- Det kan potensielt være snakk om betydelige summer for enkeltpersoner i denne saken. Vi har foreløpig ikke full oversikt over hvor mange som kan ha blitt rammet, sier svindeljeger i Danske Bank, Ingrid Grav, til Børsen.
Onsdag kveld ble Danske Bank gjort oppmerksom på at en av deres kunder var blitt utsatt for svindel. Vedkommende hadde vært i kontakt med en person som utga seg for å være fra banken.
Så ble kontoen tappet for «et betydelig beløp». Av hensyn til kunden, ønsker ikke banken å oppgi en konkret sum.
- Vi ble oppringt av en kunde som ønsket å flytte et planlagt møte med oss. Problemet var at vi aldri hadde avtalt et møte med kunden, fortsetter Grav.
- Ulike historier
Kort tid etter begynte andre kunder å varsle banken om liknende henvendelser. Anrop og samtaler - som kom fra Danske Banks offisielle telefonnummer.
Etter nærmere undersøkelser, blir det nå slått full svindelalarm.
- Det er litt ulike historier, men det som skjer er at svindlerne ringer fra det som tilsynelatende er vårt telefonnummer, ved hjelp av såkalt «spoofing». De snakker også norsk, og utgir seg for å være fra Danske Bank.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger