Inkassogjeld overrasker: - Bekymret

Inkassogjelden i Norge fortsetter å stige. - Paradoksalt, mener inkasso-topp.

ØKENDE GJELD: Nordmenns inkassogjeld har økt, på tross av rekordhøy tilbakebetaling. Foto: Jil Yngland / NTB
ØKENDE GJELD: Nordmenns inkassogjeld har økt, på tross av rekordhøy tilbakebetaling. Foto: Jil Yngland / NTB Vis mer
Publisert

Nordmenns inkassogjeld er på et rekordhøyt nivå. Det viser ferske tall Finanstilsynet la fram like før helga.

Nordmenns samlede inkassogjeld er på 115 milliarder kroner, og det var ved utgangen av juni nærmere 6,3 millioner uløste inkassosaker.

Overraskende utvikling

Samtidig som inkassogjelda er på et rekordhøyt nivå, så ble det også satt en annen rekord i første halvår i år.

Nordmenn betalte nemlig over 23 milliarder i inkassogjeld, en vekst på hele 21 prosent sammenliknet med siste halvår i 2020.

På tross av at mange åpenbart har kvittet seg med hele eller deler av sin inkassogjeld, går altså den samlede gjelden opp, noe som overrasker Christian Aandalen i Fair Group.

- Med utgangspunkt i at gjeldsregisteret og banker har meldt om at nordmenn betaler gjelda, og at de betaler mer gjeld enn noen gang, så hadde vi forventet at utestående på inkasso skulle reduseres. Når antallet uløste inkassosaker ved utgangen av juni viste en oppgang på fem prosent, så er det en motsatt trend.

- Er det litt paradoksalt?

- Ja, det er litt paradoksalt. Finanstilsynet har rapportert litt tynt med tall denne gangen, så vi ser ikke antallet mottatte oppdrag. Det vi ser hos oss er at antallet mottatte oppdrag stiger, og det startet i andre kvartal. Og det stiger. Det betyr også at det er forventet at det vil fortsette.

- Er du bekymret?

- Du kan godt si jeg er litt bekymret.

Kuttet salærer og gebyrer

Inkassogjelden går altså opp, men om man dykker litt ned i tallene finner man et annet interessant funn. For selv om økingen i inkassogjeld var på 0,5 prosent, så ser man at summen på hovedstolen, altså originalkravet som blir sendt til inkasso, har gått ned.

Det betyr at det er gebyrer og renter som driver oppgangen i nordmenns inkassogjeld for øyeblikket. Ifølge Aandalen er nesten fire av ti kroner til inkasso gebyrer og salærer til inkassobyråene.

Salær er det inkassobyråene tar seg betalt for å drive inn gjelda.

- Det som kunne avhjulpet situasjonen var å redusere andelen gebyrer og salærer utgjør. Om man hadde fått det halvert fra fire av ti kroner til to av ti kroner, så ville det løst mange saker, sier Aandalen.

Han viser blant annet til grepet regjeringen tok i fjor. Da ble purregebyrer og inkassosalærer halvert på krav opp til 500 kroner. Det ble blant annet argumentert med at automatisering har ført til at kostnadene knyttet til inndriving av inkasso har sunket betraktelig.

Aandalen mener at den påtroppende regjeringen må ta i bruk enda sterkere virkemidler, og også ta tak i sakene på over 500 kroner.

- Det er i de store sakene det virkelig monner. Man må ta tak i dem og redusere salærene dramatisk, sier Aandalen.

Kraftig økning

Ser vi den samlede norske inkassogjelden i et lengre perspektiv så har økningen vært eksplosiv. Fra 2011 og fram til i dag har nordmenns samlede inkassogjeld økt med drøyt 50 millioner kroner.

Her er det også bedring og spore, noe som i stor grad kan tilskrives åpningen av gjeldsregisteret. Det ble innført 1. juli 2019, og har ført til en klar nedgang i nordmenns usikrede gjeld, altså forbrukslån og kredittkort.

En nedgang her vil også gi seg utslag i lavere inkassotall. I Finanstilsynets rapport for april kom det nemlig fram at misligholdsandelen for forbrukslån var 14 prosent ved utgangen av 2020.

For banker som har spesialisert seg på forbrukslån er tallene enda styggere, der er misligholdsandelen 20,5 prosent.

Inkassoregister

Aandalen i Fair Group mener man må få på plass et inkassoregister, noe som kan være et viktig tiltak for å få bukt med nordmenns inkassogjeld.

- Bransjen må enes om et inkassoregister. Det kan også være til hjelp for å håndtere gjelden til enkeltindivider. Det er flere som har store økonomiske problemer, og et inkassoregister kan avhjelpe de med størst problemer på en god måte, sier Aandalen.

Hvert enkelt inkassobyrå har nemlig ikke oversikt over noe mer enn den gjelden en person har til dem. Hvorvidt hen har gjeld andre steder også, vet de ikke.

- Når man ser på «Luksusfellen» så ser man at de bruker ufattelig mye tid på å få oversikt over gjeld. Vi har 120 inkassoselskaper i Norge. Det å få samlet alt på ett sted hadde gjort det enklere å håndtere, og enklere å få gjort opp gjelda, sier Aandalen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer