- Det kan potensielt være snakk om betydelige summer for enkeltpersoner i denne saken. Vi har foreløpig ikke full oversikt over hvor mange som kan ha blitt rammet, sier svindeljeger i Danske Bank, Ingrid Grav, til Børsen.
Onsdag kveld ble Danske Bank gjort oppmerksom på at en av deres kunder var blitt utsatt for svindel. Vedkommende hadde vært i kontakt med en person som utga seg for å være fra banken.
Så ble kontoen tappet for «et betydelig beløp». Av hensyn til kunden, ønsker ikke banken å oppgi en konkret sum.

23 000 forsøkt svindlet
- Vi ble oppringt av en kunde som ønsket å flytte et planlagt møte med oss. Problemet var at vi aldri hadde avtalt et møte med kunden, fortsetter Grav.
- Ulike historier
Kort tid etter begynte andre kunder å varsle banken om liknende henvendelser. Anrop og samtaler - som kom fra Danske Banks offisielle telefonnummer.
Etter nærmere undersøkelser, blir det nå slått full svindelalarm.
- Det er litt ulike historier, men det som skjer er at svindlerne ringer fra det som tilsynelatende er vårt telefonnummer, ved hjelp av såkalt «spoofing». De snakker også norsk, og utgir seg for å være fra Danske Bank.

Massivt svindelangrep - klar oppfordring
Metoden er ikke ukjent i norsk sammenheng. Ved hjelp av spoofing-teknologi kan man gjennomføre en telefonsamtale og få det til å se ut som om det er et annet nummer som ringer.
Advarer
- Hvordan skiller dette seg fra tidligere svindelforsøk?
- Kombinasjonen med Danske Banks telefonnummer, at svindlerne utgir seg for å være fra banken, og at det er norsktalende personer som ringer, er samlet sett noe som skiller seg fra det vi har erfart tidligere. Da har som regel en av komponentene vært litt «off». Her har du tre faktorer som kan gjøre det langt mer troverdig.
Danske Bank kjenner foreløpig ikke omfanget av svindelangrepet, og mener det kan være en risiko for at flere har blitt rammet. Grav kommer derfor med en klar oppfordring og advarsel til kundene:
- Ta en ekstra sjekk i nettbanken din. Dersom du mistenker svindel, ta kontakt med banken snarest mulig, slik at vi kan forsøke å stanse prosessen, og at saken blir anmeldt. Dersom du blir oppringt og vedkommende ber om sensitive opplysninger, legg på røret. Aldri oppgi kode eller passord knyttet til BankID, dersom du blir oppringt.

Rundlurt i millionbløff
Grav understreker viktigheten av å verne om sine egne personopplysninger og være ekstra varsom.
- Vi ser at svindelforsøkene blir bedre, og at angrepene dreier seg om å få tilgang på nettbank og mobilbank. Da er det en urovekkende høy risiko for større overføringer.