Klimatoppmøtet i Glasgow

Klimaregnskapet for Gunhilds togtur

Når det gjelder klimautslippene for å dra fra Oslo til Glasgow, er det nesten likegyldig om du tar tog eller fly, ifølge klimaforsker.

TOGREISE: Gunhild Stordalen valgte alternativ transport til klimatoppmøtet COP26 i Glasgow, noe hun endte med å angre på. Foto: Daniel Kragset / Northstories Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Onsdag i forrige uke tok Gunhild Stordalen (42) toget til klimatoppmøtet i Glasgow for å skåne klimaet. Det ble en lang og strabasiøse tur. At hun nesten ikke sparte klimaet for noen utslipp, gjør ikke togturen noe bedre.

- Turen kostet også fem ganger så mye, og tok tolv ganger mer tid. I tillegg har jeg fått Borgar Aamaas i Cicero til å regne ut klimautslippene for meg, og hans utregninger viser at jeg sannsynligvis ikke sparte noe, sier Stordalen til Dagbladet.

Fulle fly best

Klimaforsker Aamaas tok utgangspunkt i den svenske kalkulatoren klimasmartsemester.se for å se på utslippene. Her var det bare mulig å se på flyutslippene for turen Oslo-Glasgow.

- Det er en usikkerhet i alle utslippene, både fly og tog. Om det hadde vært et fullstappa og moderne fly, kunne flyet ha kommet best ut, sier Aamaas.

Det var ikke mulig å finne togutslippene i den svenske kalkulatoren for turen Oslo-Glasgow, så klimaforskeren regnet ut sjøl.

HELVETESTUR: Gunhild Stordalen (42) ville spare klimaet ved å ta tog og ikke fly til klimatoppmøtet i Glasgow. Det ble en svært slitsom tur, i tillegg til at en flytur ville ha gitt omtrent det samme som togturen gjorde fra Oslo til Glasgow. Foto: Privat
HELVETESTUR: Gunhild Stordalen (42) ville spare klimaet ved å ta tog og ikke fly til klimatoppmøtet i Glasgow. Det ble en svært slitsom tur, i tillegg til at en flytur ville ha gitt omtrent det samme som togturen gjorde fra Oslo til Glasgow. Foto: Privat Vis mer

- Jeg har brukt dokumentasjonen på togreisene som Gunhild ga meg, og utslippsfaktorer som ligger inne i den svenske kalkulatoren, og regnet ut CO₂-utslippene ut fra det. Da ender vi på rundt 85 kilo utslipp, men om vi tar med overnattingen, så nærmer det seg altså utslippene som å fly, sier han.

Vanvittig omvei

Aamaas er ikke overrasket over at fly Oslo-Glasgow kunne vært den beste løsningen, rent klimamessig.

- Å skulle ta tog fra Oslo til Glasgow innebærer en vanvittig omvei. Du må nesten ned til Paris og luftlinja er veldig mye kortere. Men heldigvis for Gunhild Stordalen slo den alternative togruta ut litt bedre ut enn å fly, selv om forskjellen ikke er stor, sier Aamaas.

Da hadde han ikke inkludert to netter på hotell. Da blir utslippene nær identisk. Utslipp for overnatting på hotell ligger på rundt åtte til 21 kilo CO₂-ekvivalenter per natt for et gjennomsnittshotell, ifølge den svenske kalkulatoren.

- Jeg må understreke at det er usikkerhet i utslippene fra både flyene og togene. Det handler om de er moderne, om hvilket brennstoff de bruker og liknende faktorer, sier Aamaas og legger til:

- Dette viser jo dilemmaet. Tog burde være best, men Stordalens tur viser at det er en del utfordringer - og at tog ikke nødvendigvis alltid er bedre enn å fly.

HIPP SOM HAPP: Om du skal reise fra Oslo til Glasgow, er det nesten helt det samme om du tar tog eller fly, om du tenker på klimautslippene, har klimaforsker Borgar Aamaas. Foto: Jo Straube
HIPP SOM HAPP: Om du skal reise fra Oslo til Glasgow, er det nesten helt det samme om du tar tog eller fly, om du tenker på klimautslippene, har klimaforsker Borgar Aamaas. Foto: Jo Straube Vis mer

Krever endring

Gunhild Stordalen er opprørt over togenes tilstand i Europa i 2021, og krever nå systemendring.

- Det er nesten umulig å ta tog. Du må ha mye penger, du må være Greta Thunberg-idealistisk og du må mye tid, sier hun.

Det som skulle være en klimainterrail ble en «traume-tur».

- Jeg kom fram, helt utslitt. Dette er ikke bra nok. Vi må få i stand et paneuropeisk samarbeid hvor du kan booke en tur fra start til slutt med ett trykk, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer