Da vår ble til sommer i år, satt fortsatt store deler av Norges reiseliv og ventet på en avgjørende beskjed fra regjeringen.
- Vi nærmer oss en massakre innen bransjen, sa Franck Vogt til Børsen i begynnelsen av juni.
Som salgsdirektør i reisebyrået Terranova Scandinavia hadde han nettopp lagt bak seg 15 måneder med nær null kroner i omsetning og signalene for sommeren var heller ikke gode.
Som en såkalt «incoming» turoperatør har reisebyrået spesialisert seg på å selge norgesferier til utenlandske turister, med Frankrike og Italia som sitt hovedmarked.
De er utelukkende rettet mot utenlandske turister, men det siste året har det knapt vært én utenlandsk turist å oppdrive.
- Fortsatt katastrofalt
Da beskjeden om at utenlandske turister igjen kunne reise til Norge endelig kom, satt selskapet klart.
- Vi fikk en god del trafikk, med veldig mange som bestilte i siste minutt.
Det har imidlertid vært langt fra nok til å redde sesongen. Ifølge Vogt har selskapet under et normalår omsetning på i underkant av 70 millioner kroner. Nå ligger de an til å nå 5 millioner i 2021.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger