- Sanksjonene har store konsekvenser for rederier som frakter varer til eller fra Russland. Vi er også forberedt på at sanksjonene kan bli ytterligere strammet til, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Harald Solberg, til Børsen.
Det siste året har shippingindustrien blitt truffet av den ene brutale krisa etter den andre. Virusutbrudd, kritisk mangel på shippingcontainere, og Ever Given-blokaden i Suezkanalen, er faktorer som har bidratt til varemangel, enorme forsinkelser i verdenshandelen og prispress på råvarer.
Nå advarer Norges Rederiforbund at vondt er i ferd med å bli verre.
- Krevende
Som en direkte konsekvens av krigen i Ukraina, står norsk- og internasjonal skipsfart overfor en ny og lammende prøvelse. Rederiforbundet viser til en fersk undersøkelse der hele sju av ti rederier varsler at de nå er berørt av krigen i Ukraina.
- De direkte konsekvensene er at mannskapsskifter av russiske og ukrainske sjøfolk er krevende. Det samme gjelder utbetaling av lønn til russiske og ukrainske sjøfolk. Om lag 2000 russiske og 1200 ukrainske sjøfolk jobber i den norske flåten, opplyser Solberg.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger