For litt over et år siden gikk det fryktelig galt.
På formiddagen 20. september i fjor ble to ansatte knivstukket av en klient på Nav Årstad i Bergen. En 57 år gammel kvinne døde, mens en 29 år gammel kollega ble lettere skadd.
- Den hendelsen gjorde et dypt inntrykk på meg. Det var en stor tragedie som preget alle i Nav. Personlig kjenner jeg på et stort ansvar for at alle i Nav skal føle seg trygge på jobb, sier arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte til Børsen.
Drapet førte til at Nav satte i gang en omfattende kartlegging av sikkerheten for ansatte. I dag legges delrapporten fra prosjektet fram.
En av tre
- Materialet viser at vi har tydelige forbedringspunkter, sier Holte.
- Særlig handler det om å styrke arbeidet med hvilke krav vi stiller til alle enheter i Nav med publikumskontakt når det gjelder bevissthet og systematisk trening i å forebygge vold og trusler, utdyper Nav-direktøren.
Undersøkelsen avdekker at det har vært en klar nedgang i trusler som ansatte opplever ansikt til ansikt ved Nav-kontorene siden 2014, men med en svak økning det siste året. Og ikke minst har det vært en kraftig vekst de siste to årene av trusler og sjikane som framsettes digitalt eller på telefonen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger