Grandiosa:

Krangler om gulfarge

Orkla prøver å få enerett på «Grandiosa-fargen». Nå har de fått konkurrenten på nakken.

FARGEBRÅK: Orkla mener «Grandiosa-gul» bør være eget varemerke. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
FARGEBRÅK: Orkla mener «Grandiosa-gul» bør være eget varemerke. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Pantonekode 7408C» bør kun være forbehold frossenpizzaen Grandiosa, mener Orkla. Matvaregiganten gikk derfor til Patentstyret i 2022 og krevde enerett.

Det har ikke blitt plankekjøring, og saken har gått fram og tilbake i halvannet år.

Nå har også Rema 1000-eieren Reitan AS kastet seg inn i diskusjonen.

Nettavisen skrev om pizzakrangelen først.

Vil skille ut Grandisen

Søknaden ble i utgangspunktet avvist kontant, men Orkla har ikke gitt seg. Etter en rekke forlengelse av frister sendte selskapet i oktober i fjor inn en 40 sider lang avhandling om hvorfor «Grandiosa-gul» bør etableres som eget varemerke.

GENIALT: Er du lei av å steke pizza i to omganger fordi du ikke får plass til to frossenpizzaer på et stekebrettet? Da bør du prøve dette! Video: Dennis Appelong Hagbru / Håvard Bjørnerem. Vis mer

Det begrunnes blant annet med at fargen gul har vært sentral i designet på pizzaesken siden 1984. Det vises også til at gult har vært brukt som et dominerende element i markedsføringen av pizzaen.

«Dette viser en massiv, gjennomgående og konsekvent bruk av fargenyansen som en signaturfarge. Gulnyansen benyttes ikke «bare» på emballasje, men som et distinkt og gjenkjennelig element på all markedsføring», står det.

- Vi ønsker å få registrert denne fargenyansen som varemerke for å sikre at Grandiosa skiller seg tydelig ut fra andre pizzaer i frysedisken. Det er bra for forbrukerne at ikke alle pizzaer ser like ut, og det er bra for oss at det er enkelt å finne våre produkter, sier Orklas kommunikasjonsdirektør, Dag Olav Stokken, til Nettavisen.

Krever avslag

Det har fått konkurrenten, Rema 1000, til å se gult. De krever at patentsøknaden avvises, i et brev som strekker seg over sju sider. De peker blant annet på at Grandiosaen har vært kledd i en rekke ulike gulnyanser opp gjennom.

«Den varierende bruken gjør det også vanskeligere å legge til grunn at den aktuelle gulnyansen oppfattes som et varemerke, som forbrukerne kan benytte til å skille Orklas frossenpizza fra andres».

Rivalen påpeker også at gul er en vanlig frossenpizza-farge, fordi ost er en av hovedingrediensene på pizzaen.

I brevet framkommer det også at Orkla flere ganger har bedt Rema og andre aktører om å endre pizzaemballasjen sin til andre farger eller nyanser av gul.

Når politiet er på jakt etter en biltyv i Middletown, Pennsylvania er pizzabud Tyler Morrell rett sted til rett tid. Reporter: Jostein Sletten / Dagbladet Vis mer

«Etter en samlet vurdering mener Rema at fargemerket mangler særpreg som kjennetegn for frossenpizza og at fargen er beskrivende for frossenpizza eller egenskaper ved frossenpizzaen. Det er ikke sannsynliggjort at kravene til distinktivitet er oppnådd gjennom bruk i markedsføringen», slår kjeden fast, og ber om at kravet avslås.

Prøvde å kuppe blånyanse

Orkla har også nylig forsøkt å sikre seg enerett blånyansen Pantone 2144 C, nærmere bestemt «Stratos-fargen».

Denne ble før nyttår endelig avslått i Patentstyret. Dette avslaget kan påvirke utfallet i Grandis-saken, ettersom Patentstyret har valgt å avvente utfallet før de ferdigbehandler striden om gulfargen.

Orkla har for øvrig også inne en søknad om å varemerkeregistrere Troika-fargene rødt og blått. Denne er også avslått av Patentstyret, men Orkla kan klage innen 25. april.