- Kan være tapt for godt

Leasingselskaper med kontrakter i Russland frykter nå at over 500 fly kan være tapt for godt, som følge av invasjonen av Ukraina.

FRYKTER FOR FLY: 515 utenlandseide fly er i Russland. Eierne frykter at de blir der for godt. Illustrasjonsfoto: Regis Duvignau / Reuters / NTB
FRYKTER FOR FLY: 515 utenlandseide fly er i Russland. Eierne frykter at de blir der for godt. Illustrasjonsfoto: Regis Duvignau / Reuters / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Da EU, Norge, USA og Canada stengte luftrommet for russiske fly, sørget det statseide russiske flyselskapet Aeroflot og andre flyselskaper for å samle så mange fly som mulig bak et nytt «jernteppe» i Russland, skriver nyhetsbyrået Bloomberg.

Der står flyene nå trygt plassert utenfor eiernes rekkevidde.

Som følge av Vestens og EU-kommisjonens knallharde sanksjoner mot Russlands luftfartsnæring, måtte samtlige eksisterende leasingkontrakter avsluttes og tilbakeleveres innen 30 dager.

- Veldig komplisert

Teoretisk sett har selskapene nå fram til 28. mars med å hente ut flyene sine.

Men et unisont krav om å få tilbakelevert flyene sine, har på ingen måte blitt møtt med velvilje fra russisk side. Av 515 utenlands-eide fly i Russland, er i underkant av 25 nå levert tilbake til eierne, ifølge Dean Gerber, sjefadvokat for Valkyrie BTO Aviation.

- Dette er virkelig veldig kompliserte problemer vi nå står overfor, sier Gerber, ifølge Bloomberg.

Flyene har en anslått markedsverdi på 10,3 milliarder dollar. Det tilsvarer over 90 milliarder norske kroner.

- Den største frykten nå er at disse flyene er tapt for godt, sier Steve Giordano.

NB! STERKE INNTRYKK: Rystende bilder fra hardt krigsrammede Mariupol viser hverdagen til de sivile. Flere forsøk på å etablere en humanitær korridor, slik at innbyggerne kan flykte, har mislykkes. Dette har ført til mangel på nødvendige varer og flere strømbrudd. Reporter: Jonas Gard Steen Andersen. Vis mer

Han er administrerende direktør for selskapet Nomadic Aviation Group, som har spesialisert seg på å hente «hjem» leasede fly.

- Kommer aldri tilbake

Under normale omstendigheter ville det vært relativt uproblematisk, da det finnes internasjonal lovgivning som gir utleierne lov til å innkreve leasede fly fra kunder som ikke oppfyller kontrakten, skriver danske Finans.

Den loven ble imidlertid suspendert av Russland, som svar på Vestens sanksjoner. I tillegg gikk russiske myndigheter i helga ut med en oppfordring til landets flyselskap, om å begrense flyginger til innenriksruter og til nabolandet Hviterussland.

- Jo mer vi snakker med forsikringsselskapene og andre mennesker på denne konferansen, jo tydeligere blir det at disse flyene aldri kommer tilbake, sa George Dimitroff ved konsulentbyrået Ascend by Cirium, i forbindelse med den årlige utleierkonferansen ISTAT i San Diego.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer