Den brutale prisveksten som herjer i Vesten, og sentralbankenes rentehevinger for å temme den, har fått flere til å hamre løs på alarmbjellene.
Flere frykter at USA og enkelte europeiske land har økonomiske nedgangstider rett rundt hjørnet.
Samtidig går leppestiftsalget opp, noe som kanskje ikke er utelukkende positivt nytt.
- Virkelighetsflukt
Når tykkelsen på lommeboka krymper, er det nærliggende å tro at folk kanskje styrer unna kjøp som ikke er strengt nødvendige.
Men noen eksperter tror snarere det motsatte skjer - at man i stramme økonomiske tider unner seg litt mer «luksusvarer», ifølge Business Insider.
Fenomenet kalles «leppestiftindeksen», og teorien er at når økonomien går ned, går leppestiftsalget opp.
Indeksens far er kosmetikk-milliardær og Estée Lauder-arving Leonard Lauder, da han i 2001 oppdaget at leppestiftsalget skjøt fart mens USA opplevde økonomiske nedgangstider.
- I tider der den disponible inntekten er knapp, og det ikke er penger å bruke på ikke-essensielle varer, kan kjøp av leppestift være en form for virkelighetsflukt, skriver direktør og skjønnhetsanalytiker i NPD Group, Natallia Bambiza, i et notat.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger