vil være oppsiktsvekkende.

- Jeg blir veldig overrasket om det ikke kommer en avtale mellom de to partene. Om SAS inviterer pilotforeningene til nye forhandlinger, så har de en plan klar, og de vet hva de må levere på. Om jeg har forstått det rett, var de veldig nær en avtale for ei uke siden. Så får vi se om de ikke klarer å plukke opp tråden igjen.

- Men hva skal til?

- Først og fremst må de få på plass den skandinaviske modellen. Det vil si at kollektivavtalene som ligger i SAS Link og SAS Connect må inn i hovedavtalen som pilotene ligger under.

Han fortsetter:

- Også er det disse 450 pilotene som vil tilbake etter at de ble oppsagt under pandemien. Fagforeningen vil at disse pilotene skal få komme tilbake i jobb under de samme vilkårene som de hadde før de ble permittert. Jeg tror at når dette er på plass, har man kommet langt på vei.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer