- Denne skulle jeg vært foruten. Stillingen skulle aldri ha vært utlyst som ulønnet, sier Susanne Holzweiler til Børsen.
Hun grunnla motehuset Holzweiler med sin bror Andreas Holzweiler i 2012. Ti år seinere er det som startet med skjerf i metervare blitt et internasjonalt motemerke med en årlig omsetning på godt over 150 millioner kroner.
Men da annonsen med stillingen som ulønnet internship (praksisplass/praktikant, red.anm.) ble lagt ut på firmaets Facebook-side onsdag, gikk det ikke lang tid før reaksjonene begynte å komme.

«Virkelig?» skrev én.
«Må være en dårlig spøk», mente en annen.
- Folk har med rette reagert på annonsen. Det har vi full forståelse for, sier Susanne Holzweiler.
Skulle ikke skjedd
Holzweiler fikk et internasjonalt løft da supermodellen Gigi Hadid i 2017 ble fotografert utenfor sin New York-leilighet i en gul hettejakke med den ikoniske kleshengerlogoen på brystet.

Bærekraft, inkludering og samfunnsansvar framheves som en sentral del av merkevaren på deres egen hjemmeside. Da blir muligens fallhøyden ekstra stor.
- Hva skjedde?
- Stillingen skulle aldri vært utlyst ulønnet, vi gjorde en feil da denne annonsen ble lagt ut. Dessverre ble det ikke fanget opp da vi så over teksten. Heldigvis er det nå rettet opp, sier Susanne Holzweiler.

- Har dere noen som jobber gratis for dere nå?
- Ja, vi har en student på utplassering en dag i uka. Det er etter en avtale med studenten og studentinstitusjonen, og en del av studiene. Vi har også hatt slike utplasseringer tidligere, og vi har også hatt noen få ulønnede kortere internships. I dag er ikke dette praksisen hos oss.
- Ikke på greip
Daglig leder Susanne Holzweiler forsikrer at vedkommende som får tilslaget på jobbannonsen - der ordet gratis nå er fjernet - vil få betalt.
- Avhengig av kandidatens kvalifikasjoner blir det en lønn et sted mellom 350 000 og 400 000 kroner, sier hun.

Reagerer på «mystisk» detalj
- Dere legger vekt på bærekraft og sunne verdier. Hvordan henger disse verdiene sammen med å lyse ut en stilling som ber om gratis arbeid?
- Det henger ikke på greip. Derfor rettet vi opp feilen i annonsen så fort vi ble gjort oppmerksomme på det.
- Frykter du at saken kan skade merkevarens omdømme?
- Selvsagt! Vi er et gründerselskap i vekst som gjør feil underveis. Denne skulle jeg vært foruten. Men vi skal lese nøyere gjennom neste gang vi utlyser en stilling. Det skal ikke være tvil om at vi retter opp når vi gjør feil, og at vi tar læring av våre feil, sier Susanne Holzweiler.