Et år etter Nav-drapet

- Kjenner et stort ansvar

Hver tredje Nav-ansatt har opplevd trusler, trakassering eller sjikane en eller flere ganger det siste året.

PREGET: Nav-direktør Hans Christian Holte sier drapet på en ansatt i Bergen for et år siden satte fart på sikkerhetsarbeidet i Nav. Foto: Torstein Bøe / NTB
PREGET: Nav-direktør Hans Christian Holte sier drapet på en ansatt i Bergen for et år siden satte fart på sikkerhetsarbeidet i Nav. Foto: Torstein Bøe / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For litt over et år siden gikk det fryktelig galt.

På formiddagen 20. september i fjor ble to ansatte knivstukket av en klient på Nav Årstad i Bergen. En 57 år gammel kvinne døde, mens en 29 år gammel kollega ble lettere skadd.

- Den hendelsen gjorde et dypt inntrykk på meg. Det var en stor tragedie som preget alle i Nav. Personlig kjenner jeg på et stort ansvar for at alle i Nav skal føle seg trygge på jobb, sier arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte til Børsen.

Drapet førte til at Nav satte i gang en omfattende kartlegging av sikkerheten for ansatte. I dag legges delrapporten fra prosjektet fram.

En av tre

- Materialet viser at vi har tydelige forbedringspunkter, sier Holte.

- Særlig handler det om å styrke arbeidet med hvilke krav vi stiller til alle enheter i Nav med publikumskontakt når det gjelder bevissthet og systematisk trening i å forebygge vold og trusler, utdyper Nav-direktøren.

Undersøkelsen avdekker at det har vært en klar nedgang i trusler som ansatte opplever ansikt til ansikt ved Nav-kontorene siden 2014, men med en svak økning det siste året. Og ikke minst har det vært en kraftig vekst de siste to årene av trusler og sjikane som framsettes digitalt eller på telefonen.

  • Hver tredje Nav-ansatt oppgir at de har opplevd en eller flere hendelser med trusler, sjikane eller trakassering på telefonen, digitalt eller ansikt til ansikt det siste året.
  • Ved Nav kontaktsenter har nesten halvparten av de ansatte opplevd en eller flere hendelser i løpet av det siste året.
  • Yngre ansatte, de som jobber i publikumsmottak eller med kommunale oppgaver er mest utsatt.
  • Under én prosent har vært utsatt for fysisk vold. Denne andelen er på vei nedover.

Lover bedring

Holte merker seg et par andre funn i undersøkelsen, nemlig at de ansatte opplever at det ikke ble reagert ved minst én av tre hendelser, og at det ved fire av ti hendelser ikke blir satt inn tiltak.

Holte vedgår at det kan være for vanskelig for ansatte å si fra.

- Det kan se ut som terskelen oppleves å være for høy. Hvorfor det er sånn har jeg ikke noen god forklaring på. Jeg opplever at ledere som får slike hendelser rapportert, tar det på alvor. For mange av våre ansatte tenker kanskje at «dette må jeg bare stå i» og «slik er det bare». Men det er altså ikke sånn at Nav-ansatte skal behøve å stå i dette på egen hånd, understreker Holte.

Han presiserer at når det gjelder alvorlige hendelser, blir disse i stor grad fulgt opp.

- Samlet sett har vi jobbet med en omfattende gjennomgang av sikkerhetsarbeidet det siste året. Noe av det vi ser etter denne kartleggingen er at vi skal styrke arbeidet med trusler. Vi skal bli enda mer systematiske i dette arbeidet og løfte dette enda høyere opp på agendaen, lover Hotle.

Mye å ta tak i

Et flertall av hendelsene skjer ifølge de Nav-ansatte veldig ofte på grunn av brukernes frustrasjon knyttet til egen økonomi. Rus, psykisk helse og lang ventetid er vurdert å være de viktigste årsakene bak uønskede hendelser.

- Nav har stor betydning over økonomien for mange som står i vanskelige livssituasjoner. Det vil alltid være en risiko for at folk er ute av balanse når de møter Nav og at situasjoner kan oppstå, sier Holte.

- Er det mulig for Nav å ha en nullvisjon?

- Vi skal gjøre det vi kan for å redusere risikoen, og vi skal jobbe for at alvorlige hendelser kommer ned til et absolutt minimum. Det handler ikke bare om fysisk sikring, men også opplæring, øving og gode rutiner som tar bort rom for tolkninger hos den enkelte medarbeider. Så jobber vi hver dag for å redusere ventetida, sier Holte.

Ikke bygge murer

Drapet ved Nav Årstad i fjor er ikke omhandlet særskilt i den store gjennomgangen, forteller Holte.

- Datamaterialet er fra en omfattende spørreundersøkelse. Vi har fått 3700 svar fra 7000 utsendelser. I tillegg er det gjennomført omfattende kvalitative intervjuer ved 28 Nav-kontorer. Men det er klart at den tragiske hendelsen ved Nav Årstad satte stor fart på sikkerhetsarbeidet, vedgår Holte.

Nav-direktøren understreker at «å bygge murer» ikke er en del av løsningen.

- Vi tenker at det å bygge en høy barriere mellom brukerne og våre ansatte tvert om kan bidra til å øke konfliktnivået. Vi skal møte folk som står i en vanskelig situasjon med åpenhet. Så skal vi jobbe systematisk med sikkerhet, fysisk og på alle andre mulige måter.

Kjent fra før

Undersøkelsen avdekker at mange av hendelsene er knyttet til Nav-brukere som er kjent fra før av. Det kan både være en fordel og en ulempe, framkommer det.

- I utgangspunktet er det å kjenne brukeren et godt sikkerhetstiltak. Det handler blant annet om å være forberedt.

- Noen av de ansatte peker på at det også kan føre til at man senker guarden?

- Helt klart. Og det forteller at vi skal jobbe enda mer systematisk med bevisstgjøring, oppfølging og jevnlig trening hos våre saksbehandlere både i konflikthåndtering og konfliktforebygging.

Ny tiltale

Mandag ble det kjent at statsadvokaten har tatt ut en ny tiltale mot den 40 år gamle mannen som er tiltalt for drapet på den Nav-ansatte i september i fjor.

Da den første tiltalen ble tatt ut i sommer, skrev statsadvokaten at mannen kan anses som utilregnelig, men den formuleringen er fjernet i den nye tiltalen. Her heter det nå at det kan bli lagt ned påstand om tvunget psykisk helsevern.

Tiltalen er skrevet på nytt etter ordre fra Riksadvokaten.

- Utgangspunktet nå er at vi vil gå for en straff. Det er blitt innhentet en tilleggserklæring fra de sakkyndige, og den gjør at tilregnelighets­spørsmålet står i et annet lys. Som saken står nå, mener vi han er tilregnelig, sier statsadvokat May-Britt Erstad til Bergens Tidende.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer