Norgesferie:

Krever cruise-grep: - Ser ikke poenget

Rødt krever strengere regulering av cruisenæringen. Ordføreren i «cruise»-byen Stavanger forstår ikke poenget med lovforslaget.

FÆRRE SKIP: Flere innbyggere i Stavanger har reagert sterkt på ruvende cruiseskip midt i bybildet, som her fra 2019. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet
FÆRRE SKIP: Flere innbyggere i Stavanger har reagert sterkt på ruvende cruiseskip midt i bybildet, som her fra 2019. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet Vis mer
Publisert

- Vi mener det er nødvendig å redusere cruiseturismen generelt.

Det sier Rødt-politiker Sofie Marhaug til Børsen.

Hun mener at det både vil være til glede for byene langs kysten og miljøet.

Nå har hun og partikollega Geir Jørgensen fremmet et forslag i Stortinget, om strengere regulering av cruisenæringen i landet.

Deler av forslaget går direkte på strengere krav til natur og miljø, men et av punktene i forslaget handler om at kommunestyret skal få bestemme hvor mange skip som får komme på besøk i hver enkelt kommune.

FÅ NED: Sofie Marhaug i Rødt mener det er nødvendig å redusere cruiseturismen generelt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
FÅ NED: Sofie Marhaug i Rødt mener det er nødvendig å redusere cruiseturismen generelt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer

- Vi tror ikke kommunene har de verktøyene de trenger lokalt til å ta de avgjørelsene som er best for kommunen og de som bor der, sier Marhaug.

- Ikke strengt nødvendig

«Cruisevirksomhet står for relativt store utslipp, både i Norge og internasjonalt. Samtidig er det en utslippstype som ikke er strengt nødvendig. Cruisevirksomhet er den turistaktiviteten med høyest utslipp pr. besøkende. I sum er det derfor nødvendig å regulere næringen langt strengere enn i dag», heter det i forslaget.

Rødt mener at kommunestyrene rundt om i landet må få bestemme hvor mange cruiseskip som skal få legge til. I dag blir dette bestemt av havnestyret. Kommunestyret kan komme med anbefalinger eller ønsker, men havnestyret trenger ikke følge det.

MÅ BALANSERES: Dagny Sunnanå Hausken, fungerende ordfører i Stavanger, mener man må se på hvor mange cruiseskippassasjerer som byen tåler. Foto: Stavanger kommune
MÅ BALANSERES: Dagny Sunnanå Hausken, fungerende ordfører i Stavanger, mener man må se på hvor mange cruiseskippassasjerer som byen tåler. Foto: Stavanger kommune Vis mer

- Uenigheter

Et av stedene cruiseskipene har skapt konflikt, er i Stavanger. Stavanger-ordfører Dagny Sunnanå Hausken bekrefter overfor Børsen at det har vært «uenigheter».

- Det har vært uenigheter om hvor mange cruiseskip som skal komme inn i den indre havna i Stavanger, sier Hausken.

Marhaug og Jørgensen peker i forslaget på at det angivelig har vært konflikt mellom kommunen og havnestyret i byen.

- Vi som politikere er opptatte av antallet cruiseskipspassasjerer som byen tåler, og dette må balanseres. Det har vært diskusjoner med havna, og det har vært ulike synspunkter, forklarer Hausken videre.

- Havnestyret i Stavanger har vært lydhøre, og de har kjørt prosesser for å se på tålegrensen for hvor mange personer sentrumsområdet kan tåle uten at det blir veldig forstyrrende. Det har vært en dialog og et samarbeid for å finne en god løsning.

DEMONSTRERER: Ankomsten av cruiseskipet MSC Orchestra i Venezia, Italia, har skapt store reaksjoner i den historiske byen. Video: KameraOne. Reporter: Klaus Holm Fjellro / Dagbladet TV Vis mer

Arnt Heikki Steinbakken er leder i Stavangerregionen Havn IKS og medlem i Stavanger kommunestyre for Arbeiderpartiet. Han vedkjenner at det har vært diskusjoner, men kjenner seg ikke igjen i noen konflikt.

- Det pågår en politisk diskusjon i Stavanger hvor havna har blitt pålagt å sette et tak på 200 cruiseanløp i året. Vi mener at å sette et vilkårlig tak på antall cruiseanløp blir for unyansert, og at vi heller bør sette et tak på antall daglige cruiseturister, sier Steinbakken.

- Ser ikke poenget

Verken Hausken eller Steinbakken mener lovforslaget til Rødt er nødvendig.

- Jeg ser ikke poenget med et sånt lovforslag, for det er kommunene som styrer dette i dag gjennom interkommunale selskaper. Når flere kommuner samarbeider, så blir det styret som må ta bedriftsmessige hensyn og gjøre det som er best for bedriften, sier ordfører Hausken.

AVVISER KONFLIKT: Arnt-Heikki Steinbakk, leder i Stavangerregionen Havn IKS, kjenner seg ikke igjen i at det har vært noen konflikt. Foto: Privat
AVVISER KONFLIKT: Arnt-Heikki Steinbakk, leder i Stavangerregionen Havn IKS, kjenner seg ikke igjen i at det har vært noen konflikt. Foto: Privat Vis mer

Havnestyreleder Steinbakken vil understreke at han ikke har lest Rødt sitt lovforslag, og at han uttaler seg på generelt grunnlag.

- Men i utgangspunktet mener jeg dagens Havne- og farvannslov, i tillegg til våre egne havneinstrukser og styringssignaler fra våre eiere, er mer enn godt nok til å regulere skipstrafikken i våre havner, sier Steinbakken.

Mange konflikter

Det er ikke bare Stavanger det har vært diskusjoner rundt cruiseskipene. Børsen har tidligere omtalt en lang rekke konflikter knyttet til cruisenæringen i Norge.

I Geiranger frykter de plassmangel og forteller at folk flykter fra sentrum på grunn av folkemengdene. Hotellsjef Aleksander Grande har tidligere uttalt seg til Børsen at han mener man må regulere cruisetrafikken ytterligere i høysesongen.

Stranda-ordfører Jan Ove Tryggestad vedkjenner også ovenfor Børsen at Geiranger har blitt et kjempeproblem, både når det kommer til kapasitet og miljø. Likevel mener han at bygdas lokale næringsliv er økonomisk avhengige av turisme, men mener at det ikke skal gå på bekostning av miljøet.

Dronning Sonja har også uttrykt stor bekymring for at et av landets vakreste fjordlandskaper er i ferd med å bli redusert til en eksosdump.

NHO har også sagt til Børsen at de mener det er nødvendig å sette flere begrensninger når det kommer til cruiseindustrien.

Har blitt foreslått tidligere

I april 2020 stemte Stortinget blant annet over et liknende forslag fra Ap og Sp. Da stemte Ap, Sp, SV, MDG og Rødt for. Disse fem partiene har nå flertall på Stortinget.

- Sist dette ble vurdert i stortinget stemte flere av de partiene som er i regjering for, men det fikk ikke gjennomslag på grunn av de borgerlige partiene. Så da er det en test for å se om partiene som stemte positivt når de var i opposisjon, stemmer likt når de er i posisjon, sier Marhaug.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer