SAS:

Jakter milliarder: «Arvesølvet» kan ryke

SAS-ledelsen rekker så vidt å trekke pusten, før selskapet kastes ut i nye kriseforhandlinger. Nå handler alt om å redde framtida for det kriserammede selskapet.

DESPERATE: Etter å ha landet en avtale med pilotene, er SAS nå på desperat jakt etter friske milliarder. I verste fall kan selskapet bli nødt til å selge «arvesølvet». Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
DESPERATE: Etter å ha landet en avtale med pilotene, er SAS nå på desperat jakt etter friske milliarder. I verste fall kan selskapet bli nødt til å selge «arvesølvet». Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Publisert

Etter over to uker med streik kom pilotene og SAS omsider til enighet tidlig tirsdag morgen. Men selskapet står nå overfor nye og harde forhandlinger for å sikre selskapets framtid.

SAS må overbevise leasingselskaper og kreditorer om at de er verdt å satse på. Det er avgjørende for å tiltrekke seg nye investorer, og dermed komme seg ut av den økonomiske krisen de nå står i.

Men SAS har også ett verdifullt ess i ermet:

«Arvesølvet».

Det er navnet flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair bruker når han omtaler SAS' lojalitetsprogram Eurobonus. Lojalitetsprogrammet gir medlemmene fordeler, basert på hvor mye de flyr.

KONSEKVENSER: Administrerende direktør i SAS Anko Van Der Werff forklarer hvor store konsekvenser streiken har fått for SAS. Reporter: Frode Andresen. Video: Marthe Tveter Gjønnes Vis mer

SAS på sin side vet at de sitter på en potensiell gullgruve. For lojalitetsprogrammer som disse kan være verdt flerfoldige milliarder.

Det ble klart da American Airlines og United Airlines innhentet verdivurderinger av deres respektive lojalitetsprogram i 2020. Begge selskapene brukte lojalitetsprogrammene som sikkerhet i jakten på ny kapital. Slik klarte de også å holde seg «i lufta» gjennom pandemien.

Elnæs viser til at Eurobonus har omtrent 6 millioner medlemmer, hovedsakelig på tvers av Skandinavia og Norden.

- Derfor er det en viktig database, og har stor verdi for SAS, sier han til Børsen.

Verdt mer enn selskapet

Det er vanskelig å gi et eksakt tall på hvor mye SAS Eurobonus kan være verdt.

- Men det er utvilsomt snakk om store summer. Programmet er på mange måter sammenliknbart med andre flyselskapers lojalitetsprogrammer, og i noen tilfeller har disse blitt børsnotert med en høyere verdi enn selve flyselskapet.

Det forteller lojalitetsekspert Martin Kongsvik i teknologiselskapet Loyall til Børsen.

Et eksempel på dette er Air Berlin, som solgte 70 prosent av sitt lojalitetsprogram Topbonus til Ethiad i 2012 til en verdi som var høyere enn flyselskapets. Dette skjedde i forbindelse med restrukturering av Air Berlin, da selskapet opplevde økonomiske vanskeligheter.

Selge kundene

Det høres kanskje rart ut at SAS kan selge en ordning som er bygd på lojalitet. Men som Kongsvik forklarer skaper Eurobonusordningen, og fordelene du får gjennom den, en sterk lojalitet.

Denne lojaliteten begrenser seg imidlertid ikke nødvendigvis til SAS som merkevare.

-Derfor kan medlemmene like godt reise med andre selskaper, så lenge de får de fordelene og den komforten de er vant med, sier han.

STREIK: Reiselivsjournalist Odd Roar Lange mener både ledelsen og pilotene må ta ansvar for SAS-streiken. Vis mer

Han forteller videre at SAS allerede har etablert Eurobonus som et eget datterselskap, og separert det helt fra SAS. Derfor mener han SAS vil kunne stå fritt til å selge hele medlemsbasen sin - om de skulle ønske det.

- Så lenge Eurobonus har rettet samtykker og personvern mot Eurobonus, og ikke SAS, vil SAS trolig kunne selge eurobonus inklusiv medlemsdatabasen, forklarer Kongsvik.

Om man skal kjøpe et slikt lojalitetsprogram kan man altså enten kjøpe selve programmet, medlemmene eller begge deler.

Likevel mener Kongsvik det ikke nødvendigvis er en god idé å selge medlemsdatabasen om SAS ønsker å tjene penger. I hvert fall ikke som første utvei.

- Det blir som å selge kundene og beholde driften.

- Eurobonus er kanskje det siste SAS bør selge. Ved å ta kutt andre steder, som eksempelvis avganger, fly og gjeldskonvertering, vil SAS kunne ta fordel av en sterk medlemsdatabase som kan påvirke til høyere belegg og gradvis danne grunnlag for vekst, forklarer Kongsvik.

Dette sier Elnæs seg enig i.

- Sett fra mitt ståsted er EuroBonus et av SAS' beste våpen, og de har veldig stor nytte av det for å fortsette å være konkurransedyktige, mener han.

Plan A, B og C

Styreleder i SAS, Carsten Dilling, er langt på vei enig med ekspertenes vurdering. Å selge unna SAS' verdifulle eiendeler er selskapets «plan C», sier han i et intervju med avisa Finans.

- Plan A er å få avtalen på plass, som vi gjorde i natt (red.anm. natt til tirsdag), så vi kan fortsette med SAS Forward og gjennomføre det vi tror er den eneste riktige planen for selskapet. Plan B var å starte en Chapter 11-prosess, som vi dessverre måtte gjøre, slik at SAS-Forward kan gjennomføres i et fornuftig tempo.

- Plan C vil først starte hvis vi kommer i en situasjon hvor vi ikke lykkes med SAS-Forward. Da kan det være vi må se oss nødt til å selge noen av våre eiendeler, forklarer Dilling til avisa.

I tillegg til Eurobonus kan SAS for eksempel selge noen, eller alle, de 20 flyene de i flåten som de selv eier. SAS sitter også på ettertraktede «slots», som er avgang- og landingstillatelser ved en rekke flyplasser, som kan være ganske verdifulle.

- Men forhåpentlig kommer det ikke til det. Vi har alt vi trenger for å kunne lykkes med Forward, uten å måtte selge. Vi vil helst beholde alt og gjøre det vi kan for å fortsette å vokse, fortsetter Dilling.

Elnæs har tro på at SAS skal klarer å gjennomføre sin SAS-Forward plan, men vedkjenner likevel at EuroBonus vil være godt å ha i baklomma om SAS skulle trenge litt ekstra kapital.

- Jeg tror ikke de trenger å selge noe. Jeg har tro på SAS-Forward planen, og at de skal klare å gjennomføre den. Men om noe det skulle oppstå en situasjon hvor de trenger likviditet så er EuroBonus en verdifull ressurs på markedet, avslutter Elnæs.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer