Natt til tirsdag kom SAS til enighet med pilotforeningene etter 15 dager med streik. Som følge av streiken ble tusenvis av flygninger i Norge kansellert, og mange fikk ferien ødelagt.
Nå frykter Høyre-nestleder Henrik Asheim at mange ikke vil få erstatningen som de har krav på. Derfor gir han SAS klar beskjed om å ta hensyn til kundene sine.
- Jeg frykter at det er mange som ikke vil få den erstatningen som de har krav på etter å ha mistet ferien sin. Nå har vi hatt en sommer hvor SAS har vært i streik og mange flyplasser i Europa har hatt store problemer. Dermed risikerer vi at det vil oppstå så mange saker at forliksrådene ikke klarer å håndtere dem, sier Asheim til Børsen.
- Dreier seg om store beløp
Han sier at krav om kompensasjon fremmes overfor flyselskapet. Men dersom selskapet ikke aksepterer kravet som blir fremmet, kan kravet bli brakt inn for forliksrådet i kommunen hvor flyselskapet har hovedkontor eller hvor reisen skulle starte.
- Om forliksrådene ikke rekker å behandle saken innen fristen på tre måneder, vil selskapet kunne be om at saken innstilles. Denne muligheten har vi sett at Norwegian har benyttet seg av tidligere. I så tilfelle vil den eneste muligheten for forbrukerne være å ta saken videre til domstolene, sier Asheim og fortsetter:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger