Kan gi krise: - En katastrofe

Et importforbud på russisk olje vil gi svært store ringvirkninger i Europa. I den lille, tyske byen Schwedt stålsetter de seg.

VARSLER KRISE: Dersom det blir importforbud av russisk olje går det mot en krise for arbeiderne på Rosnefts raffineriet i den tyske byen Schwedt. Foto: REUTERS / Hannibal Hanschke / NTB
VARSLER KRISE: Dersom det blir importforbud av russisk olje går det mot en krise for arbeiderne på Rosnefts raffineriet i den tyske byen Schwedt. Foto: REUTERS / Hannibal Hanschke / NTB Vis mer
Publisert

- Å stenge raffineriet vil være en katastrofe, sier ordfører for den tyske byen Schwedt, Annekathrin Hoppe, til Bloomberg.

Schwedt er en liten by som ligger helt på grensa mot Polen, med rundt 34 000 innbyggere.

Byen huser det store oljeraffineriet PCK, driftet av det statlige russiske oljeselskapet Rosneft, som stammer fra den kalde krigen. Den gangen ble det bygget for å sementere Øst-Tysklands avhengighet av Sovjetunionen, og den koblingen er stadig nesten like sterk.

Fra Berlin til Tysklands baltiske kyst, og i noen områder i de vestlige delene av Polen, «så forsynes så godt som hvert fly, hver politibil, brannbil og ambulanse med drivstoff fra Schwedt», ifølge Hoppe.

Dermed inntar den lille byen en svært riktig rolle når EU nå diskuterer importforbud mot russisk olje.

Vanskelige forhandlinger

Diskusjonene har allerede pågått en stund, men det er så langt ikke presentert noen sanksjoner som legger noen form for begrensninger på import av russisk olje.

Tyskland skal være innstilt på et forbud, men det er sterke motstemmer internt i EU, først og fremst representert ved Ungarn og deres president Viktor Orban. De er svært avhengige av olja fra Russland, og har omtalt et forbud som en «atombombe mot vår økonomi».

OLJE: Seniorforsker ved Fridtjof Nansen Instituttet, Marie Byskov Lindberg, forklarer hvordan EU-parlamentets nye forslag om importforbud mot russisk olje for EU-medlemmer kan påvirke oss i Norge. Video: Dagbladet TV / Reporter: Ivan Larsson Vis mer

Det er flere ting som gjør byen Schwedt viktig når man diskuterer importforbud. Sjefanalytiker for råvarer ved SEB, Bjarne Schieldrop, forteller at vi allerede har «et stort problem når det gjelder raffinerier».

- Vi har stengt ned raffinerivirksomheten i verden under covid-åra, fordi det var elendige tider, ingen skulle ha diesel. Man stengte ned gammel kapasitet. Vi fikk en kontraksjon i global raffinerivirksomhet for første gang på 30 år. Nå er etterspørselen tilbake og alle er glade, så sier man plutselig: «Å ja, dere vil ha diesel og bensin?» Det er lagt ned, så plutselig har man et kjempeproblem, sier Schieldrop til Børsen.

Det er altså her Schwedt også er en brikke i det store spillet. For det er ingen fullgode alternativer til de 12 millioner tonnene med russisk olje som strømmer gjennom Druzhba-rørledningen til Schwedt hvert år.

Tyske myndigheter jobber med alternativer, og har blant annet slått fast at en gammel rørledning som knytter Schwedt til havnebyen Rostock kan brukes til å levere olje via tankbåter. Men her er det kapasitetsutfordringer, og man vil trolig bare kunne levere rundt 60 prosent av behovet.

- Brutalt

For noen land er et forbud mot russisk olje så godt som umulig, fordi de får store deler av olja de trenger fra Russland. Dette gjelder i hovedsak Slovakia, Ungarn og Tsjekkia.

- Grunnen til at de sier at man ikke kan akseptere et forbud mot russisk olje er at da stopper hele landet opp. Med en brå russisk oljestans vil mange fabrikker stenge med en gang, påpeker Schieldrop.

Han sier at det for noen land vil være brutalt, ettersom de er sterkt knyttet til rørledninger.

- Store deler av EU kan slutte med russisk olje over natta, men det du ender opp med er å få en redirigering av oljestrømmen i verden. Det blir en vanvittig re-logistikk av olje, slår Schieldrop fast.

I 2019 fikk tyskerne en forsmak på hva de kan vente seg, da det ble sendt forurenset olje gjennom rørledningen. Problemet ble fort løst, men det førte likevel til at Berlin måtte sikre seg nødleveranser av oppvarmingsolje, diesel og bensin, ifølge Deutsche Welle.

Det vil uansett være aller verst for Schwedt, som er svært avhengige av jobbene rundt oljeraffineriet.

- Tomme løfter

For ei uke siden var den tyske økonomiministeren Robert Habeck ved raffineriet for å snakke med de ansatte. Der ga han forsikringer om at myndighetene jobber med alternative løsninger som vil gjøre at de ansatte ved raffineriet fremdeles har en jobb å gå til, men ikke alle fester like stor lit til ministerens lovnader.

- Det erS bare tomme løfter. Raffineriet kommer til å stenge, jeg mister jobben min, og familien min og jeg må flytte fra Schwedt. Jeg må søke arbeid andre steder, sa Sven Reck, en sjåfør som har jobbet ved raffineriet i ti år, til Reuters.

Tyske myndigheter regner ikke med at Rosneft går med på å raffinere ikke-russisk olje ved raffineriet i Schwedt, og derfor har regjeringen utarbeidet et forslag til en ny lov som vil tillate den å ekspropriere Rosneft dersom oljeforsyningen er truet.

Det vil i alle tilfeller ikke være en liten jobb å opprettholde arbeidsplassene i Schwedt. Det jobber 1200 mennesker ved raffineriet, og minst like mange andre arbeidsplasser er avhengige produksjonen der.

De siste åra har byen satset på å komme seg mer bort fra sin oljeavhengighet. Selskapet Verbio Vereinigte BioEnergie AS er blant dem som allerede er på plass. De produserer biodiesel, bioetanol og biogass inne på raffineriområdet, og deler blant annet rør-, tog- og prosesseringsinfrastruktur med PCK.

Verbios administrerende direktør, Claus Sauter, advarte i forrige uke om de dramatiske konsekvensene av en produksjonsstopp i Schwedt.

- Dersom PCK stopper produksjonen vil det ikke være noe drivstoff i Øst-Tyskland og Berlin lenger. En hel region vil dø, sier Sauter.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer