Klesgründer om «black friday»: - Det er drepen

Klesgründer Frode Strømman er bekymret for hvordan det skal gå med de klassiske klesbutikkene i framtida.

SKEPTISK: Klesgründer Frode Strømman er skeptisk til hvordan «black friday»-konseptet har utviklet seg, og frykter for framtida til klesbutikkene. Foto: Carl Christian Engstad / Lillesands-Posten
SKEPTISK: Klesgründer Frode Strømman er skeptisk til hvordan «black friday»-konseptet har utviklet seg, og frykter for framtida til klesbutikkene. Foto: Carl Christian Engstad / Lillesands-Posten Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Å måtte gi 15 - 20 prosent rabatt på det du burde solgt til fullpris, er ikke bærekraftig.

Frode Strømman, som gjennom sitt agentur Frode Kommode AS driver seks klesmerker som selges i 360 butikker i Norge, er ikke noen stor fan av «black friday» og «black week».

Prispress fra globale selskaper

I et intervju med Lillesands-Posten nylig luftet han sine tanker om årets største kjøpsfest, og sa at butikkene «selger gullet sitt til altfor stor rabatt».

Overfor Børsen utdyper han.

- November og desember er de viktigste månedene for klesbutikkene. Da selger de vinterjakker til full pris og legger det siste grunnlaget for året. Klesbransjen er så presset fra før. Det ligger og vipper på pluss minus null, og de kan ikke tåle å sette ned varene 10-20 prosent. Det er drepen, sier Strømman.

Varehandelen har i stor grad blitt globalisert gjennom internett de siste åra. Norske bedrifter, enten det er de tradisjonsrike konfeksjonsbutikkene i bykjernene, eller store og små kjeder, konkurrerer mot store multinasjonale selskaper.

Og, påpeker Strømman, det er de som for alvor presser prisene nedover. De jobber med å styrke topplinja, altså sikre seg flere brukere og flere faste kunder, og trenger ikke kikke på bunnlinja.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer