Inkassogjelda øker: - Ganske voldsomt

I løpet av ett år har den misligholdte inkassogjelda økt med 7,8 milliarder kroner. Det bekymrer.

ØKNING: Den tyngste inkassogjelda øker stadig. Foto: Odd Andersen / AFP / NTB
ØKNING: Den tyngste inkassogjelda øker stadig. Foto: Odd Andersen / AFP / NTB Vis mer
Publisert

Nordmenns misligholdte inkassogjeld er på til sammen 57,8 milliarder kroner, viser ferske tall Børsen har fått fra Experian.

Dette er gjelda for såkalte «åpne betalingsanmerkninger», altså inkassosaker som har gått så langt at de har havnet hos namsmannen. Tallene er fra 31. januar.

Milliardøkning

Tallet er en økning på 14,8 prosent sammenliknet med samme tidspunkt i fjor, altså 7,8 milliarder kroner.

- Jeg vil si at det er ganske voldsomt, sier Hallgeir Kvadsheim, programleder i «Luksusfellen», når Børsen presenterer ham for tallene.

Han sier likevel at dette er en utvikling de har sett over tid, og noe som ikke kan knyttes til coronakrisen.

- Vi har sett det siste året når vi har prøvd å løse saker i Luksusfellen, så har de vært mer utfordrende å løse.

For åpner saker med betalingsanmerkninger er ikke det saken du har gående med inkassoselskapet når du har betalt telefonregningen for seint, da har det gått ett skritt lenger.

- Betalingsanmerkningene er ofte tyngre, de er vanskeligere gjøre noe med. Det er ofte større summer, og det har gått helt til namsmannen, sier Kvadsheim.

- Det vi ser er at de tyngre sakene er vanskeligere å løse enn for et par år siden. Jeg tror det er viktig at alle aktører tar seg litt i nakken, både inkassobyråene, deres klienter - banker og mobilselskaper - og ikke minst Nav, som skal gi råd til dem som kommer i problemer, sier Kvadsheim.

BEKYMRET: Hallgeir Kvadsheim sier de tyngste inkassosakene blir stadig vanskeligere å løse. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
BEKYMRET: Hallgeir Kvadsheim sier de tyngste inkassosakene blir stadig vanskeligere å løse. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Nav-bekymring

Han bekymrer seg over at Nav ikke har nok ressurser til å hjelpe dem som havner i skikkelig økonomisk uføre.

- De har et apparat for økonomisk rådgivning, men når så mange ønsker å få time hos dem, så er det hos enkelte kommuner lang kø.

Det gledelige, påpeker Kvadsheim, er at de nye inkassosakene, som er fra null til tre måneder gamle, er det mindre vekst i.

- Folk klarer å betale seg ut av de, sier han, og peker på at et lavere forbruk under pandemien kan ha ført til at folk klarer å gjøre opp denne gjelden.

De ferskeste tallene over nordmenns samlede inkassogjeld, altså både de nokså ferske sakene, og sakene som har gått til namsmannen, er fra sommeren 2020. Da var nordmenns inkassogjeld 114 milliarder kroner, ifølge Finanstilsynet, som to ganger i året samler inn tallene.

- Kommer flere saker

Geir Grindland i InkassoPartner er redd for at antall saker med betalingsanmerkninger vil øke kraftig i tida som kommer, og peker blant annet på den rekordhøye julehandelen, og de skyhøye strømregningene mange forbrukere fikk på nyåret.

Her vil man nok ikke se utslag på tallene før i mars, fordi det tar litt tid før en ubetalt regning ender opp hos namsmannen

- Jeg er helt overbevist om at det kommer flere inkassosaker. Strømprisene er ekstremt høye, og det ender med inkassosaker. Det henger sammen med folk som ligger akkurat på vippepunktet, og så kommer det en doblet strømregning, og så kommer det en ny en måneden etter. Du kommer aldri à jour, og det vil gjøre inkassogjelda høyere, sier Grindland.

Det er 236 763 nordmenn som har minst én åpen betalingsanmerkning. Gjennomsnittsgjelda er på 245 061 kroner.

Nedgang i januar

På tross av at gjelda har økt med 14,8 prosent i løpet av det siste året, ble det registrert en nedgang på 1,14 prosent i januar.

- Veksten i sum beløp åpne betalingsanmerkninger har vært ganske stabil på 1,4 prosent per måned de siste 24 månedene, med en noe fallende vekstrate. Siste måneden er første gang vi ser nedgang i sum beløp åpne betalingsanmerkninger, sier analysesjef i Experian Norge, Øyvind Rød.

Han sier de ikke ser noen coronaeffekt på misligholdet i Norge.

Uansett, når en regning har kommet så langt at den er behandlet av namsmannen, og det er registrert en betalingsanmerkning, da er det vanskelig å få løst saken.

- Når du får en betalingsanmerkning så kommer du inn i den tunge kverna, og det er med en gang vanskeligere å få en løsning. Det er komplisert å få refinansiert lån, så slike saker må gjerne behandles sentralt i banken, kanskje i hovedkontoret, eller at banken sier konsekvent nei når du får en anmerkning, sier Kvadsheim.

- Fram til du får en anmerkning er det mye du kan gjøre. Etter er det mye verre.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer