- Kan ha gjort vondt verre

Luften i de store byene i Kina ble markant bedre da fabrikkene og landet ble stengt ned, men den friske luften var høyst midlertidig.

LUFTFORURENSNING: Luftforurensingen i Kina er verre enn før coronapandemien stengte ned landet, ifølge en fersk rapport. Video: AP / CCTV. Arkivfoto: Splash News / NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Da coronaviruset begynte å spre seg, først i Kina, så i resten av verden, stengte den ene fabrikken etter den andre ned, samtidig som stadig flere ble permittert eller tvunget til å jobbe hjemmefra.

«Skrekktall» for bilbransjen

Bilbransjen illustrerer på en god måte hvor hardt rammet enkelte industrier er.

I februar stengte Kina for alvor ned og fabrikkene ble tvunget til å stenge. Samtidig stanset bilsalget i Kina, et av verdens største markeder, totalt opp.

Det samme gjentok seg i Europa. Land etter land stengte ned. Forsyningskjeden ble rammet. Bilforhandlerne ble nødt til å stenge.

Det resulterte i «skrekktall» for den europeiske bilbransjen i april, der de noterte seg for en nedgang på 76 prosent.

Samtidig ble nesten all flytrafikken i verden satt på bakken, noe som igjen førte til at reiser fra et land til et annet har vært nærmest ikke-eksisterende den siste tiden.

Bedre luft

De økonomiske konsekvensene er dramatiske, men de drastiske tiltakene for å bekjempe spredningen av viruset hadde også en utilsiktet, men langt mer positiv, konsekvens: Luftforurensingen og utslippene gikk dramatisk ned.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer