- De store butikkjedene bidrar i aller høyeste grad til en sakte og smertefull butikkdød for små og uavhengige virksomheter, sier Gøril Florvaag til Børsen.
Hun sikter til den omstridte kjøpsfesten Black Friday, som i nyere tid har utviklet seg til Black Week - og hos enkelte til Black Month. Børsen omtalte nylig at handelsfenomenet har møtt motstand, protester og boikott.
Flere norske bedrifter har valgt å ta sterkt avstand, blant annet fordi salget stopper fullstendig opp i dagene og ukene før selve Black Friday. Kunder venter heller på tilbudsfesten.
- «Galskap»
Dermed taper virksomhetene også verdifull omsetning i det som tradisjonelt sett skal være årets viktigste måneder.
- Når Black Friday kommer så seint som det gjør i år, vil det slå ut på julehandelen, noe som vil føre til enda lavere marginer og flere butikker som kommer til å måtte melde oppbud, framholder Florvaag.
For fem år siden lanserte hun et initiativ på ren dugnad som et opprør mot Black Friday. Det har i dag utviklet seg til å bli noe langt større.
- Som en motvekt til denne «galskapen» oppsto nisjebutikkens dag for fem år siden. Dette er en bevisstgjøringskampanje for å vise verdien og verdiskapingen de selvstendige butikkene står for.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger