Historiker om SAS-streiken:

- Kan få betydning langt utover flybransjen

Utfallet av pilotstreiken i SAS kan få betydning videre for hvordan resten av arbeidslivet er organisert, mener NTNU-historiker Ingar Kaldal.

RAMMET: Mange passasjerer rammes daglig av pilot-streiken i SAS. Her fra Gardermoen rett etter at det ble klart at 900 SAS-piloter ble tatt ut i streik. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
RAMMET: Mange passasjerer rammes daglig av pilot-streiken i SAS. Her fra Gardermoen rett etter at det ble klart at 900 SAS-piloter ble tatt ut i streik. Foto: Beate Oma Dahle / NTB Vis mer
Publisert

- Når grunnleggende ordninger i arbeidslivet står på spill, har konfliktene hatt en tendens til å bli både harde og langvarige. Konflikten i SAS handler om mer enn kroner og øre, her er det viktige prinsipper det forhandles om, sier historiker og professor ved Institutt for moderne samfunnshistorie ved NTNU, Ingar Kaldal, til NTB.

Onsdag startet forhandlingene mellom parten i SAS-streiken opp igjen, etter at streiken har vart i ni dager. Sentralt står organiseringen av selskapet, og hva slags arbeidsavtaler pilotene får.

- Å spå utfallet av denne konflikten er ikke lett, men vi historikere har mulighet til å trekke noen linjer til hva som har skjedd før, sier Kaldal.

Skogsarbeiderne gikk foran

Og Kaldal trekker gjerne noen linjer for oss. I årene før første verdenskrig utspilte det seg store konflikter i industrien, som endte med at det ble slått fast noen grunnleggende regler for retten til organisering, forhandlinger og avtaler mellom arbeidere og arbeidsgivere, forteller Kaldal.

Dette formet måten arbeidslivet ble ordnet på for flere generasjoner framover.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.