LNG-kaos:

Kapasiteten sprengt: - Voldsom vending

Flere titalls skip med flytende gass kan bli tvunget ut av Europa.

LNG: Over 35 skip med flytende naturgass (LNG) ligger utenfor kysten av Spania, der kapasiteten til å ta dem i mot er sprengt. Bildet viser det russiske skipet «Nikolay Yevgenov», som frakter LNG, i Barcelonas havn i juni. Illustrasjonsfoto: Nacho Dose / Reuters / NTB
LNG: Over 35 skip med flytende naturgass (LNG) ligger utenfor kysten av Spania, der kapasiteten til å ta dem i mot er sprengt. Bildet viser det russiske skipet «Nikolay Yevgenov», som frakter LNG, i Barcelonas havn i juni. Illustrasjonsfoto: Nacho Dose / Reuters / NTB Vis mer
Publisert

Krigen i Ukraina har fått fart på gassprisene, etter at Russland har strupet leveransene. Frykten for gassmangel har fått Europa til å febrilsk lete etter alternativer til russisk gass.

Nå satses det blant annet tungt på flytende naturgass (LNG).

Kaos

Flere titalls skip med LNG sirkler nå rundt utenfor Spania. Der blir de liggende inntil videre. Problemet er at havnene som kan ta dem imot, er fulle.

Under tittelen «erklæring om eksepsjonell driftssituasjon», advarer det spanske statlige gasselskapet Enagas om at de kan måtte avvise lossing av LNG på grunn av sprengt kapasitet på terminalene.

Hvis ikke problemene løser seg snart, kan skipene måtte tvinges til å levere LNG-en i havner utenfor Europa, skriver Reuters.

- Har slitt

- LNG har jo virkelig vært den kilden til gass Europa har vendt seg mot nå, etter bortfallet av russisk gass, sier Sindre Knutsson, gassanalytiker i Rystad Energy, til Børsen.

De siste åra har utnyttelsesgraden på terminalene ligget på rundt 40 prosent. Nå er den nær 100 prosent, ifølge Knutsson.

- Så Europa har rett og slett slitt med å få inn disse lastene.

Mer enn 35 fartøy med LNG ligger nå i vannet utenfor Spania og i Middelhavet, ifølge Reuters. Landet har imidlertid bare seks terminaler som kan ta dem imot.

Voldsom vending

Europeiske kjøpere forhandler nå om kontrakter på LNG-leveranser fra USA og Qatar primært, samt noen afrikanske land.

- Det er den raskeste måten Europa kan få gass på. Det er virkelig LNG som er den sikreste kilden til gass for Europa framover. Siden krigen brøt ut, så har det vært foreslått 20 nye importterminaler for LNG i det europeiske markedet. Det har vært en voldsom vending til LNG i Europa nå, sier Knutsson.

Situasjonen som nå utspiller seg utenfor Spania demonstrerer Europas mangel på «reggassifiserings»-kapasitet, skriver Reuters, ettersom anlegg som konverterer sjøbårent drivstoff tilbake til gass, allerede er på maksgrensa.

At lastene må finne nye importhavner, har man sett fra tid til annen de siste åra når etterslepet er for stort, påpeker Knutsson.

Utfordringene vil bli løst når man etter hvert får flere nye importterminaler og dermed mer kapasitet til å ta imot lastene i Europa.

- Nederland har fått opp en terminal i september. Og Tyskland har to terminaler som starter opp rundt nyttår. Og det vil øke importkapasitet og bidra til å hindre kødannelsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer