Kan være et dårlig tegn

Historisk har leppestiftsalget skutt fart i nedgangstider. Nå skjer det igjen.

LEPPESTIFTINDEKSEN: Teorien går ut på at det er en sammenheng mellom økonomiske nedgangstider og salget av leppestift. Foto: Rolf Vennenbernd / AFP / NTB
LEPPESTIFTINDEKSEN: Teorien går ut på at det er en sammenheng mellom økonomiske nedgangstider og salget av leppestift. Foto: Rolf Vennenbernd / AFP / NTB Vis mer
Publisert

Den brutale prisveksten som herjer i Vesten, og sentralbankenes rentehevinger for å temme den, har fått flere til å hamre løs på alarmbjellene.

Flere frykter at USA og enkelte europeiske land har økonomiske nedgangstider rett rundt hjørnet.

Samtidig går leppestiftsalget opp, noe som kanskje ikke er utelukkende positivt nytt.

- Virkelighetsflukt

Når tykkelsen på lommeboka krymper, er det nærliggende å tro at folk kanskje styrer unna kjøp som ikke er strengt nødvendige.

Men noen eksperter tror snarere det motsatte skjer - at man i stramme økonomiske tider unner seg litt mer «luksusvarer», ifølge Business Insider.

Fenomenet kalles «leppestiftindeksen», og teorien er at når økonomien går ned, går leppestiftsalget opp.

Indeksens far er kosmetikk-milliardær og Estée Lauder-arving Leonard Lauder, da han i 2001 oppdaget at leppestiftsalget skjøt fart mens USA opplevde økonomiske nedgangstider.

- I tider der den disponible inntekten er knapp, og det ikke er penger å bruke på ikke-essensielle varer, kan kjøp av leppestift være en form for virkelighetsflukt, skriver direktør og skjønnhetsanalytiker i NPD Group, Natallia Bambiza, i et notat.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.