Pizzabakeren:

Klagestorm og refs: - Vi blir utnyttet

Pizzabakeren scorer full pott med reaksjon fra Arbeidstilsynet i samtlige tilsyn som er utført siden 2020.

I HARDT VÆR: Pizzabakeren får mye tyn av både nåværende og tidligere ansatte for arbeidsmiljøet. Foto: Jeppe Gustafsson / Shutterstock / NTB
I HARDT VÆR: Pizzabakeren får mye tyn av både nåværende og tidligere ansatte for arbeidsmiljøet. Foto: Jeppe Gustafsson / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det har vært hett rundt Pizzabakeren på det sosiale mediet Instagram den siste uka.

En rekke personer som sier de er tidligere og nåværende ansatte har anonymt delt sine historier om et trøblete arbeidsmiljø.

Børsen har vært i kontakt med flere av dem, og sett dokumentasjon på noen av påstandene.

Historiene sammenfaller med det overordnede inntrykket fra Arbeidstilsynets 29 tilsyn som er utført i fjor og så langt i år. Samtlige besøk avdekket brudd på arbeidsmiljøloven.

Alt i alt dreier det seg om 180 forhold som Arbeidstilsynet har påpekt som mangelfulle, viser en oversikt Børsen har hentet ut. HMS-brudd, mangelfulle arbeidsavtaler og brudd på krav om å ha verneombud topper lista.

- Vi tar på alvor og er selvsagt svært lei oss for de negative innleggene og kommentarer som er fremkommet om Pizzabakeren i diverse sosiale medier, sier administrerende direktør i Pizzabakeren, Jan Henrik Jelsa, til Børsen.

SVARER PÅ KRITIKKSTORMEN: Daglig leder Jan Henrik Jelsa og Pizzabakeren-gründer William Gulliksen fotografert ved en tidligere anledning. Børsen har ikke vært i kontakt med noen som har jobbet for filialen som er avbildet. Foto: Kent Skibstad / NTB
SVARER PÅ KRITIKKSTORMEN: Daglig leder Jan Henrik Jelsa og Pizzabakeren-gründer William Gulliksen fotografert ved en tidligere anledning. Børsen har ikke vært i kontakt med noen som har jobbet for filialen som er avbildet. Foto: Kent Skibstad / NTB Vis mer

Flere brudd

Bruddene dreier seg om manglende overtidsbetaling, arbeidskontrakter og fraværende systematikk for å jobbe med helse, miljø og sikkerhet.

- Arbeidstilsynet er i dialog med Pizzabakeren slik at de kan rette opp bruddene i arbeidsmiljøloven, sier seksjonsleder Olaug Iren Fossbakk i Arbeidstilsynet til Børsen.

Pizzabakeren er ikke alene om å få påpakning fra Arbeidstilsynet, som forteller at det er mange virksomheter i bransjen som har liknende mangler.

Arbeidstilsynets oppsøkende virksomhet har fulgt opp Pizzabakeren gjennom flere år. Men i offentligheten ble det først opphetet etter et innlegg på Instagram-kontoen @norgemareritt i slutten av august.

Det skulle raskt bli mange flere som ville dele sine mer eller mindre illevarslende historier på kontoen.

Kort oppsummert er dette historier om ansatte som presses til å gå på jobb når de er syke, mangel på overtidsbetaling, utskjelling, trakassering, sykemeldinger som trekkes i tvil og oppsigelser på tynt grunnlag.

Pizzabakeren: - Ingen myndighet

Børsen har gjennom kommet i kontakt med flere som har dårlige opplevelser som ansatt hos Pizzabakeren.

Personene Børsen har vært i kontakt med, ønsker å være anonyme, av frykt for represalier eller konsekvenser i arbeidslivet. Børsen kjenner identiteten deres. Opplevelsene deres stammer fra ulike Pizzabakeren-filialer over hele landet.

Pizzabakeren understreker at de ikke kan diskutere personalsaker offentlig.

- Da alle våre 204 franchisetakere i Pizzabakeren selv eier og driver virksomheten, er vi ikke de ansattes arbeidsgiver og har således heller ingen myndighet til å gå inn i eventuelle lokale personalsaker. Hva vi derimot som kjede kan gjøre, og som vi selvsagt også gjør, er å lage retningslinjer og stille krav til våre franchisetakere med hensyn til hvordan ansattes rettigheter skal ivaretas, sier Jelsa, og legger til:

- Det skal aldri være noen tvil om at i Pizzabakeren skal alle lover og regler følges og vi har et spesielt ansvar for at våre over 3000 unge ansatte til enhver tid trives og har et trygt og godt arbeidsmiljø.

Flere sykemeldinger

De ansattes fortellinger tyder imidlertid ikke på at alle føler seg trygge og ivaretatt på arbeidsplassen. En person Børsen har vært i kontakt med forteller at de ansatte ofte ble tildelt vakter kvelden i forveien, med krav om å møte opp. Børsen har sett meldinger som bekrefter dette. Vedkommende sier at hen sluttet etter kort tid, på grunn av arbeidsmiljøet.

- Sjefen er konstant på jakt etter en syndebukk fremfor å gi god opplæring, hevder vedkommende.

Børsen har vært i kontakt med to personer som ble sykemeldt under ansettelsen, og har sett dokumentasjon på dette. De hevder begge at sykemeldingene skyldes stort arbeidspress og dårlig arbeidsmiljø.

De mener begge å ha opplevd å bli mistenkeliggjort for sykemeldingen, og hevder seg forsøkt presset til å komme tilbake på jobb. Børsen har sett meldinger fra den ene av de ansatte som underbygger dette.

En av dem sier at hovedkontoret har gitt henne god oppfølging.

- De tok tak i det, og har spurt i etterkant hvordan det går. De har hatt tett oppfølging med meg, og jeg føler at jeg har blitt hørt hos dem. Det er jeg veldig takknemlig for, sier kvinnen.

En annen ansatt mener at Pizzabakeren driver rovdrift på unge mennesker uten erfaring i arbeidslivet.

- Jeg føler veldig at vi blir utnyttet fordi vi ikke vet nok om rettighetene våre, hva som er normal lønn, når vi har krav på fri og hvordan det fungerer med sykemeldinger, sier personen.

Tar grep

Dette ser også Arbeidstilsynet i noen sammenhenger.

- Mange ansatte er unge arbeidstakere, næringen har også en høy andel utenlandske arbeidstakere og lav organisasjonsgrad. Dette og flere andre forhold fører ofte til manglende kunnskap om arbeidslivets regler, både plikter og rettigheter, i næringen. Dette gjør de ansatte mer utsatt for ulike arbeidsmiljøproblemer.

SØPPELDRONNINGEN: Amerikanske Alaina Wood (25) kaller seg @thegarbagequeen på Tiktok, og informerer om bærekraft. Video: Tiktok Vis mer

Pizzabakeren sier til Børsen at de nå gjør det de kan for å rydde opp i avvik som har kommet fram, og at de jobber med å forsikre seg om at franchisetakere og ledere vet hvordan ansatte skal ivaretas i restaurantene.

- Vi kan naturlig nok ikke gi ytterligere kommentarer på de enkeltsaker som nevnes, men der vi oppdager eller får konkret beskjed om hendelser tas dette fortløpende og direkte opp med vedkommende franchisetaker – så også i de konkrete saker vi er blitt kjent med i den senere tid, sier administrerende direktør.

Han sier videre at Pizzabakeren kontinuerlig og systematisk jobber med utvikling og opplæring av alle ledere i lover og regler, som Arbeidsmiljøloven, i tillegg til egen personalpolitikk.

- Dessverre kan det virke som om vi ikke har nådd frem til alle, så vi forsøker nå å ytterligere tydeliggjøre kravene og lovverket for våre ledere/franchisetakere.

Han anser samarbeidet med Arbeidstilsynet som godt, og mener kjeden løser avvik som oppdages så raskt det lar seg gjøre. Den siste tidas storm rundt Pizzabakeren, synes han er nedslående.

- Denne negative omtalen er selvsagt svært lite hyggelig å oppleve. Spesielt trist og ufortjent er det for det store flertallet av våre franchisetakere og ledere, som jobber hardt og målrettet hver dag med å skape en god og trygg arbeidsplass for alle ansatte, sier Jelsa.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer