Kalddusj for SAS

Det gjeldstyngede flyselskapet SAS er i krise, og Sveriges næringsminister Karl-Petter Thorwaldsson sier staten ikke vil gi mer penger til SAS.

DÅRLIG NYTT: Den svenske regjeringen vil ikke gi mer penger til SAS, som ved siste årsregnskap viste et underskudd på over 6 milliarder kroner. Foto: Shutterstock / NTB
DÅRLIG NYTT: Den svenske regjeringen vil ikke gi mer penger til SAS, som ved siste årsregnskap viste et underskudd på over 6 milliarder kroner. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det blir kjent på en pressekonferanse tirsdag morgen.

SAS' siste årsregnskap viste et underskudd på over 6 milliarder kroner. Siden har selskapet iverksatt SAS Forward-planen som blant annet dreier seg om å tilpasse flyflåten og personalkostnadene til markedsrealitetene.

SIER NEI: Sveriges næringsminister Karl-Petter Thorwaldsson opplyste tirsdag at den svenske regjeringen ikke vil gi mer penger til SAS. Foto: Lars Schröder / TT / NTB
SIER NEI: Sveriges næringsminister Karl-Petter Thorwaldsson opplyste tirsdag at den svenske regjeringen ikke vil gi mer penger til SAS. Foto: Lars Schröder / TT / NTB Vis mer

- SAS bør forandres for å være langsiktig konkurransedyktig, sier Sveriges næringsminister Karl-Petter Thorwaldsson på pressekonferansen.

Reduserer trolig eierskapet

Sverige eier i dag 21,8 prosent av SAS AB og har de siste åra gitt milliardstøtte til selskapet, men Thorwaldsson sier altså nå nei til tilføre ny kapital til selskapet.

- Regjeringens anbefaling til Riksdagen er at vi er klare til å si ja til at SAS konverterer gjeld til egenkapital, men at vi sier nei til kapitalinnhenting.

Den svenske og den danske staten er hovedeiere i SAS.

Thorwaldsson legger også til at regjeringen trolig vil redusere eierskapet i flyselskapet.

- Nå er det opp til SAS å levere på sin kriseplan, legger han til.

I et forsøk på å redde flyselskapet er det av SAS blitt utviklet en kriseplan, der rundt 20 milliarder svenske kroner i ulike typer lån og leasingavtaler omgjøres til aksjekapital.

Avgjørende

I tillegg planlegges det innstramminger, inkludert reforhandlede tariffavtaler, som vil redusere årlige kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner innen 2026. Når dette er på plass trengs det minst 9,5 milliarder svenske kroner i kapitalinnskudd for å investere i framtida, ifølge selskapet, skriver NTB.

Hard konkurranse fra lavprisselskaper, samt de to siste åras coronapandemi har rammet det skandinaviske selskapet hardt.

Flyekspert og NHH-professor Frode Steen sier til Børsen at selskapets tilstand nå er veldig utfordrende.

- Ikke på kort sikt, men hva som skjer med avtaler med piloter og kreditorer denne sommeren er avgjørende for SAS' videre skjebne, legger han til.

Steen mener også at pilotene vil være mer villige til å møte ønsket om kostnadskutt, etter at Sverige i dag sendte et tydelig signal om mindre støtte.

- Tror du Norge og Danmark vil tilføre ny kapital?

- Veldig merkelig om Norge skulle gå inn om ikke Sverige gjør det. Danmark har Kastrup som viktigste arbeidsplass i København, men Sverige har også sterke koblinger til Wallenberggruppen. Jeg tenker at danskene vil være påvirket av svenskenes nei, så dette er dårlig nytt for SAS, svarer Steen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer