Kan være et dårlig tegn

Historisk har leppestiftsalget skutt fart i nedgangstider. Nå skjer det igjen.

LEPPESTIFTINDEKSEN: Teorien går ut på at det er en sammenheng mellom økonomiske nedgangstider og salget av leppestift. Foto: Rolf Vennenbernd / AFP / NTB
LEPPESTIFTINDEKSEN: Teorien går ut på at det er en sammenheng mellom økonomiske nedgangstider og salget av leppestift. Foto: Rolf Vennenbernd / AFP / NTB Vis mer
Publisert

Den brutale prisveksten som herjer i Vesten, og sentralbankenes rentehevinger for å temme den, har fått flere til å hamre løs på alarmbjellene.

Flere frykter at USA og enkelte europeiske land har økonomiske nedgangstider rett rundt hjørnet.

Samtidig går leppestiftsalget opp, noe som kanskje ikke er utelukkende positivt nytt.

- Virkelighetsflukt

Når tykkelsen på lommeboka krymper, er det nærliggende å tro at folk kanskje styrer unna kjøp som ikke er strengt nødvendige.

Men noen eksperter tror snarere det motsatte skjer - at man i stramme økonomiske tider unner seg litt mer «luksusvarer», ifølge Business Insider.

Fenomenet kalles «leppestiftindeksen», og teorien er at når økonomien går ned, går leppestiftsalget opp.

Indeksens far er kosmetikk-milliardær og Estée Lauder-arving Leonard Lauder, da han i 2001 oppdaget at leppestiftsalget skjøt fart mens USA opplevde økonomiske nedgangstider.

- I tider der den disponible inntekten er knapp, og det ikke er penger å bruke på ikke-essensielle varer, kan kjøp av leppestift være en form for virkelighetsflukt, skriver direktør og skjønnhetsanalytiker i NPD Group, Natallia Bambiza, i et notat.

I motsetning til produkter som designervesker eller -klær, faller leppestift inn i kategorien «rimelig luksus», mener Bambiza.

Det er også et produkt folk gjerne kjøper på impuls, påpeker hun.

Skjøt fart

Det er flere indikasjoner på at det er en sammenheng mellom økonomiske nedgangstider og salg av leppestift og sminke generelt.

Sminkesalget i USA gjorde et hopp i åra 1929-1933 - altså under den store depresjonen. Noen av verdens største kosmetikkjeder opplevde også et voldsomt salgsbyks mens det var nedgangstider i 2008, ifølge Business Insider.

Teorien er ikke idiotsikker: Leppestiftsalget gikk ned under pandemien - noe Bambiza setter i sammenheng med de begrensede mulighetene for å sosialisere. Kosmetikksalget har også skutt i været når det er fryd og gammen økonomisk.

Så om leppestiftsalget er tegn på at resesjonen er nær, er ikke sikkert. Men samtidig som advarslene om nedgangstider kommer på løpende bånd, har leppestiftsalget skutt fart.

Tall fra NPD viser at leppeprodukter, som leppestift og gloss, er sminkeproduktet med mest salgsvekst mellom januar og juni i år, med en omsetningsvekst på 28 prosent, ifølge Business Insider.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer