- Å måtte gi 15 - 20 prosent rabatt på det du burde solgt til fullpris, er ikke bærekraftig.
Frode Strømman, som gjennom sitt agentur Frode Kommode AS driver seks klesmerker som selges i 360 butikker i Norge, er ikke noen stor fan av «black friday» og «black week».
Prispress fra globale selskaper
I et intervju med Lillesands-Posten nylig luftet han sine tanker om årets største kjøpsfest, og sa at butikkene «selger gullet sitt til altfor stor rabatt».
Overfor Børsen utdyper han.
- November og desember er de viktigste månedene for klesbutikkene. Da selger de vinterjakker til full pris og legger det siste grunnlaget for året. Klesbransjen er så presset fra før. Det ligger og vipper på pluss minus null, og de kan ikke tåle å sette ned varene 10-20 prosent. Det er drepen, sier Strømman.
Varehandelen har i stor grad blitt globalisert gjennom internett de siste åra. Norske bedrifter, enten det er de tradisjonsrike konfeksjonsbutikkene i bykjernene, eller store og små kjeder, konkurrerer mot store multinasjonale selskaper.
Og, påpeker Strømman, det er de som for alvor presser prisene nedover. De jobber med å styrke topplinja, altså sikre seg flere brukere og flere faste kunder, og trenger ikke kikke på bunnlinja.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger