Kraftig oppgjør med storkjedene: - Hårreisende

Gøril Florvaag har startet landsomfattende opprørsbevegelse mot Black Friday: - En motvekt til «galskapen».

ADVARER: Gøril Florvaag tar et kraftig oppgjør med Black Friday-fenomenet, og mener særlig at norske storkjeder bidrar til å presse selvstendige bedrifter ut av markedet. Foto: Privat
ADVARER: Gøril Florvaag tar et kraftig oppgjør med Black Friday-fenomenet, og mener særlig at norske storkjeder bidrar til å presse selvstendige bedrifter ut av markedet. Foto: Privat Vis mer
Publisert

- De store butikkjedene bidrar i aller høyeste grad til en sakte og smertefull butikkdød for små og uavhengige virksomheter, sier Gøril Florvaag til Børsen.

Hun sikter til den omstridte kjøpsfesten Black Friday, som i nyere tid har utviklet seg til Black Week - og hos enkelte til Black Month. Børsen omtalte nylig at handelsfenomenet har møtt motstand, protester og boikott.

Flere norske bedrifter har valgt å ta sterkt avstand, blant annet fordi salget stopper fullstendig opp i dagene og ukene før selve Black Friday. Kunder venter heller på tilbudsfesten.

- «Galskap»

Dermed taper virksomhetene også verdifull omsetning i det som tradisjonelt sett skal være årets viktigste måneder.

- Når Black Friday kommer så seint som det gjør i år, vil det slå ut på julehandelen, noe som vil føre til enda lavere marginer og flere butikker som kommer til å måtte melde oppbud, framholder Florvaag.

KAOS: På Norwegian Outlet på Vestby, ble det kaos da et utvalg med dunjakker skulle selges for en brøkdel av førpris. Video: NTB Scanpix Vis mer

For fem år siden lanserte hun et initiativ på ren dugnad som et opprør mot Black Friday. Det har i dag utviklet seg til å bli noe langt større.

- Som en motvekt til denne «galskapen» oppsto nisjebutikkens dag for fem år siden. Dette er en bevisstgjøringskampanje for å vise verdien og verdiskapingen de selvstendige butikkene står for.

- Klarer ikke

Florvaag forteller at initiativet har spredt seg som ild i tørt gress, og at småbedrifter «fra Mandal i sør til Longyearbyen i nord» har kastet seg på.

- Men vi er fortsatt færre enn vi skulle ønske. Vi ser at det er en del butikker som ikke klarer å stå imot presset, der flere gjerne «pushes» av sentrumsledere og kjøpesenterledelse til å bli med på Black Friday-sirkuset, påstår hun.

Hun forklarer at initiativet er ment som en protest mot de store kjedene.

- I motsetning til flere småbedrifter, har de største aktørene økonomiske muskler til å stå i tilbudsfesten. Betydningen de selvstendige butikkene har på et sted, eller i en by - både når det kommer til identitet og attraktivitet er svært viktig, men det tenker ikke alltid forbrukerne på, sier hun.

- Et problem

Florvaag understreker at dette ikke er en «sutrekampanje» hvor butikkene står og roper at folk må handle lokalt. Hun advarer likevel om konsekvensene for det hun mener er en problematisk utvikling.

- Når Black Friday har gått over til å bli «Black Month», ja da har vi et problem. Salg er en naturlig del av butikkdrift, men slik det gjøres i dag er rett og slett hårreisende. Småbedrifter risikerer å skvises ut av markedet.

SMB Norge, som er en landsomfattende interesseorganisasjon for små og mellomstore bedrifter, mener også at det er grunn til å rope varsko.

- Av alle utenlandske tradisjoner vi kunne ha importert, så valgte vi den kanskje aller dummeste, sa Kristin Hofstad, konstituert administrerende direktør i SMB Norge, til Børsen tidligere denne uka.

Advarer

Hun frykter dramatiske konsekvenser for småbedriftene i Norge dersom utviklingen fortsetter.

- Black Friday vokser for hvert år og skyver stadig mer av den verdifulle julehandelen over fra små lokale butikker til de store kjedene, sa hun, og fortsatte:

- Det er de aller største aktørene som er de store pådriverne for denne handelsfesten. Det er fordi de har muskler nok til å presse utsalgsprisene så lavt at de havner under innkjøpsprisen for de mindre aktørene.

Hofstad kom også med en tydelig advarsel:

- For oss er det betimelig å minne om at dette før eller seinere ender med at du som forbruker får et dårligere utvalg. Det fjerner mangfold, og det bidrar til å flytte både kunder og lokale arbeidsplasser vekk fra sentrum og inn i de store kjøpesentrene.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer