Kø-krise: - Stille før stormen

Det har hopet seg opp med skip utenfor Panamakanalen. Det kan bli et problem for verdenshandelen.

SKIPSKØ: Skipskøen ble stadig lenger ved Panamakaneln i august. Foto: Luis ACOSTA / AFP / NTB
SKIPSKØ: Skipskøen ble stadig lenger ved Panamakaneln i august. Foto: Luis ACOSTA / AFP / NTB Vis mer
Publisert

Den siste måneden har det vært store utfordringer med trafikkavviklingen i Panamakanalen, som er en del av ruta til 5 prosent av verdenshandelen.

Antall skip som kan passere kanalen er redusert på grunn av tørke, og The Panama Canal Autority har sagt at de måtte begrense trafikken grunnet «utfordringer vi ikke har sett maken til».

Derfor har det den siste tida vært et helt dagligdags syn å se skip ligge i kø ved kanalen - i påvente av å slippe gjennom.

Ventetida øker

Ifølge Reuters økte ventetida for å komme gjennom kanalen med over 40 prosent fra juli til august.

I august var ventetida 8,85 dager for sørgående skip, og 9,44 for nordgående skip i augst, mot henholdsvis 5,56 og 6,55 dager i juli.

Ventetida var lengst for stykkgodsskip, tørrlastskip og tankskip som frakter flytende petroleumsgass. For containerskip, passasjerskip, kjølelastfartøy og skip som frakter kjøretøy.

Restriksjonene som er innført sier blant annet at skipene som skal gå gjennom kanalen ikke kan gå dypere enn 44 fot i vannet, mot 50 fot tidligere.

Kanaloperatørene har også redusert antall skip som daglig kan passere gjennom kanalen på en dag fra 36 til 32. Det er samtidig en frykt for at disse restriksjonene kan innstrammes, ettersom en mindre alvorlig tørke i 202 førte til at operatørene bare tillot 27 skip per dag.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.