Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO innførte nye klimakrav fra årsskiftet. Heretter skal rederiene rapportere skipenes energieffektivitet. Målet er å kutte shippingbransjens betydelige CO₂-utslipp.
Tiltaket har fått navnet Carbon Intensity Indicator (CII). Måten det er skrudd sammen på, utløser nå uvanlig krass kritikk.
- CII er tidenes største bløff, sier skipsingeniør og frittstående rådgiver Hans Otto Kristensen til Finans.
Hull i systemet
Kristensens ankepunkt er at skipenes energieffektivitet beregnes ut fra energiforbruket målt mot dødvekt, altså skipets maksimale vekt, og ikke den faktiske vekten på lasten.
Dermed åpner det seg et hull i systemet hvor rederiene kan ta snarveier til oppnådde klimamål, rett og slett ved å ta mindre last med, hevder shippingveteranen.
- Jeg vil ikke utelukke en viss klimamessig effekt. Men det kommer langt, langt ned på skalaen, sier Kristensen.
Kutte 40 prosent
Internasjonal skipsfart var ansvarlig for 1,85 prosent av verdens samlede CO₂-utslipp i 2021. Ifølge EU-kommisjonen er det omtrent like mye som Tysklands og Sveriges samlede årlig utslipp.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger