Kortterminaler nede i hele Norge

Butikker over hele Norge, blant annet Vinmonopolet, har problemer med betalingsterminalene sine.

SE NÅ: Det er kaos i butikker over hele landet. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

SISTE: Problemene er nå løst, og betalingsterminalene fungerer som normalt.

«En pågående hendelse forårsaker mislykkede transaksjoner for netthandel og på terminaler i Norge. Undersøkelser pågår», heter det i en kort melding fra Nets.

- Vi er rammet av driftsforstyrrelser på betalingsterminaler. Vi arbeider med å rette feilen, som altså ligger hos Nets, sier pressesjef Peter Glüsing i Nets til Børsen, og legger til:

- Det er for tidlig å si noe om årsaken, men det er ikke et angrep. Det er et internt anliggende, som alle tilgjengelige mannskaper jobber med å løse.

Kommunikasjonssjef Hege Steinsland i Bankaxept bekrefter at det er omfattende problemer:

- Rundt klokka 12 i dag fikk vi vite at sentral kortinfrastruktur er nede. Dette gjelder alle typer kort. Nets driver feilsøking nå. Jeg er på vei inn i et statsusmøte, og kan derfor ikke si mer om mulige årsaker i øyeblikket, sier hun.

Steinsland legger til at reserveløsning skal fungere for kortbetaling.

- Det innebærer at man betaler offline med signatur. Men det er muligens ikke alle butikker som har det eller som har skrudd på denne løsningen, sier hun.

KONTANT-KØ: Det er kø for å ta ut penger i minibanker på kjøpesenteret Oslo City i Oslo sentrum. Foto: Stian Drake/Dagbladet
KONTANT-KØ: Det er kø for å ta ut penger i minibanker på kjøpesenteret Oslo City i Oslo sentrum. Foto: Stian Drake/Dagbladet Vis mer

- Fryktelig dumt

Børsen er kjent med at problemene gjelder butikker over hele landet.

Det var VG som først omtalte saken.

Også Vinmonopolet er rammet av problemene.

Butikksjef på Vinmonopolet på Oslo City, Marika Salomäki, sier til Børsen at 16. mai er en av de største salgsdagene deres i året.

- Dette er fryktelig dumt. Ikke bare for oss, men også for alle de andre butikkene som rammes. Dette er en av de største salgsdagene våre i året. Det vi gjør nå er at vi må sende kundene våre til minibanker, så de kan ta ut penger. De kan også betale med gavekort eller forhåndsbestilling på nett, sier hun.

Også butikksjef på Vinmonopolet på Hasle Torg, Morten Taihaugen, bekrefter problemene.

- Det er vanligvis lange køer på en dag som dette, men akkurat nå er banktjenestene våre som er nede, sier han.

Han sier at problemene gjelder for alle butikkene på senteret.

- Katastrofe

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, bekrefter til Børsen at de også opplever problemer.

- Jeg må ta et forbehold, men det kan tyde på at det er en feil med BankAxept, som gjør at en del kunder blir henvist til reserveløsning, sier Kristiansen til Børsen.

- Det tar tid, fordi du må signere på kvitteringen. Du får betalt, men det tar lenger tid. Dette er en av de travleste dagene i året, så det bygger seg opp kø, fortsetter han.

KØ: Silje Øysæd ble stående i køen til Vinmonopolet da norske butikker fikk problemer med betalingsterminalene mandag 16. mai. Video: Stian Drake Vis mer

Han sier videre at de som benytter seg av Coops egen betalingsløsning, ikke har problemer. Vanlige Visa-kort skal fungere som normalt.

Han understreker at 16. mai er en dag med mye trykk.

- Vi håper dette blir retta fort som mulig. Hvis jeg skulle velge hvilken dag betalingsløsningen skulle gå ned, skulle det ikke vært i dag.

Erling Ølstad, administrerende direktør i Mester Grønn, sier til til Avisa Oslo at de opplever problemer i hele landet:

- Det er typisk, men det er på slike store dager ting som dette skjer. Hva som er årsaken vet vi ikke, men det skulle selvfølgelig vært dobbeltsjekket og trippelsjekket før en så stor dag som i dag, sier han til avisa og legger til:

- På en dag som dette er det katastrofe, men vi håper det løser seg raskt.

- Kjent med saken

Norgesgruppen har blant annet kjedene Joker, Kiwi, Spar og Meny.

Kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, Kine Søyland, sier til Børsen at hun er kjent med problemet, men kjenner foreløpig ikke til om eller hvordan butikkene er rammet, eller hva som eventuelt er årsaken til problematikken.

Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arkvaag Arvin, bekrefter at kjeden har hatt problemer.

- Det stemmer at vi også har utfordringer. Heldigvis har vi reserveløsninger i alle butikker. Det fungerer. Men det kan ta litt lenger tid.

Hun sier at de aktuelle reserveløsningene gjelder for bankkort og ikke kredittkort.

- Ellers må vi henvise til Net, for det er der feilen ligger, sier hun.

Nasjonal sikkerhetsmyndighet opplyser til Børsen at de kjenner til saken.

- NSM er kjent med saken, men har ingenting å legge til akkurat nå, opplyser rådgiver i NSM, Herman Ringstad, til Børsen.

Saken oppdateres

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer