Norgesferie:

Krever makstak: - Blir sinte

Ruvende cruiseskip og en flom av turister vekker harme i norske turistperler, ifølge NHO Reiseliv. Havnefogden i Ålesund avviser at byen har et problem.

- BØR SETTE TAK: NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold mener Ålesund bør ta grep og sette makstak for cruisetrafikken inn i havna. Havnefogden mener på sin side at byen har gjort tilstrekkelige tiltak. Illustrasjonsfoto: Halvard Alvik / NTB
- BØR SETTE TAK: NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold mener Ålesund bør ta grep og sette makstak for cruisetrafikken inn i havna. Havnefogden mener på sin side at byen har gjort tilstrekkelige tiltak. Illustrasjonsfoto: Halvard Alvik / NTB Vis mer
Publisert

- Du kan sammenlikne det med medisin: Verken for mye eller for lite er bra for deg. Derfor er det ekstremt viktig å dosere cruisetrafikken riktig, sier NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold til Børsen.

Nylig slo lokale næringslivskrefter alarm om frykt for en ny «turistinvasjon» i Geiranger etter coronadvalen. Hovedbekymringen - som også strekker seg til andre populære turistdestinasjoner i Norge - er den omstridte cruisetrafikken.

Cruise- og turisthatet dominerte norske avisspalter i siste «normalsesong» i 2019. Så la pandemien et slør over den betente debatten. I 2022 varsler Kystverket at årets cruisesesong i Norge blir «all time high».

  • I 2019 totalt 2881 anløp.
  • I 2020 totalt 173 anløp.
  • I 2022 totalt 3422 anløp.

Tok grep

Infrastruktur og uro for overbelastede lokalsamfunn er ett aspekt. Miljøspørsmålet har imidlertid blitt en verkebyll som flere byer har måttet ta krisegrep om.

I januar 2020, etter stor og opphetet debatt, ble cruisenæringen underlagt flere miljøkrav. Det innebærer blant annet at skipsanløpene til Geiranger er blitt redusert.

Stranda-ordfører Jan Ove Tryggestad (Sp) er blant dem som har pustet lettet ut over avgjørelsen, men som frykter at problemene bokstavelig talt seiler videre til nabohavner.

- Utmerker seg

Den bekymringen deler NHO Reiseliv - som nå krever et makstak på antall cruiseanløp i blant annet Ålesund.

- I Geiranger har kommunen innført strenge cruisereguleringer. Nabohavner som ikke har like streng CO₂-regulering er for eksempel Ålesund. Der har det oppstått utfordringer med en ny bunke cruisebåter som ikke lenger kommer inn i Geiranger, sier Krohn Devold.

I år utgjør Bergen, Ålesund og Stavanger de største cruisehavnene i landet, viser en oversikt fra Kystverket. Med andre ord står Ålesund foran en heftig sesong.

- Vi ser en økning i trafikken over det hele. Men Ålesund utmerker seg med hele 250 anløp. Totalt antall innmeldte cruiseanløp i dette området er 677, heter det på Kystverkets nettsider.

DEMONSTRERER: Ankomsten av cruiseskipet MSC Orchestra i Venezia, Italia, har skapt store reaksjoner i den historiske byen. Video: KameraOne. Reporter: Klaus Holm Fjellro / Dagbladet TV Vis mer

- Blir sinte

Krohn Devold mener det er på høy tid å ta grep.

- Kommunestyret bør sette et makstak på antall cruisepassasjerer og båter for å unngå overbelastning på enkeltdager. Alle kommuner med cruiseanløp bør se til Bergen, som har satt et tak på maks 8000 passasjerer per dag, mener hun.

- Hvorfor er cruisetrafikken problematisk? Er ikke mange gjester bare bra for turistnæringen?

- CO₂-utslippene er én faktor. Men turistskipene i gamle dager var gjerne ikke høyere enn de fleste 3-4 etasjers bygninger. Nå er cruiseskipene som en skyskraper, og stenger utsikten til både boliger og hoteller. Det gjør både byens innbyggere, og gjester som bor på godt betalte hotell, sinte.

Uenig

Havnefogd Ole Christian Fiskaa bekrefter at Ålesund har et høyere antall cruiseanløp i år enn tidligere sesonger.

- Men det skyldes i hovedsak at Hurtigruten har gjenopptatt trafikken. Antallet ordinære cruiseanløp er på omtrent samme nivå som i normalåret 2019, sier Fiskaa til Børsen.

Havnefogden understreker videre at han ikke kjenner seg igjen i påstander om overbelastning og trengsel som følge av cruisetrafikken.

- Det er riktig at det ikke er fattet en politisk beslutning knyttet til makstak på cruiseanløp og passasjerer i Ålesund. Men vi reduserte cruisetrafikken i 2018, og bestemte at bare sentrumskaiene skulle gjøres tilgjengelig for cruiseskipene. Nå tar vi maks imot to store og ett lite skip per dag.

- Konstruert problemstilling

Han avviser også konsekvent at det lokale næringslivet og innbyggere opplever cruisetrafikken som sjenerende.

- Jeg opplever at det er en konstruert problemstilling. Den konflikten eksisterer ikke i Ålesund. Hvis du spør lokalt næringsliv, så er bedriftene veldig positive til både cruiseskip og turismen som følger med, framholder han.

I BRANN: En yacht stod i full fyr i Biograd Na Moru, Kroatia. VIDEO: Marko Dimić/PIXSELL REPORTER: Vegard Krüger Vis mer

Havnefogden viser til en cruiseundersøkelse gjennomført av Innovasjon Norge sommeren 2019.

- Der kom det fram at «Ålesund er den havna som i minst grad oppleves som overfylt», sier Fiskaa.

- Ulike synspunkter

Krohn Devold i NHO Reiseliv mener at alle norske havner som tar imot cruiseskip, har et ansvar for å unngå overbelastning.

- Ved å sette et makstak, tvinger du bransjen til å sørge for en jevnere trafikk - gjerne spredt utover året, og at man dermed blir en sunnere del av økonomien.

Hun fortsetter:

- Det er mange ulike synspunkter på hva som er riktig. Det viktigste er å ta en demokratisk diskusjon og beslutning. Det må være opp til lokalpolitikerne som sitter nærmest sin egen befolkning.

- Lykkes

Ordføreren i Ålesund, Eva Vinje Aurdal, har ikke besvart Børsens gjentatte henvendelser. Fiskaas forteller imidlertid at byen er sitt ansvar bevisst:

- Vi har arbeidet med å spre trafikken utover året, og har lykkes veldig med dette. Som sagt er det en begrensning på kaiene som er stilt til rådighet, noe som bidrar til en begrenset passasjertilstrømming.

Han forklarer også at Ålesund havn investerer 100 millioner i et landstrømanlegg for cruiseskip, som skal stå klart i september 2022.

- Dette anlegget skal nettopp bidra til å redusere utslippene fra bransjen.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer