Midt i september slo det ned ei bombe i norsk reklame- og pr-bransje: Det kjente reklame- og PR-byrået SMFB Dinamo hadde gått konkurs.
Dinamo var et av Norges mest kjente kommunikasjonsbyråer, og ble startet for nesten 30 år siden av reklame- og idrettsmannen Ingebrigt Steen Jensen. For ett år siden ble de slått sammen med selskapet SMFB, og talte rundt 50 ansatte.
Et dramatisk fall i etterspørselen fra kunder ble oppgitt som en av grunnene til konkursen.
Det er ikke SMFB Dinamo alene om å kjenne på. En rekke norske kommunikasjonsbyrå har nemlig gått til grunne den siste tida.
«Annus horribilis»
Bransjenettstedet Kampanje.com går så langt at de kaller året 2023 for et «annus horribilis» for norsk reklamebransje.
De viser til at hele 21 byråer har gått konkurs i 2023. Det er drastiske tall sammenliknet med 2022, da 12 byråer gikk konkurs. I 2021 var tallet nede på 4.
Nettstedet skriver også at omtrent halvparten av Norges 25 største byråer taper penger eller går «break-even». Hvert femte reklamebyrå har permittert ansatte.

Refser Coop: - Forkastelig
Daglig leder i bransjeforeningen Kreativt Forum, Benedikte Løvdal, bekrefter at stemningen ikke er på topp i kommunikasjonsbransjen for tida.
- Det er tøffe tider. Vår bransje er heller ikke spart, sier hun til Børsen.
- Vet ikke hvor tøft det blir
I slutten av august gjennomførte de en «temperaturmåling» blant sine medlemsbyråer. I undersøkelsen svarte nesten halvparten av de spurte at de hadde en nedgang i arbeidsmengde kontra i fjor.
- Det er nedgangstider og tøffere vekstvilkår, og i lavkonjunktur så blir dessverre ofte markedsføringsbudsjettet rammet hardere enn det bør bli. Det er mange som ser på det som en utgift og ikke en investering, dessverre, sier hun.
- Når snur det igjen?
- Det er det ingen som vet, det er fryktelig vanskelig å spå framover. De som har vært med en stund vet at det snur, men man vet bare ikke hvor langvarig det blir, eller hvor tøft det blir.

Hun er egentlig død
- Hvordan er stemningen i bransjen om dagen?
- Mitt inntrykk er at folk jobber på som bare det. Men når det er en del som er permittert, så påvirker det selvfølgelig både de som er permittert men også de som er igjen, som opplever at de mangler kollegaer.
- Ikke uventet
Peggy Brønn er professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur på BI, og har forsket på PR- og kommunikasjon i en årrekke.
Hun nevner ettervirkninger etter coronapandemien som en av grunnene til at kommunikasjonsbransjen nå er i hardt vær.
- Med tanke på industrien over hele verden er ikke denne trenden uventet, sier hun til Børsen, og fortsetter:
- Det er en konsensus om at de negative virkningene av pandemien ruller sakte framover, og at det går ut over virksomheter, reklamebyråer inkludert.

Beklager «kinky» barnekampanje: - Alvorlig
Hun nevner også økte renteutgifter og høy inflasjon som grunner til at bransjen har det tøft.
- Selv om de fleste eksperter mener at det ikke er lurt, er markedsføringsbudsjettene av de første som blir kuttet i vanskelige tider. Budsjettene har heller aldri blitt som de var før pandemien, sier hun.
- Vil bli mer smerte
- Tror du vi kommer til å se flere konkurser framover?
- Det kan bli flere før ting begynner å bli bra igjen. Vi står nå overfor en periode med smertefull omstrukturering og nytenkning i bransjen. Skandinaviske land er små, og konkurransen om talenter er viktig i reklamebyråer. Der hadde også pandemien sitt å si, sier hun.

Slår tilbake: - En dårlig og søkt sak
- Når vil pilene peke oppover igjen for kommunikasjonsbransjen, tenker du?
- Når økonomien går bra igjen, vil det også gå bra for reklamebyråene. Når inflasjonen og rentekostnadene går ned igjen, og forbrukerne begynner å bruke penger igjen, vil ting bli bedre, sier hun, og legger til:
- Jeg har ingen krystallkule å se inn i, men det vil bli mer smerte før pilene peker opp igjen.