Kompensasjon fra SAS:

Klar beskjed til SAS

Høyre-nestleder Henrik Asheim frykter at mange ikke vil få erstatningen som de har krav på for kansellerte flygninger, og gir klar beskjed til SAS om å ta hensyn til kundene sine. Regjeringen forventer seriøsitet fra SAS.

PENGER: Høyre-nestleder Henrik Asheim frykter at mange ikke vil få penger som de har krav på for kansellerte flygninger. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
PENGER: Høyre-nestleder Henrik Asheim frykter at mange ikke vil få penger som de har krav på for kansellerte flygninger. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Publisert

Natt til tirsdag kom SAS til enighet med pilotforeningene etter 15 dager med streik. Som følge av streiken ble tusenvis av flygninger i Norge kansellert, og mange fikk ferien ødelagt.

Nå frykter Høyre-nestleder Henrik Asheim at mange ikke vil få erstatningen som de har krav på. Derfor gir han SAS klar beskjed om å ta hensyn til kundene sine.

- Jeg frykter at det er mange som ikke vil få den erstatningen som de har krav på etter å ha mistet ferien sin. Nå har vi hatt en sommer hvor SAS har vært i streik og mange flyplasser i Europa har hatt store problemer. Dermed risikerer vi at det vil oppstå så mange saker at forliksrådene ikke klarer å håndtere dem, sier Asheim til Børsen.

NESTLEDER: Henrik Asheim i Høyre. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
NESTLEDER: Henrik Asheim i Høyre. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Dreier seg om store beløp

Han sier at krav om kompensasjon fremmes overfor flyselskapet. Men dersom selskapet ikke aksepterer kravet som blir fremmet, kan kravet bli brakt inn for forliksrådet i kommunen hvor flyselskapet har hovedkontor eller hvor reisen skulle starte.

- Om forliksrådene ikke rekker å behandle saken innen fristen på tre måneder, vil selskapet kunne be om at saken innstilles. Denne muligheten har vi sett at Norwegian har benyttet seg av tidligere. I så tilfelle vil den eneste muligheten for forbrukerne være å ta saken videre til domstolene, sier Asheim og fortsetter:

- Jeg tror at det er ganske få som vil ta saken videre til domstolene. Ikke fordi at de ikke har rett, men fordi at det vil være en ganske stor belastning å gjøre det.

Dersom flygningen din har blitt kansellert, kan du ha krav på 250 euro i erstatning for flygninger opptil 1500 kilometer, 400 euro i erstatning på flygninger på mellom 15000 og 3500 kilometer og 600 euro for alle øvrige flygninger.

- Det er klart at det dreier seg om store beløp for veldig mange som har fått ferien sin ødelagt, sier Asheim.

KONSEKVENSER: Administrerende direktør i SAS Anko Van Der Werff forklarer hvor store konsekvenser streiken har fått for SAS. Reporter: Frode Andresen. Video: Marthe Tveter Gjønnes Vis mer

Klar beskjed

- Hvilken beskjed vil du gi til SAS nå?

- Nå må SAS ta hensyn til kundene som har blitt rammet av streiken. Jeg håper at de kan være medgjørlige og inngå enighet uten at sakene må behandles i forliksrådene. Dersom saker må behandles av et forliksråd, håper jeg at SAS kan akseptere at behandlingen vil kunne ta noe lengre tid enn de tre månedene som er satt som frist, sier Asheim og fortsetter:

- I tillegg håper jeg at regjeringen kan sørge for at forliksrådene får større fleksibilitet, blant annet at de kan få mulighet til å hente inn kapasitet fra omkringliggende forliksråd selv om det ikke er der sakene egentlig skal behandles. Jeg håper også at regjeringen vil sørge for å forlenge behandlingsfristen, for eksempel til seks måneder.

Justis- og beredskapsdepartementet forventer seriøsitet fra SAS.

«Departementet legger til grunn at kravene fra kundene vil bli behandlet på en god og seriøs måte fra selskapets side», skriver de i en uttalelse til Børsen.

Natt til tirsdag lovte administrerende direktør Anko van der Werff i SAS at de vil konsentrere seg om å gjenvinne passasjerenes tillit.

- Nok en gang vil jeg beklage til passasjerene våre. Vi har mye å rydde opp i, og vi konsentrerer oss om passasjerene våre for å sørge for å gjenvinne deres tillit. Det vil ta tid, det har jeg full forståelse for, sa han til Børsen.

JUSTISMINISTER: Emilie Enger Mehl (Sp), sjef for Justis- og beredskapsdepartementet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
JUSTISMINISTER: Emilie Enger Mehl (Sp), sjef for Justis- og beredskapsdepartementet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Krever raskt grep

Asheim vil at justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) skal ta grep ganske raskt.

- Jeg vil at justisministeren skal gi et signal til forliksrådene ganske raskt om at det vil være rom for økt fleksibilitet og kapasitet i forbindelse med behandling av disse sakene.

- Hvorfor gjorde ikke dere disse endringene da dere satt i regjering med tidligere justisminister Monica Mæland (H)?

- Vi gjorde det – vi styrket forliksrådet i Bærum, som var det rådet som hadde størst trykk i forbindelse med klagesakene mot Norwegian i sin tid. Nå er det en helt ny situasjon, med streik i SAS, og da er det de forliksrådene som får mange flyklagesaker mot SAS som må styrkes. Man må tilpasse seg de situasjonene som oppstår.

Justis- og beredskapsdepartementet skriver i en uttalelse til Børsen at de ikke kan forskuttere håndteringen av eventuelle kompensasjonskrav i forliksrådene, og at flykundenes krav overfor flyselskapet først må gjennomføres.

«Fra departementets side vil man imidlertid følge med på prosessen og dersom det viser seg å bli behov for det vil nødvendige tiltak iverksettes. På generelt grunnlag mener departementet at forliksrådene er et godt lavterskeltilbud og alternativ for privatpersoner til å få løst tvister uten for store kostnader».

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer