Boeing-skandalen:

- Kan bli tøft

Igjen er en av verdens største flyprodusenter i hardt vær. Flyanalytiker mener selskapet må jobbe for å bevare tilliten.

TILLITSERKLÆRING: Norwegian, som eier 20 737 Max-fly, sier de fortsatt har tillit til Boeing som produsent. Foto: Paul Kleiven / NTB
TILLITSERKLÆRING: Norwegian, som eier 20 737 Max-fly, sier de fortsatt har tillit til Boeing som produsent. Foto: Paul Kleiven / NTB Vis mer
Publisert

Kort fortalt

  • Boeing er nok en gang i trøbbel etter at en del av skroget på et 737 Max 9-fly blåste av under en flyvning.
  • Hendelsen har skadet Boeings allerede vaklende rykte.
  • Flyanalytikere mener at flere problemer kan gi omdømmet et solid slag.
  • Dette kommer etter en rekke tidligere problemer med Boeings 737 Max-fly, inkludert to dødelige ulykker.
  • Selskapet innrømmer skyld og lover å jobbe for å gjenopprette tilliten.

Kort tid etter at et Boeing 737 Max 9-fly, eid av Alaska Airlines, tok av fra rullebanen i Portland i USA 5. januar i år, blåste en del av skroget av. Panelet etterlot seg et stort, gapende hull rett inn i kabinen.

Ingen kom til skade i hendelsen - kanskje bortsett fra Boeings allerede vaklende rykte.

- Det er helt klart at Boeing tar dette på største alvor. Hvis det kommer flere problemer, tror jeg det vil bli tøft. Da vil omdømmet få en solid smell, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til Børsen.

Dette er imidlertid ikke første gang at det stormer for Boeing.

ØDELAGT: Under en Alaska Airlines-flygning fløy et panel av flykroppen og havnet i en hage. Foto: NTSB / Handout / REUTERS / File Photo
ØDELAGT: Under en Alaska Airlines-flygning fløy et panel av flykroppen og havnet i en hage. Foto: NTSB / Handout / REUTERS / File Photo Vis mer

Manglet nagler

Tirsdag ble det avdekket at fire nagler manglet i panelet som løsnet på flyet, ifølge USAs føderale transportmyndighet (NTSB).

Det kommer fram i en midlertidig rapport om hendelsen 5. januar.

Boltene skulle hindre at panelet beveget seg oppover. Veggpanelet er plassert over et hull i skroget der enkelte andre varianter av denne 737-modellen har en ekstra dør.

NTSB bemerker også at en rapport fra september 2023 viser at fem nagler var skadet i rammen rundt veggpanelet. Dette skal ha skjedd i produksjonen av flyet. For å erstatte disse naglene, var det nødvendig å ta ut boltene og fjerne veggpanelet.

- Etterforskningen fortsetter for å bringe på det rene hvilke produksjonsdokumenter som ble brukt for å autorisere åpningen og lukkingen av panelet under utbedringen av naglene, heter det i rapporten.

Fant 50 nye feil

I 2018 og 2019 styrtet to Boeing 737-fly av samme modell utenfor henholdsvis Indonesia og Etiopia. Til sammen mistet 346 mennesker livet.

Ulykkene ble en vond ripe i lakken for Boeing, som måtte sette alle sine 737 Max-fly på bakken. Først i januar 2021 fikk ulykkesflymodellen igjen tillatelse til å fly i Europa etter å ha tatt flere sikkerhetsgrep.

Skandalen førte til at tidligere toppsjef Dennis Muilenburg måtte gå på dagen. I 2020 ble han permanent erstattet av Dave Calhoun, som fikk ansvar for å rydde opp.

Selskapet hadde så vidt begynt å gjenvinne tilliten da det i slutten av desember i fjor ble oppdaget en løs skrue i rorsystemet på et 737 Max-fly. Bare noen dager sto Alaska Airlines-skandalen for tur.

Bekymringer rundt sikkerheten til Boeings fly fikk aksjen til å stupe på børsen, og flere flytopper hevdet at selskapet prioriterte profitt over kvalitet.

Flyulykken i USA hvor et Boeing 737 Max 9 tilhørende selskapet Alaska Airlines måtte nødlande 35 minutter etter takeoff kan gi en flyskrekk. Nå kommer Norwegian med beskjed til kundene sine. Vis mer

Tidligere seniorsjef i selskapet, Ed Pierson, sa i forrige uke til avisa Los Angeles Times at han ikke ville satt seg på et Max-fly. Også Joe Jacobsen, som tidligere har jobbet som ingeniør hos både Boeing og FAA, kom med advarsler.

- Jeg ville bedt familien min om å unngå Max-fly. Jeg ville egentlig bedt alle om å gjøre det, uttalte han.

Seinest mandag ble det kjent at Boeing hadde funnet flere feilborede hull på flere av sine 737 Max-fly, skriver Bloomberg. Feil på om lag 50 fly må nå rettes.

Innrømmer skyld

Forrige uke ble Boeings resultater for fjerde kvartal offentliggjort. Under pressekonferansen innrømmet selskapssjef Dave Calhoun ansvar for ulykken i januar.

- Vi er skyld i problemet. Det forstår vi. I løpet av de siste ukene har jeg hatt tøffe samtaler med kundene våre, med tilsynsmyndigheter, kongressledere og mange flere, sier han.

- Vi forstår hvorfor de er sinte, og vil jobbe for å gjenvinne tilliten deres, sier han.

Selskapet befinner seg under hardt press fra både kunder og fra det amerikanske luftfartstilsynet (FAA).

FAA har lagt strenge tøyler på Boeings produksjon, som nå bare får ta 38 fly av rullebåndet i måneden. Samtidig er lista over bestillinger mange.

Tall fra Boeing viser at de i januar hadde i overkant av 5600 bestillinger inne til en verdi på over 6500 milliarder norske kroner.

- Det er helt klart at Boeing kommer til å gjøre det som må til for å få tilliten til å levere dette i åra som kommer, sier Elnæs.

Luftfarten opplever allerede en mangel på nye flymaskiner, og det er ventet at innstramningene på Boeings produksjon kan øke forsinkelsene noe.

Varsler prisøkning

Den største synderen bak flymangelen er derimot coronapandemien, ifølge flyanalytikeren. Dette rammet særlig de største flyprodusentene, som Boeing og Airbus, hardt.

- Pandemien medførte at man fikk store utfordringer i logistikken, særlig for de som produserer deler. Flyene sto parkert på bakken rundt omkring, og flyprodusentene fikk derfor ikke laget så mange som de skulle ha gjort, sier han.

Trolig vil underskuddet vare i 2-3 år framover, og det er ventet å påvirke norske passasjerer.

- I Norge ser vi at etterspørselen øker, og tilsvarende flyseter vil ikke være tilgjengelig. Da kan vi regne med at prisene går opp, sier han.

LEKNES: Det er vanskelig nok å hanskes med uværet «Ingunn» på land. Her lander et Widerøe-fly på Leknes flyplass i Vestvågøy kommune onsdag kveld. Reporter: Edward Stenlund Video: Håvard Horn. Vis mer

- Vi har tillit

Fra tidligere har Norwegian 20 fly av typen 737 Max 8 i flåten. I 2022 inngikk selskapet en intensjonsavtale med Boeing om kjøp av 50 nye fly av samme type.

Kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh i Norwegian opplyser til Børsen at forsinkelsene fra Boeing foreløpig ikke har hatt noen påvirkning på denne eller andre avtaler.

- Vi har fortsatt tillit til Boeing, men når det gjelder hendelsen med Alaska Airlines, forventer vi en åpen og omfattende etterforskning fra Boeing og de amerikanske luftfartsmyndighetene (FAA) om hvordan dette kunne skje, og at de iverksetter tiltak for å sikre at noe liknende ikke kan skje igjen, sier hun.

Holmbergh presiserer at Norwegian ikke har flytypen som var involvert i hendelsen, i sin flyflåte.