Kjempebrøler: - For aggressiv

Disney hudflettes av fansen etter prisgrep. Nå svarer toppsjefen.

ERKJENNER FEILSTEG: Disneys administrerende direktør, Bob Iger, forklarer at selskapet burde stått mer på bremsen. Her avbildet med henholdsvis Minni Mus og superstjerna Katy Perry. Foto: NTB
ERKJENNER FEILSTEG: Disneys administrerende direktør, Bob Iger, forklarer at selskapet burde stått mer på bremsen. Her avbildet med henholdsvis Minni Mus og superstjerna Katy Perry. Foto: NTB Vis mer
Publisert

I begynnelsen av februar varslet Walt Disney Co en omfattende omorganisering som ville føre til at 7000 personer mister jobben. Det utgjør 3,6 prosent av Disneys globale arbeidsstyrke.

Omstruktureringen inngår i et forsøk på å kutte kostnadene med hele 5,5 milliarder dollar. I arbeidet med å holde skuta flytende, har selskapet også skrudd opp prisene for besøkende på Disneyland og Disney World.

At inflasjonen tvinger virksomheter til å fordele kostnadene utover, er ikke et ukjent fenomen. Ifølge Wall Street Journal har Disneys prisøkninger det siste året imidlertid overgått inflasjonen for de siste ti åra.

Det fikk fansen til å se rødt.

- Ivrig

Ifølge CNN har Disneys administrerende direktør Bob Iger nå tatt bladet fra munnen om kritikken. Under en konferanse denne uka la han seg flat når temaet om selskapets «grådighet» ble løftet fram.

- I vår iver etter å øke fortjenesten, kan vi ha vært litt for aggressive med noen av prisgrepene våre. Jeg tror det finnes en måte å få virksomheten til å vokse på, men at vi må være smartere rundt hvordan vi priser produktene, forklarte han.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.